نماینده مردم لرستان درمجلس خبرگان رهبری درگذشت آیت الله یزدی را تسلیت گفت

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری روز شنبه در پیامی با تسلیت درگذشت حضرت آیت الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی گفت: مکتب تفسیر قرآن این علامه باید بازشناسی و بازتعریف شود.

به گزارش خبرگزاری شبسستان از خرم آباد،در پیام آیت الله« احمد مبلغی» آمده است: خبر درگذشت فقیه و حکیم مجاهد، مفسر و متکلم اندیشمند، استاد پرسابقه و پرآوازه حوزه علمیه قم حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی مصباح یزدی قدس سره  موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

 

در این پیام نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری افزوده شده است: این دانشمند فقید، "فلسفه اخلاق تطبیقی" ​​را در حوزه علمیه قم بنیان نهاد و نظریه مهم و ویژه ای را در زمینه فلسفه اخلاق براساس مبانی کلامی و آموزه های دینی ارائه کرد.

 

در ادامه این پیام آمده است: علامه مصباح یزدی پیرو مکتب فلسفی ملاصدرا بود و توانست تقریر ها و تفسیرهای جدید، روشن وشفافی از اندیشه های ملاصدرا ، به ویژه نسبت به "مسائل  فکری - فلسفی دشوار" ارائه کند و آن  اندیشه ها را با بیان جالب و علمی در دسترس حوزه های علمیه قرار دهد.

 

همچنین افزوده شده است: وی در زمینه تفسیر قرآن روشی ویژه  داشت که در صورت پیگیری و اتباع، امکان می دهد تا نکته سنجی های دقیق صورت گیرد، و باید اعتراف کرد که  واقعیت و ابعاد روش و اندیشه های زیبای تفسیری این علامه راحل به خوبی در حوزه های علمیه منعکس نشده است و ضرورت دارد که مکتب تفسیری  ایشان بازشناسی و بازتعریف گردد.

 

در ادامه این پیام تسلیت آمده است: او ( آیت الله مصبح یزدی) دانشمندی از نسل اول اساتید تحول گرا در حوزه است که نقشی مؤثر در این میدان از حیث فکری، تربیتی، مدیریتی و "تاسیس رشته ای" برجای نهاد،  او مرید حضرت امام و یار دیرین، مخلص و باوفای مقام معظم رهبری بود  و از تایید  و تاکید نسبت به رهبری و تبعیت از ایشان در فضا و مراحل انقلاب، لحظه ای فروگذاری نمی‌کرد و از این حیث، شاخص، برجسته و جدی و در پارسایی و بی ریایی و اهتمام به شعائر دینی زبانزد بود.

 

آیت الله مبلغی افزوده است: فروتنی همراه با وزانت از خصایص بارز اخلاقی این استاد بزرگ حوزه بود و اگرچه خود از اساتید بزرگ و پرسابقه حوزه علمیه به حساب می آمد، اما نسبت به بزرگان حوزه علمیه قم احترامی ویژه و برخاسته از فروتنی زیاد  ابراز می داشت.

 

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین افزوده است: ارتحال این عالم ربانی را ( که برای حوزه علمیه فقدان و خسارتی  برجسته است) به مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، حوزه های علمیه، فرزندان و سایر بازماندگان و شاگردان آن مرحوم تسلیت عرض می کنم.

 

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بدلیل بیماری، عصر جمعه ۱۲ دی دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 1010825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha