هنری ارزشمند است که در خدمت اسطوره هایی چون سردار سلیمانی باشد

مدیر مرکز موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه هنری که نخواهد در خدمت اسطوره هایی مثل سردار شهید سلیمانی باشد، هنر نیست،گفت:پوئم سمفونی سرباز شروعی برای اصلاح فرهنگ شنیداری ماست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری  شبستان، در آستانه یکمین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی قرار داریم؛  سردار شهید سلیمانی به عنوان قهرمانان ملی  شناخته می شود و باید در  همه عرصه های فرهنگ و هنر  به سیره و شخصیت این شهید بزرگوار  پرداخته شود، در واقع تولید آثار فرهنگی و هنری با موضوع شهدا و بوِیژه سردار شهید سلیمانی از ضرورت های انکار ناپذیر هنر  امروز ماست، چرا که با زبان هنر می شود این قهرمان ملی ایران را به درستی به جامعه جهانی و نسل بعد معرفی کرد، درباره پرداختن به سرداران شهید و بویژه سردار دل ها و همچنین مهترین برنامه های مرکز موسیقی  سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سالگرد شهادت  سردار شهید سلیمانی با «امیرحسین سمیعی»، مدیر مرکز موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

چگونه می توانیم در آثار موسیقی به وجه قهرمانی سردار شهید سلیمانی بپردازیم که اثری فاخر باشد و در عین حال مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و اثر ماندگاری شود؟

این سوال اساسا سخت است و رسیدن به آن به سادگی ممکن نیست؛ اینکه اثری هم اثری مهم باشد و هم کار شاخصی باشد که همه مردم را  بتواند با خود همراه کند.

 

منظورم من کار عجله ای و سفارشی درباره سردار شهید سلیمانی بود؟

بله، ما عملا وقتی سراغ پوئم سمفونی رفتیم از کار سفارشی و عجله ای پرهیز کردیم و وقتی به توانمندی آقای آرمان مهربان و شعر آقای مودب اعتماد کردیم حتی نتی را کم و زیاد نکردیم یعنی اعتقاد داشتیم اینها کارشان را بلد هستند و هنر هم اگر نخواهد در خدمت اسطوره هایی مثل سردار شهید سلیمانی باشد، هنر نیست. زیاده روی در حوزه موسیقی با کلام در این سال ها و بویژه در شعرهای عاشقانه باعث شده که مردم از چنین وقایعی در موسیقی فاصله بگیرند. اگر ساخت آثاری مثل سرباز در موسیقی زیاد شود و پوئم سمفونی برای سردار شهید سلیمانی ساخته شود و فرض کنید پوئم سمفونی ای هم برای شهید بابایی ساخته شود، اینها وقتی گوش داده می شوند باعث می شوند مردم با موسیقی باکلام آشتی کنند و بتوانند شعر را تصور کنند ، در همین روند تغییر سلیقه هم انجام می شود. پوئم سمفونی سرباز یک شروعی است که فرهنگ شنیداری ما اصلاح شود.

 

چرا بخش عظیمی از مردم ایران با موسیقی کلاسیک ارتباط ندارند و نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند؟

یک مقدار به رویکردهایی که در حوزه موسیقی کلاسیک در ایران وارد شده بر می گردد؛ همه اساتید زحمت کشیدند و ما هنرمندان شاخص و بزرگی در این حوزه داریم ولی آنها یک مقدار سلیقه ای عمل کردند و همین به موسیقی بی کلام لطمه زده است و گرنه موسیقی بی کلام می تواند جایگزین خوبی باشد و می توانیم با فرم های ارکسترال حالا پوئم سمفونی، سوئیت سمفونی و سمفونی با مردم ارتباط برقرار کنیم، منتهی یک مقدار زبان راحت تر نیاز دارد، زبانی که ایرانیزه هم شود، صرفا با یک فرم غربی نمی شود با مردم به سادگی دیالوگ کرد، اگر این فرم ها مقداری ایرانیزه شود و تلاش کنیم ما را بشنوند شنیده می شود. یک زمانی من اثری را می سازم درست اول کار می گویم نمی خواهم اصلا مرا بشنوید، ما در پوئم سمفونی سرباز تلاش کردیم به ذائقه مردم نزدیک شویم. در کارهای سخت اینچنینی یک مقدار هم باید به مردم فرصت بدهیم که به سمت این موسیقی فاخر کشیده شوند.

 

مهمترین برنامه های مرکز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره سردار شهید سلیمانی که در دست تولید دارید، چیست؟

پوئم سمفونی دیگری درباره سردار شهید قاسم سلیمانی در راه داریم که این پوئم سمفونی با مشارکت سازمان صدا و سیما و حوزه هنری و مرکز موسیقی سازمان فرهنگی و هنری ساخته خواهد شد.

 

سرانجام راه اندازی ارکستر سمفونی شهرداری تهران چه شد؟

ما تلاش خواهیم کرد در راستای صحبت هایی که داشتیم، ارکستر سمفونی شهرداری تهران را راه اندازی کنیم، الان در شرایط کرونایی قرار داریم و همین باعث شده است که نتوانیم این کار را عملی کنیم زیرا که نوازندگان در این شرایط نمی توانند کنار هم باشند.

کد خبر 1011741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha