اجرای پویش «#مهمان_حاج_قاسم» به همت مسجدی‌ها/ تدارک مساجد برای فاطمیه دوم

حجت‌الاسلام ذاکر با اشاره به خدمات مساجد در سه عرصه «معنویت، سلامت و معیشت» پس از شیوع بیماری کرونا، گفت: به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی پویش «#مهمان_حاج_قاسم» و تبیین خدمات این شهید اجرا شد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد- فاطمه اقبالی: از زمان شیوع بیماری کرونا اگر چه نمازهای جماعت مساجد تعطیل شده است اما مساجد تعطیل نبوده اند و در سه عرصه‌ «معنویت، سلامت و معیشت»، اقدامات قابل توجهی انجام دادند، به منظور تشریح فعالیت هایی صورت گرفته از سوی مساجد در محورهای یاد شده و نیز برنامه های اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت و گویی با حجت الاسلام «حجت الله ذاکر»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 

 پس از شیوع بیماری کرونا مساجد با ورود جدّی در سه عرصه‌ «معنویت، سلامت و معیشت» توانستند به سهم خود در کنترل و پیشگیری کرونا نقش آفرینی کنند، بخشی از خدمات مساجد در این سه عرصه چه بوده است؟

 

پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره گیری از ظرفیت مساجد، طی جلساتی برنامه‌هایی را مطابق با منویات ایشان طرح و در محورهای سه گانه تنظیم کردیم. عملیاتی‌سازی این برنامه‌ها، همکاری و همیاری همه نیروهای داوطلب مردمی از اقشار و تخصص‌های گوناگون را می‌طلبید، به همین جهت مساجد با ورود جدّی در سه عرصه‌ «معنویت، سلامت و معیشت» توانستند به سهم خود در کنترل و پیشگیری کرونا نقش آفرینی کنند.

 مساجد در گام اول به ثبت‌نام و سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی جهت خدمت‌رسانی به افراد مبتلا و نیازمند محله جهت تهیه ارزاق روزانه، انجام خدمات پرستاری، بهداشتی پرداختند و در مرحله بعد به سراغ توزیع و چاپ تراکت در موضوع معرفی خدمات قابل ارائه‌ توسط مسجد در صورت ابتلای احتمالی اعضای خانواده به بیماری کرونا و ارائه‌ شماره تلفن جهت تماس اضطراری با مسجد و استمداد خدمات امدادی رفتند.

در ادامه‌ فعّالیت ها،جمع‌آوری وجوه از خیرین، مؤمنین و نمازگزاران جهت خرید کپسول اکسیژن برای مساجد و ارائه‌ آنها به بیماران کرونایی و نیازمند به صورت امانت در محله اقدام شد، همچنین در یک اقدام اجتماعی، توسّط اهالی مسجد اکیپ راهنمایان سلامت و بهداشت جهت بازدید و سرکشی از اصناف و اماکن محله و راهنمایی و ارشاد کریمانه به افرادی که دستورالعمل‌های مرتبط با فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، تشکیل شد.

 

 در محور آموزش برای پیشگیری از بیماری کرونا چه اقداماتی از سوی مساجد در این مدت انجام شده است؟

 

طراحی، چاپ و نصب بنرها و پوسترهای آموزشی در موضوعات مرتبط با آموزش مسائل بهداشتی و رعایت دستورالعمل‌های مرتبط با پیشگیری از شیوع و ابتلا به بیماری کووید 19 از اقدامات مساجد در زمینه آموزشی به شمار می‌رود.

ضمن اینکه بچه های مسجد ضدعفونی اماکن و محل‌های پرتردد (نانوایی‌ها، دفاتر پیشخوان، ایستگاه‌های اتوبوس، بانک‌ها) را در دستور کار قرار دادند. همچنین برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های توجیهی برای عموم مردم و نیروهای داوطلب مردمی در موضوع مقابله و مدیریت بیماری کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مساجد در حال حاضر در حال انجام است.

از دیگر اقدامات مساجد در این ایام می‌توان به استقرار ایستگاه سلامت در مساجد با همراهی و مساعدت نیروهای داوطلب هلال احمر، پرستاران، بهیاران و پزشکان بازنشسته و آماده به کار جهت ارائه‌ مشاوره و انجام خدمات پرستاری به مراجعه کنندگان و ساکنین محلّه و همچنین استقرار نیروهای داوطلب مردمی در پمپ‌های بنزین محل جهت جلوگیری از دست به دست شدن نازل‌های سوخت و انجام عملیات سوخت‌زنی اشاره کرد.

 

با توجه به تاکیدات رهبری بر توجه به توسل و دعا در این شرایط چه برنامه هایی از سوی مساجد از زمان شیوع این بیماری تاکنون انجام شده است؟

 

همچنین، از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون دعاهای مأثوره (دعای هفتم صحیفه سجادیه و دعای فرج) از مأذنه‌‌ مساجد بعد از اذان ظهر و مغرب پخش می شود، چراکه مقام معظم رهبری بر توسّل و خواندن دعا در این شرایط تاکید فرمودند و در همین راستا در محور معنویت برخی مساجد به توزیع برگه‌های ختم قرآن و زیارت عاشورا در درب منازل به نیت شفای مریضان و سلامتی کادر درمانی پرداختند.

 

بچه های مسجد در شرایطی که با آن مواجه هستیم، در جهت ارتقای بهداشت عمومی محله‌ها نیز ورود کردند، بخشی از این اقدامات را شرح دهید.

 

در شرایطی که با این بحران مواجه هستیم، مساجد در جهت ارتقای بهداشت عمومی محله ها نیز ورود یافتند، از جمله اینکه مساجد از یک طرف به توزیع ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده بین ساکنین محله به صورت رایگان یا با تخفیف مناسب اقدام کرده اند و از طرف دیگر ضدعفونی روزانه اماکن و مجتمع های مسکونی را که یکی از خانوارها یا ساکنین آن مبتلا به کرونا شده مورد توجه قرار داده اند.

شناسایی و برگزاری جلسات منظم با مدیران ساختمان‌ها، جهت اطلاع از وضعیت سلامتی ساکنین محله و شناسایی سالمندان به منظور سهولت در انجام خدمات به مبتلایان و همچنین ابراز همدردی با خانواده متوفیان ناشی از کرونا از دیگر اقدامات اهالی مسجد بوده است.

 

همکاری و همیاری بچه های مسجد با کادر درمان و نیز رفع نیازهای بیمارستان ها از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون به چه شکلی بوده است؟

 

با توجه به خستگی کادر درمان و نیاز بیمارستان‌ها به کمک‌های جهادی با استفاده از ظرفیت آشپزخانه‌ها و آبدارخانه‌های مساجد، بچه های مسجد از ابتدای بیماری کرونا تاکنون در چندین مرحله اقدام به تهیه انواع آبمیوه طبیعی و غذاهای مناسب بیماران و توزیع آنها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ویژه بیماران کرونایی کردند. اقدام دیگر اهالی مساجد، شناسایی و معرفی مبتلایان محله به سامانه‌ ۴۰۳۰ جهت انجام غربالگری و ارائه خدمات درمانی در ساعات و روزهای اولیه و کاستن از تعداد فوتی‌ها و تلفات بوده است.

همچنین مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب(س) در روز پرستار، ائمّه جماعات با سرکشی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از مجاهدت پرستاران خدوم و فداکار تقدیر کردند و با آغاز سال جدید میلادی همزمان با میلاد حضرت مسیح(ع) برخی مساجد اقدام به اهداء گل به مسیحیان ساکن در محله‌ها، تجلیل از مقام شهدای مسیحی و تقدیم هدیه به خانواده معظم شهدای محله‌های مسیحی نشین کردند.

 

با توجه به اینکه در ایام فاطمیه قرار گرفته ایم، برنامه های تدارک دیده شده از سوی مساجد به این مناسبت در چه محورهایی است؟

 

به مناسبت این ایام اقداماتی از قبیل سیاه پوش کردن محوطه بیرونی مسجد و نصب پرچم‌های عزا بر سر در منازل و مغازه‌ها، برگزاری روضه‌های خانگی با رعایت مسائل بهداشتی، انتشار کلیپ‌های سخنرانی امام جماعت و مداحی مرتبط با ایام فاطمیه در گروه یا کانال‌های مجازی مساجد، برگزاری مراسم عزاداری به صورت مجازی و اجرای رزمایش همدلی (تهیه و توزیع بسته‌های ارزاق) به نیت حضرت فاطمه(س) در حال انجام است.

ضمن اینکه با توجه به همزمانی این ایام با نهم دی، در این روز در هر منطقه تهران یک مسجد محوری به صورت ویژه مراسم این روز را به صورت مجازی برگزار کرد و سایر مساجد نیز برنامه‌ای به این مناسبت اجرا کردند. همچنین نمایشگاه پوستر «فتنه تقلب» در بیش از ۵۰۰ نقطه از محلات استان تهران برپا شده است. از طرفی دیگر برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان «حماسه نه دی»، انتشار کلیپ‌های مرتبط با فتنه و روشنگری در گروه‌ها یا کانال‌های مجازی مساجد و بازخوانی بیانات رهبر در فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت.

 

به مناسبت اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی چه برنامه هایی از سوی مساجد تدارک دیده شده است؟

 

از برنامه‌های این روز می‌توان به برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار دل ها به صورت مجازی، انتشار محتوای متنی، صوتی و تصویری مرتبط با معرفی شخصیت و خدمات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در گروه‌ها یا کانال‌های مجازی مساجد، بازنشر وصیت‌نامه شهید سلیمانی در فضای مجازی و اجرای پویش #مهمان_حاج_قاسم (ششمین مرحله‌ رزمایش همدلی و نهضت احسان) اشاره کرد.

ضمن اینکه به مناسبت اربعین چهلمین روز شهادت دکتر محسن فخری زاده نیز مساجد اقدام به برگزاری مراسم اربعین شهادت به صورت مجازی کردند و انتشار محتوای متنی، صوتی و تصویری مرتبط با معرفی شخصیت و خدمات دکتر شهید فخری‌زاده در گروه‌ها یا کانال‌های مجازی مساجد و برگزاری دوره‌ ختم قرآن کریم و هدیه به روح مطهّر این شهید انجام می شود.

 

 

کد خبر 1012037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha