رشد ۵۰ درصدی عملکرد دریایی بنادر گیلان

آبایی با بیان اینکه عملکرد دریایی بنادر گیلان امسال ۵۰ درصد رشد داشته است، گفت: بنادر گیلان در بخش بارگیری حدود ۴۵ درصد و در بخش تخلیه ۵۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «حمید رضا آبایی» امروز(یکشنبه، 7 دی )در هشتمین کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گیلان که به میزبانی ستاد گمرکات استان برگزار شد، اظهار داشت: دو دستگاه مکنده از بندرامام(ره) به بندرانزلی منتقل شده که تا پایان ماه جاری به بهره برداری می رسد.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان افزود: 16 جرثقیل 45 و 65 هزار تنی جدید نیز برای بندر سفارش داده شده و در حال تامین منابع مالی آن هستیم تا برای خرید آن اقدام کنیم.

 

وی تاکید کرد: در 9 ماه گذشته یک میلیون و 550 هزار تن تخلیه و بارگیری توسط ناوگان حمل و نقل دریایی گیلان انجام شده که از این ارقام 300 هزار تن بارگیری و 250 هزار تن تخلیه بوده است.

 

وی سهم غلات از این عملیات را 57 درصد، چوب و تخته حدود 20 درصد، کانتینر حدود پنج درصد و 18 درصد نیز کالاهای ساختمانی و روغن و ... اعلام کرد و افزود: حدود 645 فروند کشتی نیز در بنادر استان وارد شده که 35 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

 

*لزوم ارتقا ادوات تخلیه و بارگیری در بندرانزلی

«داود تفتی» نیز در این جلسه اظهار داشت: این شرکت سیستم منظم و هفتگی خود را بری استفاده تجار و بازرگانان بر روی سایت خود قرار داده و این اطلاعات همزمان برای 11 شهر مهم ارسال می شود.

 

مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با بیان اینکه اولویت ما برای تردد کشتی ها در مجتمع بندری انزلی است، تصریح کرد: شرکت کشتیرانی دریای خزر شرکتی مشتری مدار است و براساس نیاز مشتری کار می کند و امیدواریم شاهد ارتقاء روز افزون ادوات تخلیه و بارگیری بندرانزلی باشیم.  

 

*300 میلیون دلار محصولات کشاورزی از گیلان صادر می شود

«مسعود الماسی» نیز سهم بخش کشاورزی در حوزه صادرات غیرنفتی را 50 درصد از صادرات کل استان گیلان اعلام کرد.

 

مدیر کل جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: سهم متوسط این عملکرد در 10 سال گذشته 55 درصد است و این تنها شامل محصولات خام کشاورزی می شود.

 

وی اذعان کرد: اگر محصولات فرآوری شده را بر این مقدار بیفزاییم چیزی حدود 300 میلیون دلار محصولات کشاورزی از استان گیلان صادر می شود.  

 

*80 درصد از صادرات گیلان از مرز آستارا انجام می شود

«کریم رسولی» هم در این جلسه با بیان اینکه حدود 80 درصد از صادرات کل استان از مرز آستارا انجام می شود، گفت: بالغ بر 375 میلیون دلار از 460 میلیون دلار صادرات استان گیلان از مرز آستارصورت می گیرد.

 

مدیر کل گمرک آستارا تصریح کرد:در 9 ماه گذشته سال جاری از لحاظ ارزشی 60 درصد در بخش صادرات نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم که آمار قابل قبولی است.    

 

*توسعه صادرات غیرنفتی اولویت دولت و حاکمیت است.

«اسماعیل میرغضنفری» با بیان اینکه توسعه صادرات غیر نفتی در اولویت کار دولت و حاکمیت قرار گرفته است،اظهار داشت: در این راستا شهرستان بندرانزلی به‌عنوان یکی از مبادی مهم و استراتژیک در منطقه می تواند در اجرایی شدن این سیاست اثر گذار باشد.

 

فرماندار بندرانزلی تاکید کرد: علی رغم تلاش های صورت گرفته در این خصوص موانعی نیز در این مسیر وجود دارد که قسمتی از آن درون بخشی بوده و نیازمند هماهنگی سازمان یافته است، بخشی دیگر نیز رویکردی ملی دارد.

 

وی در ادامه یکی از آیتم های تسهیلگر در توسعه صادرات را توجه به بخش حمل و نقل و ایمنی راه‌ها دانست و تصریح کرد: متاسفانه استان گیلان و به خصوص شهرستان بندرانزلی با بیشترین سرعت گیرها در مسیر راه های اصلی، بارها شاهد اعتراضاتی از سوی اصناف مختلف بوده است. این مشکل شاید کوچک به نظر آید اما به دغدغه ای برای صنف های مرتبط تبدیل شده است.

 

میر غضنفری با اشاره به اینکه از ظرفیت های آزمایشگاه های این شهرستان در بخش های صادرات و واردات به طور کامل بهره برداری نمی شود، گفت: برخی موانعی که در این راه وجود دارد قوانین دگراندیشانه ای است که درحوزه قوانین جاری داریم.

 

وی وجود منطقه آزاد، بنادر و دریانوردی و اراده دولت را برای توسعه اقتصادی یک فرصت عنوان و خاطر نشان کرد: زمانی می توانیم از تحریم ها فرصت بسازیم که اهتمام جدی برای حل این مشکلات صورت گیرد.

کد خبر 1008530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha