رتبه نخست گیلان در تکثیر ماهیان خاویاری/ صید ماهیان استخوانی در  خزر ۱۲ درصد کاهش یافت

مدبری با بیان اینکه استان گیلان از حیث تکثیر ماهیان خاویاری در رتبه نخست کشوری قرار دارد گفت: صید ماهیان استخوانی در سواحل خزر امسال حدود ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد.

«عظیم مدبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با تاکید بر اینکه میزان صید ماهیان استخوانی در سواحل خزر استان گیلان  امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود 12 درصد کاهش پیدا کرده است اظهار داشت: گیلان از حیث تکثیر ماهیان خاویاری جایگاه خوبی دارد و در رتبه نخست کشوری قرار گرفته است.

 

مدیرکل شیلات گیلان آبزی‌پروری و فعالیت‌های شیلاتی را از جمله مزیت‌های خوب استان اعلام کرد و یادآور شد: شیلات در حوزه سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اهمیت بسیار زیادی دارد از طرفی طرح‌ها و پروژه‌هایی نظیر پرورش ماهی در قفس در استان گیلان تدوین شده و در مرحله اجرایی قرار دارند.

 

مدبری ضمن اعلام این خبر که از 20 مهر تا امروز صیادان گیلانی معادل 437 تن انواع ماهیان استخوانی را از دریای خزر صید کردند ابراز داشت: کفال و ماهی سفید از جمله ماهیان استخوانی صید شده شرکت‌های پره صیادی گیلان است از طرفی 4 هزار صیاد در قالب 49 پره صیادی در استان فعالیت می‌کنند.

 

وی اهمیت فعالیت‌های شیلاتی در تامین امنیت غذایی کشور، تولید آبزیان، اشتغال و ارزآوری در این حوزه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: گیلان از  ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه فراوانی در زمینه آبزی‌پروری برخوردار است که می‌توان با حمایت از علاقمندان سرمایه‌گذاری از این پتانسیل استفاده بهینه کرد.

 

مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر اینکه استان از نظر پرورش ماهیان خاویاری رتبه دوم و در حوزه پرورش ماهیان گرم آبی در رتبه سوم کشوری قرار دارد اذعان کرد: اعمال تخفیف 10 درصدی بیمه صیادان شرکت‌های تعاونی پره و محاسبه و سخت و زیان‌آور شمردن شغل و حرفه صیادی از جمله اموری است که توسط شیلات پیگیری می‌شود.

 

مدبری ضرورت تجهیز، مرمت و بازسازی مزارع پرورش ماهیان گرم آبی را هم از دیگر بخش‌هایی که توسط مجموعه شیلات گیلان در دستور کار قرار دارد خواند و اظهار داشت: بازسازی ذخایر ماهی و حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان یکی از اهداف عالیه سازمان شیلات ایران به ویژه استان‌های ساحلی محسوب می‌شود.

 

وی استان گیلان را در زمینه بازسازی ذخیره انواع ماهیان استخوانی و خاویاری مرکزی پیشرو در سطح کشور دانست و خاطرنشان کرد: مجموعه شیلات استان گیلان تاکنون در این راستا توانسته ضمن تدوین یک برنامه‌ریزی خیلی دقیق گام‌های بسیار مؤثری در حوزه آبزی‌پروری و پایدار کردن فعالیت‌های صید و صیادی بردارد. 

کد خبر 1008417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha