اتمام مرمت نقش برجسته نبرد «هرمز دوم» و آغاز مرمت نقش «بهرام دوم» در «نقش رستم»

فدایی گفت: از نیمه دوم سال قبل حفاظت و مرمت نقش «بهرام دوم» در «نقش رستم» آغاز شده و مرمت نقش برجسته نبرد «هرمز دوم» نیز در بهار ۹۹ به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید فدایی»، امروز (شنبه 13 دی) با اشاره به تعدد نقش برجسته های ساسانی در استان فارس در جمع خبرنگاران گفت: حدود 30 نقش برجسته ساسانی در استان فارس وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها در منطقه «نقش رستم» در 10 کیلومتری تخت جمشید قرار دارند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: به دلیل قرار گرفتن این نقوش در فضای باز و تحت شرایط آب و هوایی دچار فرسایش شده اند و فعالیت های حفاظت و مرمت نقش «بهرام دوم» در «نقش رستم» آغاز شده است.

وی اضافه کرد: وجود این نقوش برجسته ساسانی در مجاورت آرامگاه های شاهان هخامنشی و نقشی از پادشاهی ایلامی نشانه استفاده آئینی و مقدس بودن این محوطه در دوران تاریخی مختلف دارد.

فدایی با اشاره به حفاظت از نقوش برجسته این محوطه به عنوان یکی از اولویت های پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: اقدامات اضطراری از چند سال قبل در این زمینه با مستند نگاری، تجهیز و راه اندازی کارگاه و دفتر فنی دائمی در محوطه با استقرار کارشناسان، متخصصان و حفاظت گران سنگ ها و عملیات حفاظت آرامگاه «خشایارشا» از سال 96 آغاز شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ادامه داد: از نیمه دوم سال قبل حفاظت و مرمت نقش «بهرام دوم» در نقش رستم آغاز شده و مرمت نقش برجسته نبرد «هرمز دوم» نیز در بهار 99 به اتمام رسید.

«مصطفی رخشنده خو» نیز با اشاره به وجود بیش از ۱۱ نقش برجسته و کتیبه های خطی در «نقش رستم» و «نقش رجب» گفت: با تشکیل  دفتر فنی مجموعه «نقش رستم»، مطالعه، مستند نگاری و تهیه طرح حفاظت و مرمت این نقوش در پیش گرفته شده و طرح حفاظت و مرمت تدوین شده است.

مدیر داخلی مجموعه های «نقش رستم» و «نقش رجب» ادامه داد: با آغاز مرمت در نقوش برجسته این محوطه تاریخی شاهد مرمت موفقیت آمیز نقش «هرمز دوم» بوده ایم.

وی اعلام کرد: مرمت نقش «بهرام دوم» برنامه بعدی این محوطه است که تا کنون مرمت نشده و به علت هوازدگی دچار ترک، شکستگی، فرسایش و ... شده است.

کد خبر 1010812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha