روایتی عاشقانه از زندگی مدافع حرم در «فصل انارها»

«فصل انارها» اولین فیلم بلند خراسان جنوبی، روایتی زیبا از زندگی عاشقانه یک مدافع حرم است که جدال بین عشق آسمانی و زمینی را به تصویر می کشاند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- 16 سال می گذرد که خراسان جنوبی به عنوان بیست و هشتمین استان کشور شناخته شده است و در طول این مدت، اقدامات بسیاری در زمینه های مختلفی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی انجام گرفته تا این استان مانند استان های دیگر بتواند روی پای خود بایستد.

 

صدا و سیما یکی از دستگاه های اجرایی است که می تواند در توسعه و پیشرفت یک استان تاثیرگذار باشد و در خراسان جنوبی نیز از سال 84 به صورت رسمی صدا و سیمای آن کار خود را آغاز کرد و در طول 15 سال گذشته برنامه های تلویزیونی و رادیویی بسیاری در زمینه معرفی محصولات و پتانسیل های استان تولید کرده است.

 

درست است که صدا و سیمای خراسان جنوبی توانسته اقدامات خوبی را در طول 15 سال گذشته انجام دهد اما تاکنون هنرمندان خراسان جنوبی نتوانسته بودند که یک فیلم بلند تلویزیونی کاملا بومی تهیه کنند و بعد از 15 سال این امر محقق شد.

 

 

روایتی زیبا از زندگی مدافعان حرم

«فصل انارها» اولین فیلم بلند تلویزیونی خراسان جنوبی است که بعد از 15 سال ساخته شده است و به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی به روی آنتن شبکه های ملی و استانی می رود. این موضوع را به فال نیک می گیریم شاید راه برای سایر تولیدات سینمایی در استان باز شود.

 

این فیلم سینمایی با موضوع زندگی عاشقانه یک مدافع حرم به کارگردانی و تهیه کنندگی «محمدرضا زمانی پور» و فیلمبرداری «محمد مهربان» و با حضور بازیگران بومی استان از جمله «زهرا حیاتی»، «ساره مزروعی»، «ایمان گلرو» و «احمد حسینی مقدم» ساخته شده است.

 

در خلاصه فیلم «فصل انارها» آمده است که عباس به همراه دوستش حنان از مرخصی به خانه می آیند؛ مادر برای آمدن عباس خانه را مرتب و تمیز کرده و چشم انتظار آمدنش است و امیدوار است سوگل و عباس که قبلا قرار ازدواجشان گذاشته شده اکنون جدی تر بتوانند برای خواستگاری و قرار عقد و عروسی برنامه ریزی کنند.

 

اما عباس که وضعیت کارش را می داند سعی می کند از رو در رو شدن با سوگل خودداری کند و در این میان حنان که با ساده دلی های خاص خودش گاهی بخشی از آنچه عباس پنهان می کند را لو می دهد همواره با کمک مادر باعث رو در رویی این 2 می شود تا اینکه عباس مجبور می شود رازش را فاش کند.

 

تهیه فیلم «فصل انارها» در کوتاه ترین زمان

«محمدرضا زمانی پور» کارگردان و تهیه کننده این فیلم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: از سال 1376 کار خود را در حوزه هنرهای نمایشی آغاز کردم و طی سال های 78 تا 81 به عنوان عضو انجمن نمایش شهرستان بیرجند در کسوت بازیگر در چندین نمایش صحنه ای و عروسکی مشغول تجربه اندوزی کردم.

 

این هنرمند خراسان جنوبی از سال 86 به عنوان مدرس کارگردانی و عکاسی در بیرجند مشغول به فعالیت بوده است و در تولیدات مختلف تلویزیونی به عنوان مجری و کارگردان حضور فعال داشته و به جز همکاری در بیش از پنجاه فیلم کوتاه و نیمه بلند، پس فراغت از تحصیل رشته کارگردانی سینما در سال 96 فیلم کوتاهی تهیه کرده است.

 

وی در خصوص فیلم «فصل انارها» می گوید: مرحله پیش تولید و ضبط فیلم «فصل انارها» از حدود 3 ماه پیش آغاز شده و طی فرآیندی فشرده، اکنون آماده پخش از شبکه های استانی و ملی است.

 

کارگردان فیلم «فصل انارها» می افزاید: حدود ۳۰ نفر به صورت مستقیم در حوزه های مختلف در تهیه فیلم «فصل انارها» شرکت داشتند.

 

وی به موضوع فیلم «فصل انارها» اشاره می کند و ادامه می دهد: این فیلم در قالب قصه ای عاشقانه به دغدغه های یک جوان مدافع حرم پرداخته که با انتخابی سخت رو به رو است.

 

زمانی پور با اشاره به علت نامگذاری این فیلم به نام «فصل انارها» می گوید: فیلمنامه این فیلم بر اساس یک نمایشنامه تحت عنوان «بندبازی در ارتفاعات عشق» نوشته شده است که علی رغم آمادگی عوامل آن نمایش برای اجرای عمومی، به دلیل شیوع ویروس کرونا این نمایشنامه هیچ گاه در استان اجرا نشد.

 

این هنرمند خراسان جنوبی در ادامه بیان می کند: با توجه به اینکه نزدیک به فصل انارها در استان بودیم و فصل به معنای جدایی و انار یک میوه بهشتی است و فیلمنامه نیز بر مبنای جدایی 2 دلداده نوشته شده بود تصمیم گرفته شد تا نام این فیلم «فصل انارها» گذاشته شود.

 

 

تهیه فیلم «فصل انارها» با بودجه ای اندک

وی در خصوص اعتبارات هزینه شده برای تهیه این فیلم می گوید: اعتبار تخصیص یافته به این فیلم بسیار محدود بود و اگر همراهی بسیاری از همکاران و دوستان هنرمندم نبود این فیلم به پایان نمی رسید و تهیه نمی شد.

 

زمانی پور با بیان اینکه فیلم «فصل انارها» با بودجه اندکی ساخته شده است، می افزاید: ضمن تشکر از اعتماد مدیر کل صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی به هنرمندان بومی که تا حد ممکن تلاش کردند برآورد مالی مناسبی به این پروژه اختصاص یابد و در طول ساخت فیلم نیز از هرگونه حمایتی مضایقه نکردند، امیدواریم این فیلم بتواند نویدبخش انجام پروژه های بزرگتر و با بودجه مناسب تر در استان باشد.

 

کارگردان فیلم«فصل انارها» بیان می کند: تولید این چنین آثاری می تواند نیروهای بسیار حرفه ای و کاربلدی را تربیت کند و ما نیز در تولید این کار سعی کردیم تا همه عوامل به صورت حرفه ای کار خود را انجام دهند.

 

وی در خصوص کمک های دستگاه های فرهنگی در تهیه این فیلم می گوید: نمی توان انتظار خاصی داشت و وظایف ادارات در زمینه این گونه تولیدات تبیین نشده است اما در عین حال در تهیه این فیلم دستگاه های اجرایی تا حدی همکاری کردند.

 

زمانی پور در پایان اظهار می کند: افرادی در استان می گفتند که بودجه این فیلم ها را در جاهای مهم تر هزینه کنید اما باید توجه داشت تولید فیلم های داستانی بلند است که موجب ارتقای دانش و فن فیلمسازان استان می شود و مهمتر از همه اینکه چه چیزی بالاتر از اینکه خداوند این توفیق را نصیب من و هنرمندان استان کرده است تا در جهت پاسداشت مقام شهدای مدافع حرم و فرهنگ مقاومت قدمی برداریم.

 

سخن آخر؛

فیلم «فصل انارها» می تواند راه را برای نشان دادن هنر و حرفه جوانان و هنرمندان خراسان جنوبی باز کند و امیدواریم مسئولان فرهنگی و سایر دستگاه های اجرایی این موضوع را در نظر بگیرند که امروز فقط هنر است که حرف اول را در پیشرفت و توسعه یک استان می زند.

 

 

 

کد خبر 1009536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha