بصیرت افزایی، مبارزه با التقاط و جهاد فرهنگی از ویژگی های  بارز آیت الله مصباح یزدی بود

آیت الله خاتمی در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله مصباح یزدی با اشاره به ویژگی های آن عالم وارسته گفت: بصیرت افزایی ، مبارزه با التقاط و جهاد فرهنگی از ویژگی های بارز آیت الله مصباح یزدی بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله «سید احمد خاتمی» امشب(دوشنبه 15دی) در مراسم ارتحال آیت الله مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری که از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد گفت: وظیفه می دانم از حضور مردم و عالمان دین و عزیزان حوزه علمیه و بویژه مرجع عالیقدر آیت الله نوری همدانی در مراسم تشییع تشکر کنم.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه وقتی بزرگی از دنیا می رود جامع ترین پیام ها، پیام رهبر انقلاب است.افزود: رهبر معظم انقلاب جامع ترین پیام را درباره این عالم مجاهد داشتند.

 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود، علامه مصباح را با 14 صفت ستودند از جمله عالم ربانی، فقیه حکیم، مجاهد، متفکری برجسته، مدیری شایسته، پارسا و پرهیزگار، معلمی بزرگ، خدمت گذار، حاضر در میدان های مورد نیاز، موفق به سلوک در معرفت توحیدی، زبان گویا در اظهار حق و کم نظیر.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری  تصریح کرد: اگر کسی بخواهد کتاب بنویسد این 14 صفت، 14 فصل اساسی است که می توان درباره آن کتاب نوشت.

 

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در پیانم خود دوبار ایشان را مجاهد نامیدند گفت:جهاد در فرهنگ قرآن به معنای تلاش در راه دین و اعتلای کلمه الله است. گاه در میدان نظامی است که می شود قتال گاه در میدان فرهنگی  و سیاسی است که نامش جهاد است. ایشان رزمنده هر دو میدان بودند. مجاهد علیه طاغوت و هم مجاهد بعد از انقلاب.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود:  قبل از انقلاب در کمتر بیانیه انقلابی جامعه مدرسین است که امضای ایشان در آن نباشد. ایشان قبل از انقلاب نشریه انتقام را منتشر می کرد آن هم در سال 44 که شاه یکه تازی می کرد.

 

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح به تصریح کسانی که حتی هم خط ایشان هم نبودند از قهرمانان قبل از انقلاب بودند، ادامه داد:جلوه دوم جهاد ایشان در عرصه فرهنگی بود و ایشان از سرداران برجسته جهاد فرهنگی بودند.

 

خاتمی ادامه داد: ابتدای انقلاب بازار توده ای ها بازار گرمی بود و ایشان با رهبران آنها مناظره کرد.مناظرانی که بعدها خود توده ای ها اعتراف کردند که در برابر ایشان احساس کوچکی کردند. اعتراف کردند که این فیلسوف مارکسیسم را بهتر از ما شناخته است.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه آیت الله مصباح یزدی «التقاط شناس» بودند، گفت: ایشان با التقاط به شدت مبارزه می کرد و برابر انحرافات فکری که روحش التقاط بود  مبارزه می کرد.

 

آیت الله خاتمی بصیرت و بصیرت افزایی را از دیگر ویژگی های ایشان برشمرد و گفت: عالم دینی باید بصیرت داشته باشد، یک روز بصیرتش ایجاب میکرد با توده ای ها به مبارزه بپردازد و روز دیگر درمقابله با التقاطی های سیاسی ایستادگی کند. وظیفه و تکلیف خود می دانست و هرگز خسته نمی شد.

 

با اشاره به اینکه آیت‌الله مصباح یزدی در برابر استحاله‌های فکری ایستاد و هزینه آن که هتک حرمت و اهانت بود را پذیرفت، گفت: افرادی که هیچ تقوایی نداشتند هر چه ناجوانمردی داشتند  نثار آیت‌الله مصباح یزدی کردند. لازم نیست ترکش گلوله به انسان برخورد کند تا انسان جانباز و رزمنده شود، این ترکش‌ها و ناجوانمردی‌ها سخت‌تر از گلوله است.

 

عضو فقهای شورای نگهبان، گفت: بنده در اوج هجمه به ایشان که متأسفانه در دوره هایی برخی افراد به شدت بی رحمانه و ناجوانمردانه به ایشان تاختند ، خدمت ایشان رسیدم و مشاهده کردم که در نهایت آرامش هستند و وقتی پرسیدم خسته نمی شوی از این همه تلاش گفتند«ابدا.من به تکلیف و وظیفه ام عمل می کنم».

 

عضو مجلس خبرگان رهبری  تولید اندیشه و تربیت شاگردان را دیگر ویژگی آیت الله مصباح عنوان وتصریح کرد: امروز هم به بصیرت و بصیرت افزایی نیاز داریم.

کد خبر 1011974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha