نعماتی که ما به آنها آگاهی نداریم صدچندان بیش از نعماتی است که به آنها آگاهی نداریم

آیت‌الله رشاد گفت: نعماتی که ما به آنها آگاهی داریم اما از آن غافلیم صدچندان بیش از نعماتی است که به آنها آگاهی داریم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) به صورت مجازی برگزار شد، با استناد فرمایش امیرمومنان امام علی(ع) گفت: قدر نعمت‌ها را بدانید آنگاه که از نعمت برخوردار هستید آنگاه که نعمت از دست برود بازنمی‌گردد.

وی افزود: تصور نکنید اگر نعمتی امروز هست و قدر آن ا ندانستیم و از دست رفت دوباره بازخواهد گشت، انسان نعمت‌های بسیاری را دارد اما به آنها توجه ندارد حتی به آن نعمات جاهل است و در حال غفلت از آن نعمت به سر می‌برد، حتی به جای شکران نعمت کفران نعمت می‌کند.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه اگر نعمت‌ها مورد شکر قرار گیرند افزایش می‌یابد اگر چنین نکنیم نه تنها افزایش نمی‌یابند بلکه کاهش یافته و زائل می شوند، عنوان کرد: نعماتی که ما به آن آگاه نیستیم و به آن علم نداریم بسیار هستند، بسیاری از نعمات جسمانی و روحانی که ما از آن آگاهی نداریم اما اهل فن و علم به نفس، جسم و روان‌ به آن آگاهی دارند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نعمات فراوانی هستند که علم بشر به آن دست نیافته و به مرور کشف می‌شوند، اظهار کرد: کیفیت نعماتی که بشر به آنها علم ندارد بسیار بیشتر از نعماتی است که متخصصان به آن نعمات پی بردند و به آن عالم هستند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه عموم مردم به نعمات الهی آگاهی ندارند، ابراز کرد: نعماتی که ما به آنها آگاهی داریم اما از آن غافلیم صدچندان بیش از نعماتی است که به آنها آگاهی داریم.

وی با بیان اینکه نعماتی که از آن برخورداریم و شکر آن را به جا نمی‌آوریم بسیار زیاد است. گفت: ما انسان‌های عادی و امثال بنده شاکر الهی نیستیم؛ شکوریت یک وصف مبالغه‌ای است که به بندگان خاص خدا اطلاق می‌شود؛ یونس پیامبر(ص) با آن همه بلا شکور بود او ضرب المثل کسی است که بیشترین ابتلا به بلا را داشته و صبوری و شکر از خود نشان داده است و خداوند به او صفت شکور لقب داده است.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه متاسفانه ما پیوسته کفران می‌کنیم اگر کفران کنیم نعمت از دست می‌رود، عنوان کرد: نعماتی که ما از آن برخوردار بودیم و از دست رفته بی شمار است؛ نعمت جوانی، عمر، استعدادهای فطری، استعداد عبادت و عبودیت، کشف حقیقت، دانش‌آندوزی، تحصیل مکارم اخلاق، کسب مهارت‌های بی‌شمار، رشد روحی، برخورداری از قوت روح و اعتماد به نفس و صدها استعداد دیگر یا مجهول یا مغفول یا کفران شده هستند.

کد خبر 1011338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha