بزرگداشت خبرگزاری شبستان برای سردار دلها/انتشار روزانه ۴۰ بسته خبری برای تبیین ابعاد شخصیتی سردار

خبرگزاری شبستان به عنوان خبرگزاری تخصصی حوزه دین، فرهنگ و اندیشه با نزدیک شده به سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی ویژه برنامه‌هایی را در سرویس های مختلف خبری خود در راستای معرفی شخصیت آن شهید و الگوسازی از زندگی ایشان برای مخاطبان تهیه کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی در حمله هلی‌کوپتری آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله همراه با سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس، فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از عزیزان و همراهان عراقی و ایرانی به شهادت رسیدند.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی در پیامی درباره شخصیت این شهید متذکر شدند که «سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. او نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه او در همه‌ این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوه‌ الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ دوستان و نیز همه‌ دشمنان بدانند، خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.»

 

با گذشت یکسال از شهادت سردار دلها و همزمان با نزدیک شدن به روز شهادت این چهره محبوب محور مقاومت خبرگزاری شبستان؛ رسانه تخصصی حوزه دین، فرهنگ و اندیشه تولید محتوا در راستای تبیین هرچه بیشتر و عمیق تر ابعاد شخصیتی سردار شهید قاسم سلیمانی را در سرویس های مختلف خبری خود در دستورکار قرار داده است. سرویس های خبری این رسانه در قالب های متنوعی چون خبر، مصاحبه، گزارش و گفتگوهای تفصیلی با چهره های مطرح در عرصه سیاسی، نظامی، فرهنگی و دینی به معرفی شخصیت این شهید و الگوسازی از زندگی ایشان برای مخاطبان اقدام به تولید محتوا کرده اند که این بسته های خبری از ابتدای هفته جاری (شنبه ۶ دی) تا روز شهادت سردار دلها (شنبه ۱۳ دی) روی خروجی این خبرگزاری قرار می گیرد.

 

در ادامه به صورت مجزا برخی عناوین و مباحثی که در هر گروه خبری خبرگزاری شبستان به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی تولید و بر روی این خبرگزاری منتشر خواهد شد، اعلام می شود:

 

سرویس سیاسی:

خبرگزاری شبستان با مبنا قرار دادن جمله تاریخی "سیاست ما عین دیانت ماست" و با اهتمام جدی به عرصه سیاسی کشور می‌کوشد در کنار کسب بصیرت سیاسی برخاسته از قرآن و مفاهیم ناب و متعالی دینی، به انعکاس رویدادها و اخبار این عرصه حساس بپردازد. حال این سرویس خبری با توجه به نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی گفتگو با شخصیت های سیاسی، نظامی و نمایندگان مجلس در راستای تبیین شخصیت سیاسی و نظامی و اقدامات سردار دلها با محتوای بررسی جایگاه و نقش سردار سلیمانی در تقویت نیروی سپاه قدس، بررسی دلایل شکوفایی نیروی سپاه قدس با حضور سردار قاسم سلیمانی در این نیرو، تبییت تفکر و منش فکری و عملی ایشان، تاثیرات شهادت سردار سلیمانی به عنوان محور مقاومت در ایران و منطقه و دنیا بر این جبهه و تشریح و تبیین جایگاه سردار در جبهه مقاومت را در دستور کار خود قرار داده است.

 

سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان در گفتگوهای خود تلاش کرده است تا به بررسی اقدامات لازم برای تبیین جایگاه و شخصیت سردار سلیمانی در طی سال بپردازد. همچنین پوشش نشست های خبری و برنامه هایی که در حوزه های زیرمجموعه سرویس سیاسی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی برگزار می شود در دستور کار این سرویس قرار دارد. این سرویس از ابتدای هفته جاری (شنبه ۶ دی) به صورت روزانه ۱۲ بسته خبری (در قالب های خبر، مصاحبه و گزارش) را روی خروجی خود منتشر کرده است.


 

سرویس مسجد و کانون های مساجد:

این سرویس با توجه به رویکرد تخصصی خود بررسی عملکرد مساجد در عملیات «شهید سلیمانی»، معرفی طرح و جشنواره های مسجدی در موضوع سردار سلیمانی، معرفی کانون های همنام با سردار و ارائه گزارش عملکرد آنها
معرفی طرح و برنامه های کانون های مساجد برای این ایام و گزارش جشنواره ها و طرح های ستاد فهما برای سردار سلیمانی را در دستور کار خود قرار داده است. اخبار منتشر شده از سوی این سرویس که به مباحث مطرح شده درباره سردار شهید قاسم سلیمانی اختصاص یافته به صورت میانگین ۳ خبر در روز بوده است و این روند تولید محتوا تا ۱۳ دی ماه ادامه دارد.

 

سرویس جهان اسلام:

مترجمان سرویس جهان اسلام خبرگزاری شبستان با انتشار بیانیه ها رهبران مقاومت درباره سردار سلیمانی، انتشار و ترجمه اخبار واکنش های رهبران مقاومت و گفتگوهای این شخصیت ها درباره سردار سلیمانی و پوشش اخبار تجمع و مراسم هایی که در کشورهای مختلف به مناسبت بزرگداشت سردار سلیمانی برگزار می شود به انعکاس تاثیرات شخصیتی سردار شهید قاسم سلیمانی در کشورهای مختلف دنیا می پردازند. اخبار منتشر شده از سوی این سرویس به طور میانگین ۲ خبر در روز بوده است که با توجه به نزدیک شدن به روز شهادت این شهید بر تعداد اخبار کار شده در این زمینه افزوده می شود.

 

سرویس قرآن و معارف:

این سرویس خبری گفت و گو با کارشناسان برای تبیین شخصیت قرآنی و مذهبی سردار سلیمانی و تهیه گزارش از برنامه های حوزه های کاری به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

سرویس اندیشه:

سرویس اندیشه خبرگزاری شبستان رسالت تعمیق و نشر اندیشه‌های دینی، کلامی، فلسفی را بر عهده دارد و با توجه به رسالت خود و بر اساس دستورکاری تعریف شده بررسی سلوک و مکتب سلیمانی در گفت و گو با اندیشمندان، تببین مؤلفه‌های عرفان اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی با کارشناسان، تبیین اندیشه های مذهبی و اعتقادی سردار دل ها برای نسل امروز، بررسی نقش شهید سلیمانی در معادلات تغییر نظم جهانی در گفت و گو با کار شناسان و تبیین جهان مقاومت پس از سردار سلیمانی را در راستای تبیین هرچه بهتر شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی را به عنوان یکی از محورهای اصلی کاری خود از ابتدای هفته جاری تا شنبه ۱۳ دی ماه دنبال می کند.

 

سرویس مهدویت:


پوشش برنامه های مسجد مقدس جمکران به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و گفت و گو در خصوص ارتباط شهادت با حرکت در مسیر ظهور به عنوان دستورکاری برای این سرویس تعیین شده است. مجموعه سرویس های تخصصی شبستان در حوزه دین یعنی سرویس های معارف و قرآن، اندیشه و مهدویت در این ایام روزانه ۴ خبر با محتواهای تعریف شده در راستای تبیین شخصیت سردار دلها روی خروجی خود قرار داده اند.


 

سرویس استانها:

شبستان از جمله رسانه‌های است که در 31 استان کشور دارای نمایندگی فعال می‌باشد. بر این اساس این سرویس تهیه گفتگو با نویسندگان کتاب در خصوص سردار سلیمانی و شعرایی که درباره این شهید والامقام سروده دارند، برگزاری میزگرد تخصصی با موضوع ولایت مداری در سیره سردار سلیمانی، تهیه گفتگو با مدیران کانون های مساجدی که در طرح شهید سلیمانی فعالیت دارند، پوشش برنامه های مناسبتی مساجد ویژه سالروز شهادت سردار سلیمانی، انعکاس اخبار کانونی از برنامه های مرتبط با سردار، تهیه اخبار پایگاه های مقاومت بسیج و سپاه با موضوعات مرتبط با سردار، درج اخبار فعالیت های متمرکز کانون های مساجد در خصوص گرامیداشت سالگرد شهادت سلیمانی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

این سرویس همچنین تهیه گزارش در خصوص جایگاه والای سردار سلیمانی، گفتگوی اختصاصی با رزمندگان دفاع مقدس در خصوص سردار سلیمانی، پوشش خبری برنامه های ایام فاطمیه، 9 دی و سالگرد شهادت سردار سلیمانی، معرفی سردار سلیمانی به عنوان قهرمان ملی و ترویج فرهنگ و سیره این شهید بزرگ بین همگان بویژه کودکان و نوجوانان و معرفی جایگاه شخصیتی اسطوره ملی مقاومت در قالب مصاحبه با ائمه جمعه را به عنوان یکی از محورهای اصلی کاری خود از ۶ دی تا ۱۳ دی دنبال می کند و به طور میانگین روزانه ۶ خبر با محتواهای بیان شده روی خروجی این سرویس قرار گرفته است. همچنین استانهای کرمان و قم به صورت ویژه به تهیه بسته خبری در راستای تبیین شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی در این ایام پرداخته اند.

 

سرویس چند رسانه ای:

این سرویس به تولید و انتشار رویدادهای خبری و موضوعات روز کشور در قالب‌های مختلف هنری شامل اینفوگرافیک، پادکست، فیلم و بسته‌های خبری می‌پردازد و با توجه به دستورکار تعریف شده برای آن برای معرفی هرچه بهتر ابعاد شخصیتی سردار شهید قاسم سلیمانی تولید اینفوگرافی، کلیپ، عکس نوشت، انتشار نشریه الکترونیکی و پوستر را در دستور کار خود قرار داده است.

 

گروه عکس:

گروه عکس خبرگزاری شبستان تهیه گزارش تصویری از مراسم برگزار شده برای بزرگداشت سردار شهید قاسم سلیمانی را در دستور کار خود دارد.

 

سرویس فرهنگی:

حوزه فرهنگ، یکی از سه رویکرد اساسی شبستان در حوزه رسانه است. خبرنگاران این گروه می کوشند تا با انتشار برنامه ها و فعالیتهای حوزه فرهنگ و ادب به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز انعکاس نظرات کارشناسان در قالب بایدها و نبایدهای فرهنگی امروز جامعه به روز ترین اخبار در این حوزه را به مخاطب ارائه کنند. این سرویس بر اساس چهارچوب کاری تعریف شده در ایام منتهی به سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی گفتگو با مدیران فرهنگی خصوصا مسئولان بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با محوریت بررسی شهادت سردار سلیمانی و تشییع پیکر ایشان و تاثیر این رخدادها در جامعه، جایگاه سردار سلیمانی در فرهنگ عمومی جامعه ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

 

این سرویس همچنین اقدامات مجموعه های تحت مدیریت در یکسال گذشته درباره سردار سلیمانی و برنامه های امسال، گفتگو با اهالی فرهنگ و هنر درباره سردار سلیمانی با محوریت بررسی ابعاد شخصیتی سردار شهید سلیمانی، نقش اهالی فرهنگ و هنر در بازنمایی ابعاد شخصیتی سردار، معرفی آثار فرهنگی هنری مرتبط با سردار سلیمانی در یکسال گذشته و آسیب شناسی آن ها، پوشش برنامه های نهادهای فرهنگی مرتبط با سالگرد شهادت سردار و تعامل با نهادهای فرهنگی برای هم افزایی در زمینه تولید محتوای رسانه ای درباره سردار سلیمانی را نیز به عنوان محور کاری خود در این ایام دنبال می کند و ماحصل فعالیت خبرنگاران این حوزه تولید میانگین ۱۰ خبر در روز است.

 

سرویس اجتماعی:

گفتگو با مسئولان بنیاد شهید و کارشناسان حوزه درباره ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی و پوشش برنامه های مرتبط با این مناسبت را به عنوان دستور کاری خود از شنبه ۶ دی تا ۱۳ دی ماه سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی قرار داده است که این اخبار به صورت میانگین ۳ خبر در روز است.

 

یادآور می شود: قاسم سلیمانی در اسفند ۱۳۳۵ در یکی از شهرستان های استان کرمان به نام رابُر چشم به جهان گشود. قاسم دوران کودکی و نوجوانی خود را در کنار پدر به کار بنایی گذراند و در سال های جوانی در سازمان آب کرمان پیمانکار یکی از بخش های آن شد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این نهاد پیوست. با شروع جنگ تحمیلی قاسم  سلیمانی چندین گردان از سپاهیان کرمان را آموزش می‌دهد و به جبهه‌های جنوب اعزام می‌کند و کمی بعد، خود در صدر یک گروهان به سوسنگرد اعزام می‌شود تا از پیشروی رژیم بعث در جبهه مالکیه جلوگیری کند.

 

سلیمانی در ۱۳۶۰ با حکم محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله منصوب شد. این سردار شهید در بسیاری از عملیات ها شرکت داشت. همچنین شهید سلیمانی از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج نیز بود. با پایان یافتن جنگ در ۱۳۶۷ لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند. سردار سلیمانی در بهمن ۱۳۸۹ از طرف آیت الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا، درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را دریافت کرد.

کد خبر 1009954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha