افتتاحیه جشنواره شعر فجر با یادمان شهیدان سلیمانی و فخری زاده / انتشار ۱۲۹ شعر درباره شهیدان سلیمانی و فخری زاده

راضی جلالی گفت: بخش ویژه پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر به بررسی و انتخاب چهره های برتر دفاع مقدس طی ۴۰ سال اخیر اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «مصطفی راضی جلالی» امروز( یکشنبه هفت دی) در پانزدهمین نشست خبری «جشنواره بین المللی شعر فجر» که در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: در جایزه جلال توفیق این را داشتیم که اهالی نشر همراه و همکار ما بودند. این امر میسر نمی شد مگر اینکه این عزیزان جشنواره شعر فجر و جایزه جلال را متعلق به خود بدانند. طبق سیاستگزاری اعضای هیئت علمی جشنواره شعر فجر، اسامی داوران تا روز اعلام نامزدها محفوظ است.

 

دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر اظهار داشت: امسال مفتخریم که افتتاحیه و طلیعه خود را با یادمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده برگزار کنیم. در این مدت کوتاه 129 شعر در مورد این دو بزرگوار منتشر شده است که همگی قابلیت و شأن والایی دارند و از جایگاه ادبی قابل اعتنایی برخوردار هستند.

 

وی با بیان اینکه بخش ویژه پانزدهمین جشنواره شعر فجر به بررسی و انتخاب چهره های برتر دفاع مقدس طی چهل سال اخیر اختصاص یافته است، عنوان کرد: تجربه بسیار خوبی از حضور رسانه ها در بخش داستان و مستندنگاری جایزه جلال داشتیم و با افتخار این تجربه را در جشنواره شعر فجر تکرار می کنیم.

 

راضی جلالی با اشاره به اینکه دو هزار و 489 اثر به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره شعر فجر رسیده است، بیان کرد: در بخش شعر بزرگسال دو هزار و 32 اثر، در بخش کودک 172 اثر و در بخش درباره شعر 286 اثر به دست ما رسید که انشاءالله برگزیدگان و شایستگان تقدیر معرفی خواهند شد.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت های جشنواره شعر فجر امسال با سال های قبل این است که هر سال در بخش بزرگسال تمام اشعار اعم از شعر نو و کلاسیک با یک خط کش داوری می شد. با موافقت اعضای هیئت علمی امسال این دو بخش از هم متمایز شد. هفت داور در بخش بزرگسال داریم، سه داور اشعار نو اعم از سپید و نیمایی را داوری می کنند و سه داور اشعار بخش کلاسیک را بررسی می کنند، یک داور نیز به عنوان شاعر با نگاهی آکادمیک در بین داوران حضور دارد.

دبیر اجرایی پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با بیان اینکه آثار و نامزدهای معرفی شده در جشنواره شعر فجر امسال امضای هفت داور را خواهند داشت، افزود: شیوه نامه به گونه ای است که هفت داور بخش بزرگسال را داوری می کنند و روزی که اسامی داوران اعلام شود، جامعه ادبی و اهالی رسانه صحه می گذارند که داوران امسال از چهره های نام آشنای جوان و چابک انتخاب شده اند. هیئت علمی با تمام احترام برای داوران دوره های گذشته شعر فجر تلاش کرده است که چهره های جدید وارد کمیته و هیئت داوری شعر فجر شوند.

 

وی در مورد دبیر علمی پانزدهمین جشنواره شعر فجر عنوان کرد: دبیر علمی امسال خانم، شاعر و یکی از اساتید دانشگاه است. نگاه جنسیتی در جایزه جلال و شعر فجر وجود ندارد. جایزه ادبی پروین امسال برگزار نشد زیرا زمان تشکیل هیئت علمی و داوری این جشنواره مصادف با گسترش ویروس کرونا شد و امکان برنامه ریزی دقیق وجود نداشت. جایزه پروین دوسالانه است، در تلاش ایم که در زمانی مناسب آن را برگزار کنیم.

 

بر اساس این گزارش، مریم جلالی، دبیر علمی پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در این نشست در مورد انتخاب یک فرد از جامعه دانشگاهی به عنوان دبیر جشنواره شعر فجر گفت: به نظرم چنین اتفاقی میمون و باعث خوشنودی است. اگر کمک شاعران بزرگ و اهالی ادب و بخش تجربی نبود، من الان اینجا حضور نداشتم. ترویج و توسعه شعر فارسی در نگاه جدید مرهون و مدیون تلاش های شاعران امروز و تجربه های قابل ملاحظه آنها بوده چرا که زبانی قدرتمند و ذهنی قوی داشتند.

 

جلالی اظهار داشت: اهالی آکادمیک بر مبنای هست ها پیش می روند یعنی تجویز نمی کنند. در واقع اهالی آکادمیک آنچه اتفاق افتاده است را بررسی می کنند. اهالی آکادمیک به شعر معاصر توجه داشته و دارند. اگر نگاه گذرا به بخش پایان نامه ها شود، این امر مشخص و روشن خواهد شد. اهالی آکادمیک هیچ گاه تجویز نکردند، شعری خلق شده و آنها اشعار را بررسی کردند.

 

دبیر علمی پانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر پیوند و تعامل اهالی آکادمیک و بخش تجربی را مبارک دانست و افزود: در تعریف ادبیات دانشگاهی باید یک زبان مشترک پیدا کنیم. صدای شعر ایران خیلی وقت است که به خارج از مرزها رسیده است و اینکه در این زمینه جامعه دانشگاهی چقدر نقش داشته باید یک تحقیق میدانی از سوی اهالی رسانه صورت گیرد.

 

 

کد خبر 1008436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha