عفت در فقر و سختی نشانه کمال شخصیت و بزرگی انسان است

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه گفت: عفت در فقر و سختی نشانه کمال شخصیت و ارزش بزرگی انسان است و انسان مستمند و فقیر باید عفت، حیا و خویشتن‌داری شخصیت خود را حفظ کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) به صورت مجازی برگزار شد، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند اگر سرقت حرام شده برای این است که عفت باقی بماند.

وی افزود: سرقت انگیزه‌های متفاوت دارد شاید برخی به رغم تمکن باز هم سرقت کنند، یا شخصی با وجود برخورداری از امکانات دست به اختلاس بزند، مساله چنین اشخاصی با حرمت سرقت حل نمی‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه ادامه داد: گاهی برخی افراد با وجود تمکن مالی و از روی تفنن یا زیاده‌خواهی دست به سرقت می‌زنند، مشکل چنین افرادی با حرمت سرقت برطرف نمی‌شود زیرا مساله آنها عمیق‌‌تر از این حد است، آنها دچار تنوع‌طلبی یا هوس‌رانی هستند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه انسان به ما هو انسان اگر در انسانیت خود باقی باشد باید متشرع و اخلاقی رفتار کند، عنوان کرد: زینت فقر عفت است، خداوند در آیات قرآن فرموده فقرای عفیف ارزشمند هستند؛ عفت در فقر و سختی نشانه کمال شخصیت و ارزش بزرگ انسانی است.

وی با بیان اینکه خداوند پرهیز از سرقت را به این جهت وضع کرد که انسان بداند باید عفیف باشد، اظهار کرد: انسان مستمند و فقیر باید عفت، حیا و خویشتن‌داری شخصیت خود را حفظ کند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)‌ با بیان اینکه خداوند پرهیز از سرقت را لازم کرد به این دلیل که خواست عفت را ایجاب و الزام کند، گفت: انسان متعهد و مومن باید به این خوی ارزشمند و اخلاق متعالی یعنی عفت به هنگام فقر توجه خاص داشته باشد.

 

کد خبر 1008657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha