اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومانی پاسخگوی تکمیل عملیات زیرساختی نهضت گلخانه ای نیست

سورگی با بیان اینکه طرح نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومانی پیش بینی شده برای این طرح به دلیل افزایش قیمت‌ها پاسخگوی اجرای عملیات زیرساختی نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مهدی سورگی» امروز (۱۱دی) در حاشیه بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از از شهرک گلخانه‌ای ماژان شهرستان خوسف در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مطالعات شهرک گلخانه در پنج شهرستان به مساحت ۲۵۰ هکتار نهایی شده و هم اکنون زیرساخت این شهرک‌ها در حال انجام است.

 

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: پیمانکار معابر شهرک گلخانه شهرستان زیرکوه نیز مشخص شده و طی ۱۰ روز آینده قرارداد منعقد خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساخت های شهرستان هایی که مطالعات آن نهایی شده مشکلی وجود ندارد اما شهرستان‌هایی که مطالعات نهایی نشده است باید مطالعات تکمیل و سپس در سامانه ستاد برای فراخوان بارگذاری شود، افزود: به لحاظ منابع مالی اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومانی پیش بینی شده، اما بخاطر افزایش بیش از ۲ برابری قیمت ها پاسخگوی اجرای عملیات زیرساختی طرح نخواهد بود.

 

سورگی با بیان اینکه مجموع اعتبار طرح نهضت گلخانه‌ای استان در قالب تفاهم‌نامه ۱۹۰ میلیارد تومان بوده که ۱۴۰ میلیارد تومان مربوط به اجرای گلخانه است، ادامه داد:  از این میزان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است که ۷۱ درصد از تعهد شرکت شهرک‌های کشاورزی را شامل می‌شود.

 

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه در فراخوان اولیه تعدادی سرمایه گذار برای نهضت گلخانه ای پای کار آمدند اما نهایی نشد چون در آن مقطع زمانی زیرساخت ها تکمیل نشده بود و از طرف دیگر شرایط اقتصادی منجر به این شد که این سرمایه گذاران اقدام نکنند، تصریح کرد: تاکنون در شهرک های جدید گلخانه ای استان واگذاری زمین به سرمایه گذار نداشته ایم.

 

سورگی با بیان اینکه طرح نهضت گلخانه‌ای استان در مجموع ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: سعی می شود زیرساخت ها را تا حد متعادلی جلو ببریم تا در مرحله بعد فراخوان سرمایه گذار منتشر شود البته برای بحث واگذاری حتی اگر زیرساخت نباشد مشکلی نداریم اما در حال حاضر سرمایه گذار نیست.

 

وی در خصوص وضعیت شهرک گلخانه‌ای ماژان نیز گفت:  فاز یک شهرک‌ گلخانه‌ای ماژان در زمینی به مساحت ۳۰.۵ هکتار در حال اجرا است که مطالعات ۲۶ هکتار این پروژه نهایی شده و عملیات معابر توسط یک شرکت در حال انجام است.

 

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۳۳ قطعه در ۲۶ هکتار جانمایی شده است و برای اراضی باقیمانده در انتظار سرمایه‌گذار  برای واگذاری یکجا هستیم، افزود: فاز دوم شهرک گلخانه‌ای ماژان نیز با مساحت ۴۱ هکتار روز گذشته در کمیته فنی استان به تصویب رسید که در فاصله سه کیلومتری فاز یک قرار دارد و یک حلقه چاه حفر شده که هر دو مجتمع را پوشش خواهد داد.

 

سورگی افزود: در حال حاضر مباحث اداری دست و پا گیر است اما اگر مشکل خاصی ایجاد نشود امیدواریم تا دو ماه دیگر زیرساخت‌ها تکمیل شود.

 

به گفته وی  براساس برآوردهای انجام شده حدود ۵.۵ میلیارد تومان برای زیرساخت‌های  معابر وااجرای شبکه توزیع داخلی گاز این شهرک هزینه خواهد شد و مابقی اعتبار مورد نیاز شهرک گلخانه‌ای خوسف از محل اعتبارات ملی در حال پیگیری است.

 

گفتنی است، از سال گذشته تفاهم‌نامه احداث یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت و از مجموع هزار هکتار، احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی و ۵۰ هکتار شهرک شیلات در استان هدف‌گذاری شد.

 

کد خبر 1010241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha