نژادپرستی آمریکایی ؛ بمبی که انفجارش جهان ۲۰۲۰ را لرزاند

بمب نژادپرستی افسارگسیخته آمریکا در سال ۲۰۲۰ پس از قتل بی رحمانه سیاهپوست آمریکایی ترکید و پس لرزه های آن می تواند برای دولت جدید آمریکا که شاهد ادامه اعتراض های مدنی در خصوص اهمیت زندگی سیاه پوستان خواهد بود ،چالش برانگیز باشد.

خبرگزاری شبستان،گروه جهان اسلام: جنبش «زندگی سیاهان اهمیت» که پس از کشته شدن «جرج فلوید»،سیاه پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور راه اندازی شد یکی از مهم ترین رویدادهای سال 2020 میلادی بود که جهان را شوکه کرد.

 

بدرفتاری با سیاه پوستان در آمریکا که نشئت گرفته از نژادپرستی عمیق در این کشور است مسئله ای است که سال ها در این کشور جریان داشت اما در سال 2020 پس از کشته شدن فلوید مانند یک بمب ترکید و همه جهان را درگیر خود کرد.

 

شش سال پیش در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» وقتی یک نوجوان سیاه پوست آمریکایی به نام «اریک گارنر» به دست یک پلیس سفیدپوست در آمریکا کشته شد جنجال های بسیاری در این کشور به راه افتاد.

 

درگیری میان پلیس آمریکا و معترضانی که در حمایت از نوجوان سیاهپوست کشته شده به دست پلیس سفیدپوست آمریکایی تظاهرات می کردند هفته ها ادامه داشت.

 

بسیاری از آمریکایی ها در شهرهای مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند تا بلکه بتوانند حق این سیاهپوست آمریکایی را بگیرند اما حکم تبرئه پلیس قاتل بذر ناامیدی و خشم از نژادپرستی افسارگسیخته را در دل معترضان آمریکایی کاشت.

 

چهار سال پس از این ماجرا تظاهرات گسترده ای در فیلادلفیا پس از انتشار ویدئویی از دستگیری دو مرد سیاه پوست در منطقه «استارباکس» که در کافی شاپ نشسته بودند،برگزار شد.

 

این دو سیاهپوست منتظر دوست خود بودند اما مدیریت کافی شاپ برای دستگیری آنها با پلیس تماس گرفت به این بهانه که آنها سفارش خود را بلافاصله اعلام نکرده اند.

 

چند روز بعد هم ویدئویی از دو مرد سیاه پوست عضو باشگاه بدنسازی در رسانه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد شش افسر پلیس آنها را احاطه کرده اند.

 

اما این حرکت های اعتراضی هم در نطفه خفه شد و در حالی که خطر برای زندگی سیاه پوست ها زیر پوست همه شهرهای آمریکا بود مردم بار دیگر به زندگی عادی خود بازگشتند.

 

اما مرگ فلوید در سال 2020 و دور دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» واکنش های گسترده تری نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان در پی داشت.

 

جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد» در بسیاری از کشورهای جهان به راه افتاد و معترضان در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه،انگلیس،یونان،نیوزیلند و غیره با سر دادن شعارهای ضد نژادپرستی و فریادهای «نمی توانم نفس بکشم» به خیابان ها آمدند.

 

آنچه واضح و مبرهن است این است که نیروهای پلیس آمریکا تبدیل به ماموران ارعاب علیه سیاهپوستان شده اند که گاهی اوقات پیامدهای مرگبار دارد.

 

به این ترتیب سیاهان ایالات متحده بی اعتمادی عمیقی به پلیس پیدا کرده اند که ریشه در چندین دهه سرکوب و مرگ  دارد اما هنوز نتوانسته اند پاسخی مناسب از سوی سیاستمداران آمریکایی برای برداشتن این دیوار بی اعتمادی پیدا کنند.

 

به گفته تحلیلگران سیاسی و اجتماعی این اتفاقات هیچوقت تمام نمی‌شوند،زیرا زخمی چرکین و عمیق در قلب و روح فرهنگ و جامعه آمریکایی ایجاد شده است که با وعده های پوچ قابل التیام نیست.

 

به گفته آنها نژادپرستی سازمان یافته که مردم آمریکا هر روز با آن مواجه هستند، آنها را به شدت خشمگین کرده و غیر ممکن است بتوان به همین راحتی اعتماد را به مردم آمریکا به ویژه جامعه سیاه پوستان و اقلیت ها برگرداند.

 

اما آنچه مسلم است این است که این بار گویا قرار نیست اعتراضات حتی با تغییر سال میلادی متوقف شود.

 

به همین دلیل است که سازمان دهندگان جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد» دیگران می گویند اعتراضانت آنها متوقف نخواهد شد.

 

شهروندان لوییزویل می گویند برگزار کنندگان این جنبش و معترضین به کار خود در زمینه آموزش اهمیت زندگی همه شهروندان ساکن در آمریکا خواهند داد.

 

معترضان شاهد پشتیبانی گسترده ای بوده اند و میلیون ها دلار برای ادامه این جنبش جمع آوری کرده اند بنابراین «جو بایدن» که حالا رئیس جمهوری جدید آمریکا می شود باید مراقب پس لرزه های بمبی که در سال 2020 میلادی ترکیده است ،باشد.

کد خبر 1011028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha