تحقق ۷۷ درصدی صادرات غیر نفتی در گیلان/ ۸۸ هزار تن گندم  مورد نیاز استان ذخیره شد

استاندار گیلان گفت: بر اساس تلاش های صورت گرفته در گمرک و سایر نهادهای ذیربط از جمله بنادر توانستیم ۷۷ درصداز هدف گذاری ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتیدر استان را تحقق بخشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «ارسلان زارع» امروز(یکشنبه،۷ دی) در هشتمین کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان که در اداره گمرکات استان در انزلی برگزار شد از تحقق صادرات بیش از ۴۶۱ میلیون دلاری در  خبر داد و گفت: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۳۷ درصدی به‌لحاظ وزنی و ۵۰ درصدی به لحاظ ارزشی همراه بوده است.

 

استاندار گیلان با اشاره به هدف گذاری ۶۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی استان در سال جاری افزود: ۷۷ درصد از این هدف‌گذاری در ۹ ماه سال جاری تحقق یافته و امیدواریم با انجام تلاش‌های مستمر در ماه‌های باقی مانده سال به هدف‌گذاری مورد توافق کارگروه دست یابیم.


وی از کاهش صددرصدی صادرات چمدانی به‌واسطه شیوع بیماری کرونا خبر داد و با بیان اینکه در واردات شاهد افزایش محسوس بودیم تصریح کرد: عمده محصولات وارد شده شامل کالاهای اساسی مانند غلات، جو، ذرت دامی و کالاهای اساسی بوده است.


زارع واردات گندم از این مسیر مطابق با تصمیم اتخاذ شده توسط شرکت بازرگانی دولتی را نقطه اطمینان‌بخشی برای کشور دانست و اذعان کرد: دست‌یابی به این مهم در گروی این است هرجا مشکلی ایجاد شد، دستگاه‌های ذی‌ربط حضور یابند و اجازه ندهند خاطرات تلخی برای بازرگانان به وجود بیاید.


وی با بیان اینکه گیلان توانست با برنامه‌ریزی مطلوب شرایط تحریم را به فرصتی برای استان به‌ویژه شهرستان بندرانزلی و بندر آستارا تبدیل کند متذکر شد: تخلیه کالاهای اساسی مانند گندم نباید بیش از ۴۸ ساعت به طول بینجامد و باید با جلب همکاری کامیون‌داران و بررسی راهکارها و مشکلات در کارگروه استانی نسبت رفع موانع اقدام لازم صورت گیرد.

 

استاندار گیلان همراهی بخش حمل و نقل شهرستان بندرانزلی با دولت را نقطه قوتی در این شهرستان عنوان کرد و اذعان داشت: دولت هزینه‌های هنگفتی در بخش‌های مختلف این شهرستان انجام داده گرچه باید زیرساخت‌ها را تقویت کند.

 

وی با بیان اینکه رویکرد و راهبرد جمهوری اسلامی استفاده از توان بخش خصوصی است تصریح کرد: دولت سیاست‌های راهبردی را تعیین می‌کند و باید شرایطی فراهم کنیم که از ظرفیت بنادر در شهرستان و استان بیشتر استفاده شود.


زارع تاکید کرد: بندرانزلی به جهت سوابق تاریخی و پس از آن بندر آستارا پیشینه درخشانی در تجارت ایران دارند که باید از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه استان و کشور بهره گرفت.

  
وی با بیان اینکه جهت احداث آزمایشگاه مواد و متریال در انزلی بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که باید در اسرع وقت راه اندازی شود خاطرنشان کرد: اگر  سرعت و دقت عمل را در تخلیه و بارگیری، مبادلات خارجی و تجارت ایجاد کنیم می‌توانیم برای بازرگانان داخلی و بازرگانان سایر استانها و کشورها جذابیت ایجاد کنیم.


زارع با اعلام اینکه دولت نگاه راهبردی به توسعه صادرات با بهره‌گیری از ظرفیت استراتژیکی گیلان دارد ابراز امیدواری کرد راه آهن سراسری و کریدور شمال جنوب تا اواخر بهار به بندر کاسپین متصل شده و در ادامه مسیر ریل گذاری به بندر آستارا برسیم. 


وی خطاب به سازمان کشتیرانی دریای خزر خواستار پیگیری جدی در سطح ملی جهت افزایش ظرفیت ناوگان شد تا گیلان سهم بیشتری در تخلیه، بارگیری، واردات و صادرات داشته باشد.

 
استاندار گیلان نقطه قوت استان گیلان را صادرات میوه و سبزیجات عنوان کرد و گفت: نقش جهاد کشاورزی در این کارگروه بسیار مهم است باید در کوتاهترین زمان و در کمتر از ۴۸ ساعت ثبت سفارش انجام شود.


وی  با بیان اینکه گیلان رتبه ۱۱ کشوری را در ثبت سفارش دارد که با تلاش و  هماهنگی اتاق بازرگانی و بخش خصوصی کسب شده است اظهار داشت: امسال توانستیم ۸۸ هزار تن گندم را در بنادر استان تخلیه و در انبارهای اختصاصی کارخانه‌های آرد ذخیره‌سازی کنیم.

 
زارع تصریح کرد: بالغ بر سه هزار تن گندم نیز در حال ترخیص است و استان گیلان تا پایان سال ذخیره گندم به میزان کافی دارد. 


وی ضمن تقدیر از تلاش‌های بنادر استان با بیان اینکه گمرک ایران همواره در طول تاریخ از نهادهای موثر و اساسی در امر تجارت، صادرات و واردات کشور بوده است خاطرنشان ساخت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی عملکرد این ادارات در تجارت خارجی از لحاظ ارزشی تاثیراتی قابل توجه داشت که نویدبخش فعالیت‌های بیشتر برای استان و کشور خواهد بود.

کد خبر 1008372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha