حاج قاسم سلیمانی یک جامعه شناس قَدَر بود/«ایرانی ها آمدند» را به حضرت زهرا(س) تقدیم کردم

عباس نژاد با بیان اینکه کتاب «ایرانی ها آمدند» را به سفارش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نوشتم، گفت: بزرگترین حسرتم این است که شهید سلیمانی این کتاب را ندید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، ویژه برنامه خاتم سلیمانی از  سلسله نشست های تخصصی ادبیات مقاومت به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران در فضای مجازی برگزار شد.  در این نشست دکتر امیرمحمدعباس نژاد نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری، خانواده شهید شهرود مظفری نیا مسئول تیم حفاظت شهید سلیمانی، احمد بابایی شاعر آیینی حضور داشتند.

 

«دکتر امیرمحمد عباس نژاد» در این نشست گفت: کتاب «ایرانی ها آمدند» در مورد عملیات آزادسازی دو شهر شیعه نشین نبل و الزهرا ست. این کتاب این هفته از سوی انتشارات خط مقدم منتشر می شود. کتاب «ایرانی ها آمدند» را به سفارش سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نوشته ام.

 

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری اظهار داشت: حجت الاسلام علی شیرازی که در نیروی قدس بود سال 96 با توجه به مراوداتی که با هم داشتیم، پیشنهاد کتاب «ایرانی ها آمدند» را به من داد و گفت که به سوریه بروم. حضور در منطقه جنگی در سوریه برایم خوشایند بود و با جان و دل پذیرفتم. چون وقایع نگار هستم برای حضور در منطقه جنگی مهم بود. اوایل مرداد با حاج قاسم سلیمانی صحبت کردم و آقای حجت الاسلام علی شیرازی به ایشان گفت که عباس نژاد می خواهد چنین کتابی بنویسد. حاج قاسم استقبال کرد و نکات ریزی بیان کرد. بنده جامعه شناسی فرهنگی خواندم در آن روز فهمیدم که سردار نه تنها یک فرمانده نظامی قدر بلکه یک جامعه شناس قدر نیز هست زیرا نگاه های جامعه شناسی و مردم نگاری نسبت به مردم سوریه داشت و آنها را در دیدارمان بیان کرد. حاج قاسم به من گفت که روایت هایی از جنس مردم بنویسم.

 

وی ادامه داد: مقدمات سفرم به سوریه فراهم شد، 10 روز در سوریه بودم، شرایط خیلی سخت بود. فضا امنیتی بود. به راحتی نمی توانستم ارتباط بگیرم. فرماندهان سوری و ایرانی خیلی همکاری نمی کردند، در دمشق و حلب بودم و با فضای جنگ آشنا شدم. با توجه به اینکه از سوی سردار سلیمانی سفارش شده بودم با من همکاری نمی کردند. وقتی وارد سوریه شدم چیزی که برایم دردناک بود، این بود که آنجا کار فرهنگی انجام نمی شد. نوشتن مرا کاری سطحی می دانستند و کار برایم سخت شده بود.

 

عباس نژاد با بیان اینکه سردار سلیمانی به من پیشنهاد داده بود که دو ماه در سوریه بمانم، افزود: بعد از 10 روز به تهران برگشتم تا مقدمات رفتن طولانی مدتم به سوریه فراهم شود. 25 شهریور به سوریه رفتم تا بتوانم در مورد آزادسازی دو شهر شیعه نشین نبل و الزهرا بنویسم. دو هفته اول در سوریه نمی توانستم کار کنم، تحت تاثیر فضا قرار گرفته بودم و خسته شده بودم. یکی از رزمندگان که بعدها شهید شد به من گفت به حضرت زهرا(س) متوسل شو و قطع یقین بدان که کمکت می کنند. همان شب به حضرت زهرا (س)متوسل شدم و این کتاب را نیز تقدیم به حضرت زهرا(س) کردم.

 

وی بیان کرد: بزرگترین حسرتم این است که شهید حاج قاسم سلیمانی کتاب «ایرانی ها آمدند» را ندید. ایشان از من پیگیر بود که در مورد این کتاب چه کردم و کار را به کجا رساندم، می دانم که همیشه نگاه شهید حاج قاسم سلیمانی به من است.

 

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری خاطرنشان کرد: دو کتابم با عنوان تن های محجر و شبیه دیوارها هر کدام برایم هدیه ای خاص داشتند. کتاب شبیه دیوارها سال 93 منتشر شد و برایم انگشتری حضرت آقا را هدیه آورد. در حال حاضر دارم برای شهید مهدوی کتابی می نویسم و باید درفضای شهر بوشهر قرار بگیرم تا بتوانم آن حال و هوا را ترسیم کنم. پنج کتاب نیز در حوزه سوریه در دست نگارش دارم.

بر اساس این گزارش، مادر شهید شهروز مظفری نیا در این نشست گفت: پسرم بسیار مومن و دست به خیر بود. همین که فهمید خانواده هایی که به آنها کمک می کنیم بخاری ندارند، برایشان سه بخاری تهیه کرد و فرستاد. اگر من و برادرانم نرویم شما به دست داعش می افتید. سه بچه از پسرم به یادگار مانده است. دختران هشت و پنج ساله که یک پسر که شهید، او را ندید و برایش نام علیرضا را انتخاب کرد.

 

این مادر شهید خاطرنشان کرد: پسرم را حس می کنم و با او حرف می زنم. هر گاه گره ای به کارم می افتد با شهید صحبت می کنم، حتی اگر وسیله ای گم کنم دو رکعت نماز می خوانم و به پسر شهیدم می گویم و آن وسیله جلوی چشمم گذاشته می شود. شهید ما برای دفاع از اسلام و کشور رفت اما گاهی ناراحت می شوم که از شهید ما به ندرت اسم می برند. دوست دارم که از شهید من هم یاد شود. تبلیغ برای شهدا نجات بخش جوانان ما است.

 

احمد بابایی از شاعران آیینی کشورمان در این نشست اشعاری را با محوریت حضرت زهرا (س) و شهید قاسم سلیمانی قرائت کرد.

 

 

کد خبر 1011331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha