پیروی زنان از حضرت زهرا(س) موفقیت مردان در عرصه نظامی و علمی را رقم می زند

افتخاری گفت: مردان موفق کشور ما در عرصه های نظامی، سیاسی، علمی، امنیتی و سایر حوزه ها همواره حمایت و تشویق همسران خود را داشته اند و زنان آنها همواره به رسالت خود آگاه بودند و درس خود را از حضرت زهرا (س) گرفتند.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: زنان در جامعه اسلامی می توانند در کنار نقش همسری و مادری در خانواده همواره در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نقش آفرین باشند در همین رابطه همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفتگویی با لاله افتخاری نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی، داور مسابقات قرآنی و پژوهشی و عضو جمعیت زنان انقلاب اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) را توضیح بفرمایید؟

شخصیت حضرت زهرا (س) شخصیت انسانی کامل است و انسان کامل صورت مجسم یافته قرآن کریم است و باید تمام ابعاد وجودی و شخصیتی حضرت زهرا (س) را در نظر بگیریم. نمی توان فقط بخشی از آیات قرآن را بخوانیم و بخش های دیگر را نادیده بگیریم. حضرت زهرا (س) نیز همین گونه است و باید تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دینی و معنوی ایشان را مورد توجه قرار دهیم.

 

حضرت زهرا (س) از نظر معنوی و روحی شخصیتی دارند که در عبادت آن گونه که گفته شده است وقتی عبادت می کردند، ملائکه به ایشان درود و سلام می فرستادند. در روایات دیگر نیز آمده است که حضرت زهرا (س) چنان عبادت می کردند که پاهای مبارک ایشان ورم می کرد اما در همین جایگاه فاطمه زهرا (س) نسبت به مسایل تربیتی در رابطه با افرادی که در منزل آنها زندگی می کنند از فضه خادمه تا فرزندان ایشان غفلت نکرده و بهترین تربیت یافتگان در نزد این بانوی بزرگوار اسلام رشد یافتند. تربیت امام حسن (ع)، ابا عبدالله (ع)، حضرت زینب (س) و خادمه ایشان نشان می دهد که حضرت زهرا (س) همواره بر تربیت قرآنی اهمیت دادند تا جایی که خادمه حضرت زهرا (س) تمام سخنان خود را با زبان قرآن بیان می کند.

 

حضرت زهرا (س) در عرصه سیاسی و  اجتماعی و در دفاع از جایگاه ولایت  چگونه توصیف می شوند؟

از سوی دیگر شاهد آن هستیم که حضرت زهرا (س) نسبت به جامعه خود نیز بی توجه نبوده است و به زنان مدینه آموزش می دادند و در زمانی که تمام مردم در عرصه سیاست و اجتماع بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) کنار کشیدند، حضرت زهرا (س) بر در خانه مهاجرین و انصار می رود و خطبه های قرایی را برپا می کنند.

 

تمامی اقدامات حضرت زهرا (س) شجاعانه، مستند و مستدل است و در این اقدامات همواره به دفاع از اسلام پرداخته اند تا جایی که در دفاع از اسلام و ولایت خون پاک خود و فرزندش را نثار کرد.

 

جایگاه حضرت زهرا(س) در نقش همسر چگونه عنوان می شود؟

در بعد خانوادگی علاوه بر تربیت فرزندان در انتخاب همسر تسلیم امر خداست و هیچ گاه ثروت و دل فریبندگی های دنیا ایشان را از انتخاب خود باز نداشت و حضرت علی (ع) که از نظر مالی از تمکن بالایی برخوردار نبود را انتخاب کرد و در حمایت و پشتیبانی از همسر خود و همچنین در جایگاه ولایت از هیچ اقدامی کوتاهی نکرد.

 

چگونه می توان جایگاه بانوی بزرگ اسلام را با جایگاه زن در جامعه امروز مطابقت داد؟

حضرت علی (ع) در 10 سال دوران مدنی زندگی خود بیش از 60 جنگ را پشت سر گذاشتند که در اکثر آنها حضرت علی (ع) حضور داشتند. این موضوع با جایگاه زن در جامعه امروز ما مطابقت دارد و می بینیم که برخی از مردان در هشت سال دفاع مقدس حضور فعال دارند و زمان زیادی را بیش از آنکه در خانواده بگذرانند در جبهه ها گذرانده اند و زنان و خانواده های آنها نیز همپای این مردان همواره صبر و استقامت کردند و با آنها همراهی می کردند. امروز نیز شهدا و رزمندگان مدافع حرم این راه را ادامه می دهند و خانواده های آنها با آنها همراهی می کنند. در خاطرات شهید اندرزگو می بینیم که قبل از انقلاب بدترین و سخت ترین شرایط در این خانواده بوده است و همسر، فرزندان و خانواده این شهید همواره در خطر بودند اما از زبان همسر این شهید بزرگوار می شنویم که می گوید من فکر می کنم خوشبخت ترین زن دنیا هستم و بهترین زندگی را دارم و اینها تمام به دلیل شخصیت و اهداف آرمانی و الهی و تعصی از بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا (س) است.

 

جایگاه علمی حضرت زهرا (س) را چگونه توصیف می کنید؟

 

خطبه های حضرت زهرا (س) از نظر علمی نیز در اوج قرار دارد و مصحف فاطمه که از این بانوی بزرگوار اسلام باقی مانده است و مطالب دیگری که بر جای مانده است، نشان دهنده دانش، علم و آگاهی بانوی بزرگ اسلام است.

 

در سخنان حضرت مهدی (عج) حضرت فاطمه (س) الگوی حسنه ایشان معرفی شده اند و امام حسن عسکری (ع) حضرت زهرا (س) را حجت خود عنوان می کند و در بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز عنوان می شود که اگر حضرت زهرا (س) مرد بود در جایگاه پیغمبر خدا قرار می گرفت.

 

فعالیت زنان در جامعه امروز چه همخوانی ای می تواند با زندگی حضرت زهرا (س) داشته باشد؟

 

حضرت زهرا (س) الگوی انسان کامل است. بانوی بزرگ اسلام یک مادر، یک همسر، یک دختر و یک انسان کامل است. امروز بانوان در جامعه ما به زحمت یک یا دو فرزند دارند و در پی آن بسیاری از وظایف خود را کنار گذاشته و از فعالیت های سیاسی و اجتماعی و حتی انجام مستحبات و توجه به همسر کوتاهی می کنند و از سایر وظایف خود غفلت می کنند، معتقدند که تنها باید به کودکان خود بپردازند و با سیاست و اجتماع و هرچه بر سر  جامعه می آید، کاری نداشته باشند در حالی که زندگی حضرت زهرا (س) کاملا متفاوت است.

 

بانوی بزرگوار اسلام در سن 18 و به روایت دیگر 25 سالگی منتظر پنجمین فرزند خود هستند که با شخصیت علمی، آموزشی، معنوی و فشارهایی که در آن زمان بر ایشان وارد می شده است، همواره در تمامی جایگاه ها و تکالیف خود درخشیده اند. امروز زنان جامعه ما باید از حضرت زهرا (س) الگو بگیرند یعنی حضرت زهرا (س) در نقش مادری و رسالت بانوی بزرگ اسلام هیچ کاستی ای نداشته است. زنان می توانند در کنار رسالت خود در خانواده به امور فرهنگی، سیاسی و حتی خیریه بپردازند. ما زنانی داریم که به تأسی از حضرت زهرا (س) در تمامی ابعاد خوش درخشیدند و در کنار فرزندآوری و تربیت آن همواره در راه علم و دانش نیز تلاش می کنند.

 

مردان موفق کشور ما در عرصه های نظامی، سیاسی، علمی، امنیتی و سایر حوزه ها همواره حمایت و تشویق همسران خود را داشته اند و زنان آنها همواره به رسالت خود آگاه بودند و درس خود را از حضرت زهرا (س) گرفتند. زنان جامعه ما امروز باید از سخت ترین شرایط الگو بگیرند و به رسالت خود به خوبی عمل کنند و تلاش کنند در عرصه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، خانوادگی، معنوی و ... شبیه حضرت زهرا (س) عمل کنند.

کد خبر 1008777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha