تنها رویداد قرآنی پشتیبان موسسات مردمی را بیشتر بشناسیم

آزمون سراسری قرآن و عترت از این حیث که تمام برنامه ریزی های آن در راستای منافع موسسات و بهره‌مندی آنها از مزایای تعریف شده است را می‌توان تنها حامی و پشتیبان واقعی فعالیت‌ های قرآنی بخش مردمی به شمار آورد،

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نوزدهمین آزمون حفظ قرآن و عترت؛ آزمون سراسری قرآن و عترت همه ساله به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با اهدافی همچون سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی موسسات قرآنی، تقویت انگیزه در بین عموم مردم، جهت‌دهی آموزش‌های قرآن و عترت در موسسات، شناسایی استعدادها و نخبگان قرآنی و ... برگزار می‌شود.‌

 

اگر‌ این رویداد قرآنی را تنها رویداد حامی و پشتیبان واقعی موسسات قرآنی نامگذاری کنیم شاید چندان بی‌ راه نگفته باشیم چرا که تمام برنامه‌ریزی‌های طراحی شده در این‌ آزمون بر اساس سنجش واقعی موسسات قرآنی مردم‌نهاد و بهره‌مندی آنها از منافع تعریف شده است. با وجود اینکه رویدادهای دیگری در کشور در جریان هست که بر محوریت موسسات تعریف شده اما اغلب در آن رویدادها منافع سازمان‌های برگزار کننده بر منافع موسسات مردمی اولویت و ارجحیت دارد.‌

 

شاید دلیل اصلی استقبال موسسات قرآنی و قرآن آموزان از آزمون سراسری  قرآن و عترت نیز ریشه در همین اصل - حامی و پشتیبان واقعی موسسات قرآنی  مردم نهاد بودن  داشته باشد، اصل مهمی که باعث شده تا هر سال ده‌ها هزار نفر مراحل مختلف ثبت نام را طی کنند و در روز آزمون نیز حضور یابند.

 

با مروری اجمالی بر ادوار مختلف آزمون متوجه این موضوع خواهیم شد چرا که در چند دوره اخیر و به خصوص از سال ۹۶ به بعد تعداد حاضران در آزمون هیچگاه پایین‌ تر از ۱۰۰ هزار نفر نبوده است.

 

از دیگر نکات قابل توجه در مورد آزمون سراسری قرآن و عترت که باید به آن اشاره شود بحث جامعیت آزمون و بی‌رقیب و بی همتا بودن از این حیث است.

 

 در سطح ملی کمتر آزمونی وجود دارد که مخاطب عام داشته باشد و از جامعیت آزمون قرآن و عترت نیز برخوردار باشد. در این رویداد ملی از ابتدایی‌ترین سطح قرآن کریم تا بالاترین سطح و نیز از ترجمه و مفاهیم تا تفسیر و عترت در نظر گرفته شده است تا از این حیث با یکی از جامع‌ترین آزمون‌های قرآنی مواجه می باشیم.

 

در بحث ترجمه و مفاهیم می‌توان به رشته‌هایی همچون ترجمه سوره مبارکه بقره، تفسیر سوره مبارکه بقره، حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه، حفظ و مفاهیم صحیفه سجادیه و سبک زندگی معصومین(ع) اشاره کرد.

 

نکته دیگری که در آزمون سراسری قرآن و عترت حائز اهمیت است حاکم بودن نگاه ملی و نه نگاه سازمانی در برگزاری آزمون است، موسسات تحت پوشش حمایت‌های تعریف شده در قالب آزمون محدود به موسسات دارای مجوز از وزارت ارشاد نبوده و سایر موسسات دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی نیز می‌توانند از حمایت‌های تعریف شده بهره‌مند شوند. تمام این موارد و بسیاری موارد دیگر باعث شده تا با رویدادی منحصر به فرد در عرصه فعالیت‌های قرآنی مواجه باشیم.

 

آزمون سراسری  قرآن و عترت تا کنون هجده دوره پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته و نوزدهمین دوره آن هم که از هفته‌های قبل کلید خورده است، از روز دهم دی‌ماه رسما وارد فاز اجرایی می‌شود، این فاز با شروع ثبت نام از دهم دی‌ماه آغاز می‌شود و تا روز آزمون که اوایل اسفندماه است ادامه خواهد داشت.

 

ثبت نام برای حضور در نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن‌ کریم در حالی از روز دهم دی‌ماه آغاز می‌شود که این‌ دوره آزمون متاثر از شرایط کرونایی کشور بوده و به صورت کاملا مجازی برگزار می‌شود.

 

کد خبر 1009820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha