فتوت و جوانمردی از ویژگی های حضرت علی (ع) است

حجت الاسلام مدنی با اشاره به ارکان چهارگانه فتوت و جوانمردی از نگاه امیرالمومنین (ع) گفت: فتوت و جوانمردی از ویژگی های حضرت علی (ع) است. این ویژگی ها فراتر از جنسیت است و در اسلام جایگاه ویژه ای دارد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمود مدنی» در مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه (س) که در بیت مرحوم آیت الله مهدی طباطبایی و با حضور، علما، خطبا و منبری های تهران و اقشار مختلف مردم برگزار شد، گفت: جوانمردی و فتوت فراتر از جنسیت است و در اسلام جایگاه ویژه ای دارد.

 

مدیر جامعه الزهرا (س) افزود: ایاری، فتوت، فتا، جوانمردی، مردانگی و شاطر، لوطی همه در طول تاریخ معانی فتوت و جوانمردی است و یک اصول و آداب نانوشته است. 

 

وی با اشاره به آثار و کتاب های تاریخی موجود، گفت: جوانمردی و فتوت به قدری از ارزش بالای برخوردار است که کتاب ها و رساله هایی با عنوان فتوت‌نامه که منسوب به جوانمردان در دوره‌های مختلف تاریخی ایران است. فتوت‌نامه‌ها در واقع بخشی از اخلاق عملی محسوب می‌شوند که شیوه جوانمردی و فتوت در هر پیشه و صنف را تشریح می‌کنند.

 

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه در این سلسله عارفان، عالمان و حضور دارند و اصولی داشته و حساب و کتابی داشته است، خاطرنشان کرد: شاه جوانمردان حضرت امیرالمومنین (ع) است و ایشان درس جوانمردی و فتوت را از حضرت محمد (ص) آموخته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه اصحاب کهف نیز از جوانمردان بوده اند، گفت: در آیه ۱۳ سوره کهف آمده است: «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ ۚ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى» ما قصه آنان را بر تو به درستی حکایت خواهیم کرد. آنها جوانمردانی بودند که به خدای خود ایمان آوردند و ما بر مقام (ایمان و) هدایتشان بیفزودیم. در قرآن کریم اصحاب کهف را جوانمرد می داند.

 

وی ادامه داد: حضرت علی (ع) اصولی را برای جوانمردی مطرح می کند و حضرت امیر المۆمنین علیه السّلام فرمود: فتوت‏ و جوان مردى در چهار چیز است، تواضع نمودن با داشتن ثروت، عفو نمودن (از كسى كه بدى نموده) با داشتن قدرت انتقام، نصیحت و راهنمایی نمودن با داشتن عداوت و دشمنى، و بذل و بخشش نمودن بدون منت گذاردن.

 

 

 

کد خبر 1010691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha