مروری بر مهم ترین رویدادهای مساجد جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی

سال ۲۰۲۰ میلادی پیامدهای سخت تری را نسبت به سال های گذشته برای مسلمانان داشت؛ تعطیلی مساجد، حمله به اماکن عبادی از جمله مهم ترین رویدادهای این سال بود.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: به اعتقاد بسیاری از مردم، سال 2020 میلادی بدترین سال در تاریخ بوده است. شیوع ویروس کرونا در جهان، قرنطینه خانگی، بد شدن وضعیت اقتصادی، تعطیلی مساجد، آتش سوزی در استرالیا و انفجار بیروت از جمله اتفاقات دردناکی است که مردم جهان در این سال با آن مواجه شدند.

 

تعطیلی مسجدالاقصی

با شیوع ویروس کرونا، شورای اوقاف و مقدسات اسلامی روز دوشنبه (چهارم فروردین ماه) ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی برای اقامه نماز به حالت تعلیق در آورد. اداره اوقاف اسلامی قدس همچنین برای مقابله با ویروس کرونا، درهای مسجد الاقصی را در ماه مبارک رمضان بست.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس  به منظور حفظ سلامت فلسطینی ها، تصمیم به تعطیلی مسجد الاقصی در ایام ماه مبارک رمضان گرفت. درهای مسجدالاقصی بعد از دو ماه تعطیلی بار دیگر به روی نمازگزاران گشوده شد و از فلسطینی ها خواسته شد هنگام ورود به مسجدالاقصی از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

 

بسیاری از مساجد در شهرهای غزه و کرانه باختری و بیت لحم نیز برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسته شدند و فعالیت های دینی نیز تعطیل شد. با وجود محدودیت برای نمازگزاران، شهرک نشینان همچنان به حملات خود علیه مسجدالاقصی ادامه دادند که بر اساس گزارش ها، بیش از 18 هزار شهرک نشین صهیونیست به مسجدالاقصی در سال 2020 میلادی حمله کردند.

 

تعطیلی مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)

مقامات عربستان به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، از ۱۹ مارس ۲۰۲۰ (۲۹ اسفندماه ۹۸) اقامه نماز و حضور نمازگزاران در مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) را ممنوع کردند.  تعطیلی مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) در ماه مبارک رمضان اتفاقی بود که بعد از 1400 سال پس از 1400 سال اتفاق افتاد.

 

در نخستین روز از ماه مبارک رمضان تنها تعدادی از روحانیون، کارمندان بخش امنیت مسجدالحرام و کارکنان بخش نظافت توانستند مقابل کعبه نماز بخوانند. علاوه بر مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)، درهای مساجد عربستان نیز بسته شد.

 

در نهایت بعد از چند ماه تعطیلی درهای این مسجد به صورت تدریجی با ظرفیت کم و رعایت فاصله گذاری اجتماعی گشوده شد.

 

تبدیل ایا صوفیه به مسجد

در تاریخ 23 ژوئیه (دوم مرداد ماه) دادگاه عالی ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور کاربری موزه «ایا صوفیه» را به مسجد تغییر داد. نماز جمعه برای نخستین بار پس از سال ۱۹۳۴ در محل ایاصوفیه که تا پیش از این کاربری موزه داشت، اقامه شد. این اقدام با مخالفت و موافقت های بسیاری رو به رو شد.

 

ایا صوفیا در ابتدا یک کلیسای جامع در امپراتوری رم بود و از جمله شناخته‌ شده ‌ترین بناهای دوره بیزانتین در جهان شمرده می ‌شود. ایا صوفیا در سال ۱۴۵۳ هنگامی که عثمانی قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری بیزانس را فتح کردند و نام آن را به استانبول تغییر دادند، از یک کلیسای ارتودوکس یونانی به مسجد تبدیل شد. پس از آن در زمان آتاتورک این مکان به موزه تبدیل شد.

 

تعطیلی مساجد اتریش

در حمله تروریستی روز دوم نوامبر به یکی از میادین وین، دست‌ کم 4 تن کشته و 17 نفر نیز زخمی شدند که گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. به دنبال این  حمله و در جدیدترین اقدام اسلام ستیزانه خود دستور تعطیلی مساجد این کشور را صادر کرد.

 

«سوزان راب»، وزیر ادغام و «کارل نیهامر»، وزیر کشور اتریش، مدعی شد که «مسجد توحید وین و انجمن اسلامی ابراهیم این شهر را که عامل حادثه اخیر با آنها ارتباط داشته، تعطیل می‌ کنند.

 

در همین راستا، چند مسجد در این کشور تعطیلی و امامان جماعت آن اخراج شدند که این مرد با محکومیت مسلمانان رو به رو شد.

 

حمله بودایی ها به مساجد هند

به دنبال تصویب قانون حقوق شهروندی در پارلمان خند، تجاوز و خشونت علیه مسلمانان در هند افزایش یافت.  بر اساس این قانون به همه پیروان ادیان  به جزء مسلمانان حق شهروندی داده می شود. هدف از این قانون، آواره کردن مسلمانان مهاجری است که بیش از یک قرن در هند زندگی می‌ کنند و اوراق هویت هندی نیز دارند. این مسلمانان بیش از ۲۰ میلیون نفر هستند که از سایر کشورها به هند مهاجرت کرده‌ اند.

 

عناصر تروریستی بودایی  در اردیبهشت ماه، اقدام به تخریب منابر مساجد و املاک مسلمانان در هند کردند. هندوهای افراطی با آتش کشیدن مساجد و املاک مسلمانان، آنان را مجبور به ترک خانه هایشان کردند. بودایی های افراطی در نیمه ماه اسفند به 9 مسجد حمله کردند و در این حملات و درگیری ها، حداقل 50 مسلمان کشته و بیش از 400 نفر نیز زخمی شدند.

 

همچنین دادگاهی در هند ۳۲ نفر متهم به ارتکاب جرم در حمله سال ۱۹۹۲ و تخریب مسجد بابری که منجر به خشونت بین هندوها و مسلمانان شد تبرئه کرد. این خشونت‌ها باعث کشته شدن حدود ۲۰۰۰ نفر شد که بیشتر آنها مسلمان بودند.

 

در نهایت دادگاه عالی هند به معبد بودن این مسجد حکم داد و قطعه زمینی را برای احداث مسجدی به جای مسجد بابری اختصاص داد. رأی دادگاه در مورد تبرئه مقامات حزب حاکم هند درحالی است که این حزب از دهه ۸۰ میلادی به دنبال تخریب مسجد بابری و ساخت معبد رام بر ویرانه‌های آن بوده است.

 

مسلمانان از این حکم نیز ناراحت هستند و تاکنون نتوانسته اند برای تعلیق این حکم کاری کنند.

 

حمله به مساجد آلمان

آلمان یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که زیر آماج حملات اسلام ستیزانه قرار دارد.

یک سازمان اسلامی در آلمان اعلام کرده است که سالیانه 100 حمله به مساجد و مراکز اسلامی در این کشور صورت می گیرد.

علاوه بر حمله راست گرایان افراطی به مساجد این کشور، دولت آلمان نیز به هبانه مقابله با تررویست ها، خود به مساجد و منازل مسلمانان حمله می کند که در همین راستا تعدادی از مساجد نیز تعطیل شده اند.

 

حمله به مساجد فرانسه

دولت فرانسه در راستای مواضع اسلام ‌ستیزانه خود نیز اقداماتی را علیه مساجد این کشور صورت داده و برخی را تعطیل کرده است. حمله به مساجد به ویژه بعد از سخنان امانوئل مکرون به خاطر قتل یک معلم که تصاویر موهنی که از پیامبر اکرم(ص) منتشر کرده بود، افزایش یافت.

 

وزیر کشور فرانسه به دنبال این اظهارات اعلام کرد که  پاریس قصد دارد ۷۶ مسجد را در راستای عملیات «گسترده و بی‌سابقه علیه تجزیه‌ طلبی» مورد بازرسی و تفتیش قرار دهد.

 

محاکمه عامل کشتار نمازگزاران مسجد کرایست چرچ

به دنبال کشتار نمازگزاران مسجد کرایست‌ چرچ در نیوزیلند در سال 2019 میلادی، عامل آن زندانی و مورد دادگاهی قرار گرفت. این حمله برای مردم به ویژه مسلمانان این کشور بسیار سنگین بود و به همین دلیل بارها برنتون تارانت مورد بازپرسی قرار گرفت.

 

در نهایت، دادگاه عالی نیوزیلند ۲۷ آگوست ۲۰۲۰، برنتون تارانت ۲۹ ساله و استرالیایی را به دلیل ارتکاب به ۵۱ قتل و ۴۱ اقدام به قتل به حبس ابد و بدون امکان درخواست عفو محکوم کرد.

 

مساجد کشورهای عربی در شرایط کرونا

مساجد در کشورهای کویت، عمان، بحرین، عراق، مصر و یمن نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا برای مدتی بسته شد و از اقامه نماز در این مساجد جلوگیری شد و سپس با کم شدن آمار مبتلایان درهای این مساجد به صورت تدریجی بازگشایی شدند.

 

به این ترتیب می توان گفت که مساجد در سال 2020 میلادی با فراز و نشیب های بسیاری رو به رو شدند، مساجدی که همیشه درهایشان به روی مسلمانان باز بودند و مراسم و مناسبت های دینی را برگزار می کردند به دلیل شیوع کرونا و برای حفظ سلامت مردم برای مدتی بسته شدند و حسرتی را در دل مردم گذاشتند.

 

با این حال مردم  امیدوارند با شکست کرونا زندگی به حالت طبیعی باز گردد و بار دیگر بتوانند در مساجد دور هم جمع شده و دست به دست هم بدهند و در مناسبت ها همدیگر را در آغوش بکشند.

کد خبر 1010888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha