دفاع از امامت و ولایت اراده ای فاطمی می خواهد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) برای دفاع از امامت و ولایت عزمی راسخ داشتند، گفت: بهترین الگو برای تقویت عزم بهره گیری از اراده فاطمی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «ناصر رفیعی» شب گذشته در مسجد جامع نظام مافی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از بحث هایی که در ارتباط با حضرت زهرا(س) لازم است مورد توجه قرار گیرد بحث عزم و اراده فاطمی است.

وی افزود: اینکه یک زن با چهار فرزند کوچک در آن شرایط سخت احساس می کند باید از ولی الهی دفاع کند، وارد صحنه می شود و با همه وجود به دفاع از باور و عقیده خویش می پردازد ولو اینکه آن دفاع منجر به جان دادن و یتیم شدن فرزندانش شود؛ این نکته بسیار مهمی است که ما بخش عمده ای از تشیع خودمان را مدیون حضرت زهرا(س) هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به ماجرای سقیفه اشاره و عنوان کرد: بعد از رحلت رسول الله(ص) عده کثیری از اصحاب به سوی سقیفه رفتند و تعداد کمی با حضرت علی(ع) باقی ماندند. چنانچه حضرت زهرا(س) نسبت به این حرکت سکوت می کرد فاتحه مذهب امامیه و تشیع خوانده شده بود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت شخصیتی بودند که حتی یک مرتبه از سقیفه حمایت نکردند بلکه در دفاع از ولایت اهل سقیفه را تحریم کردند، صورت برگرداندند، خطبه خواندند و قهر کردند؛ ایشان با شناخت کامل امام زمان خویش دار فانی را وداع گفتند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم علم به کار بد دارند اما عزم ترک آن را ندارند، گفت: در اسلام یک سری عبادات مثل حج و روزه برای تقویت عزم بیان شده در این نوع عبادات ترک برخی اعمال محور است. حضرت آسیه به قدری عزمی قوی داشت که در خانه فرعون به حضرت موسی(ع) ایمان آورد و قرآن کریم ایشان را الگوی همگان معرفی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: زن بااراده دیگری که در قرآن از ایشان یاد می شود بلقیس ملکه سبا است او به همراه قومش آفتاب پرست بود اما بعد از دعوت حضرت سلیمان به حق اراده کرد به پیامبر و دین الهی ایمان آورد؛ سوره کهف بیانگر افراد با عزم است.

استاد حوزه علمیه عادات را خطرناکترین موانع در برابر عزم و اراده خواند و تصریح کرد: یکی از راه های تقویت عزم براساس آیات قرآن کریم صبر و تقوا است؛ وقتی آدمی به گناه نه می گوید نشان دهنده آن است که این فرد عزم و اراده ای راسخ دارد.

وی در ادامه دومین راهکار تقویت عزم و اراده را مشورت و در نهایت اجرای آن دانست و گفت: امام خمینی(ره) برای بیرون راندن شاه ملعون و پیروزی انقلاب اسلامی عزمی راسخ داشتند و ذره ای تردید به دل راه نمی دادند. براساس روایات از دیگر راه های تقویت عزم، حزم است کسی می تواند عزم داشته باشد که اهل دور اندیشی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کسی حزم داشته باشد هرگز به سوی گناهانی چون ربا، غیبت و غیره نمی رود؛ امروز دنیا با ربا اداره می شود در حالی که ربا جنگ با خداوند است. یکی دیگر از راه های تقویت اراده براساس آیات الهی نگاه کردن به زندگی اولیای اولوالعزم است.

کد خبر 1008204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha