سردار دلها مهندس محور مقاومت محسوب می شد/ شهید سلیمانی متخلق به اخلاق انسانی و الهی بود

حجت الاسلام سالک گفت: سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، انسانی شجاع، نترس، دشمن شناس و در حد خود دین شناس بودند و مسئله مهم در دین شناسی ایشان اطاعت محض از حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال گذشته در پی حمله بالگردهای آمریکایی به فرودگاه بغداد به شهادت رسید، وی به عنوان برجسته‌ترین فرمانده محور مقاومت منطقه٬ پررنگ‌ترین نقش را در استحکام و انسجام و تثبیت این محور داشته و همه اعضای آن را علیه دشمن متحد و هماهنگ کرد. مقاومتی که با هدایت سردار سلیمانی از لبنان تا سوریه و یمن و عراق و فلسطین شکل گرفت٬ توطئه دشمنان برای تغییر جغرافیا و مرزهای کشورهای اسلامی و مستقل منطقه را ناکام گذاشت و همین مسئله موجب شده تا دشمنان اسلام و در صدر آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره به دنبال خلع سلاح این محور باشند.در این خصوص با حجت الاسلام «احمد سالک کاشانی»گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

شهید سردار سلیمانی از لحاظ مذهبی و دینی چگونه شخصیتی داشتند؟

به فرموده مقام معظم رهبری شخصیت و مکتب شهید سردار حاج قاسم سلیمانی به عنوان مهندس محور مقاومت در برابر استکبار جهانی از ابعاد مختلفی باید بحث و بررسی شود. این شهید بزرگوار در یک خانواده متدین در کرمان متولد شدند، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی هشت ساله فرماندهی سپاه ثارالله را بر عهده می گیرند و بعد از آن با حضور در سپاه پاسداران به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می رسند. همچنین مسئله ایمان راسخ و قوی با تکیه بر ارزش هایی از قبیل صبر، یقین، عدل و جهاد نکته قابل توجه در شخصیت سردار سلیمانی است. وی انسانی صبور بود که به پیروزی یقین داشتند و همیشه عدالت را رعایت می کردند و در حال مبارزه و جهاد بودند.

وی انسانی شجاع، نترس، دشمن شناس و در حد خود دین شناس بودند و مسئله مهم در دین شناسی ایشان اطاعت محض از حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری بود (اطاعت بی چون و چرا از ولایت). این مسئله بسیار مهمی است، چون بسیاری از افراد در فتنه 88 به دلیل همین چرایی به اطاعت از ولایت رفوزه شده و عقب نشینی کردند. از سوی دیگر سردار سلیمانی از نظر اخلاقی متخلق به اخلاق انسانی و الهی بودند. وقتی وارد جمع هایی مانند فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستان می شدند، هیچ تفاوتی میان خانواده های آنها با خانواده های خود در ایران قایل نمی شدند و همه را به چشم انسان های شایسته می دیدند که باید برای نجات این مظلومان تلاش کنند.

 

 در خصوص ویژگی ظلم ستیز بودن سردار سلیمانی توضیح دهید؟

یکی دیگر از ویژگی های سردار سلیمانی، ظلم ستیز بودن ایشان بود به گونه ای که در عملیات علیه داعش در سوریه شرکت کردند و حتی مورد تیراندازی قرار گرفتند ولی به لطف پروردگار نجات یافتند. ایشان بعد از شهادت فجیع شهید حججی در یک سخنرانی اعلام کردند که ظرف سه ماه آینده، دیگر حکومتی به نام داعش روی زمین نخواهد بود و به این قولش هم عمل کردند، یعنی آنچه را می گفتند، عمل می نمودند نه اینکه خودنمایی و خودبزرگ بینی کنند.

از نظر توسلات به خدای متعال و اهل بیت، فرزندی از فرزندان اهل بیت (ع) بودند. وقتی نام مبارک حضرت فاطمه (س) و امام حسین (ع) می آمد، بی اختیار اشک می ریختند. ایشان همیشه در برابر مقام معظم رهبری اشک شوق به ولایت می ریختند و در مقابل دوستان و مومنان متواضع و در برابر دشمنان جدی و سرسخت بودند.

 

یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی ایشان تفکر بود. سردار قبل از هر چیزی اطلاعات جانبی هر موضوعی را به دست می آوردند، سپس راه حل های مناسب جهت برون رفت از مشکلات جوامع اسلامی مانند بن بست های سخت داعشی و طالبانی (سوریه، عراق و افغانستان) را یافته و ارایه می دادند و با توجه به اینکه سردار در همه جا به خداوند متعال توکل داشتند لذا خداوند هم به مصداق «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ» (و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است) راه هایی را در مسیر موفقیت ایشان قرار می دادند. همه اینها عنایت خداوند به سردار بود که با دشمن سرسخت داعش که همه دنیای عرب از جمله عربستان سعودی و کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و امارات پشتیبانی شان می کردند به تنهایی در مقابل همه این استکبار جهانی ایستادند و به پیروزی هم رسیدند لذا به دلیل اینکه همیشه با تفکر اقدامات خود را انجام می دادند، طرح هایی را هم که ارایه می دادند، همیشه مورد قبول واقع می شدند.

 

پس از آغاز بحران سوریه و موج حملات گروه‌های تروریستی در این کشور٬ سردار قاسم سلیمانی در قالب قهرمان مردم سوریه در جبهه ضد تروریسم کنار ملت این کشور ایستاد. عملیات آزادسازی شهر حلب که به مثابه پایتخت معارضین مسلح سوریه خصوصا جبهه النصره، احرار الشام و ائتلاف جیش الفتح شناخته می‌شد وعملیات آزادسازی شهر دیرالزور، پایتخت معنوی داعش که بعد از خروج کنترل شهرهای موصل و رقه از سیطره داعش به عنوان مهم‌ترین شهر تحت تصرف این گروه تکفیری در منطقه آسیای غربی شناخته می‌شد٬ در کنار سایر رشادت‌های سردار سلیمانی دو نمونه از عملیات‌های شاخص ایشان در سوریه بود.

 

نکته دیگر اینکه سردار سلیمانی علاوه بر اینکه یک نظامی قاطع و مطیع فرمانده کل قوا بودند، یک چهره مبارز نظامی دیپلمات سیاسی هم بودند. در صحنه های گوناگون با دیپلمات های کشورهای مختلف مانند مسکو مذاکره می کردند و برای حل مشکلات منطقه طرح هایی را به سیاسیون ارایه می دادند؛ بنابراین ایشان علاوه بر تواضع و خصوصیات شخصی، ایشان انسانی قاطع، مصمم و شجاع بودند.

 

چه ویژگی هایی از سردار سلیمانی ایشان را به یک استکبارستیز جهانی تبدیل کرده بود؟

این شهید بزرگوار مهندس محور مقاومت در جنگ 33 روزه در مقابل اسراییل با کمک سید حسن نصرالله بودند و در این راستا اقدامات خوبی را انجام دادند. می‌دانیم که شهید سلیمانی مهندس محور مقاومت و فردی بود که آمریکایی‌ها پس از مشاهده نقش مهم او در مقابله با دشمن صهیونیستی آمریکایی و حمایت از مقاومت فلسطین، به میزان اهمیتش پی برده بودند. نکته دیگر ولایت یاوری است که شهید سلیمانی در ولایت مداری این سه ویژگی را داشت. شهید سلیمانی مدیریت جهادی داشت و از اسلام راستین و تشییع علوی دفاع می‌کرد.

 

تعریف اسلام واقعی در اندیشه سردار سلیمانی چگونه بود؟

ایشان اهل قرائت قرآن، نماز اول وقت، دعا و توسل بودند. کسانی که در نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت می کنند، نمی توانند همه چیز را مادی ببینند بلکه باید هم با فرهنگ مادی و تدابیر و هم معنویت، روحانیت و نورانیت دین  آشنایی  داشته باشند که همه این ویژگی ها در شخصیت سردار سلیمانی وجود داشت. 

 

 

کد خبر 1009051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha