۳۲۰۰ قطعه از تزئینات آجری مسجد «ملک زوزن» خواف ساماندهی شد

باعقیده گفت:تاکنون بیش از ۳۲۰۰ قطعه تزئینات آجری بر اساس نوع تزئینات (قالب‌ زده، پیش ‌بر و تراش) نوع لعاب (لعاب‌دار و بدون لعاب)، نوع نقش (گیاهی، هندسی) دسته‌بندی و ساماندهی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «محمود باعقیده» امروز(۱۶ دی) در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۳ هزار و ۲۰۰  قطعه از تزئینات آجری مسجد ملک زوزن خواف ساماندهی شد، افزود: مسجد ملک زوزن دومین مسجد تاریخ‌دار دوره خوارزمشاهیان است كه به استناد كتیبه موجود در سال ۶۱۵ هجری قمری و یك سال پس‌ازآن در حال ساخت بوده است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی خواف ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته این مسجد بر روی بقایای معماری از سده سوم تا ۶ هجری ساخته‌شده است که این موضوع سبب شد حجم انبوهی از قطعات و تزئینات آجری در پی کاوش ‌های باستان‌شناسی، کارهای مرمتی و فعالیت‌های کشاورزی اطراف بنا به دست آید که به‌صورت دپو شده در فضاهای اطراف بنا نگهداری می‌شد.

 

وی اظهار کرد: با توجه به کاهش حضور گردشگران به دلیل شیوع ویروس کرونا فرصتی فراهم شد تا این قطعات آجری ساماندهی شود، با انتخاب قسمتی از انباری مجاور مسجد ملک زوزن عملیات مرمتی شامل کف سازی، بدنه سازی، بام سازی و قفسه‌بندی در فضایی به مساحت ۱۰۵ مترمربع آغازشده است.

 

باعقیده افزود: تاکنون بیش از ۳۲۰۰ قطعه تزئینات آجری بر اساس نوع تزئینات (قالب‌زده، پیش‌بر و تراش) نوع لعاب (لعاب‌دار و بدون لعاب)، نوع نقش (گیاهی، هندسی) دسته‌بندی و ساماندهی شده است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی خواف ادامه داد: از این فضا می‌توان به‌عنوان موزه تزئینات آجری مسجد ملک زوزن استفاده کرد، ضمن این‌که ساماندهی این قطعات آجری زمینه‌ای مناسب برای مطالعه و پژوهش روی آن‌ها فراهم کرده و علاوه بر این می‌توان راحت‌تر قطعات جداشده از کتیبه‌های مسجد فعلی را شناسایی کرد تا در محل اصلی خود نصب شود.

 

وی گفت:تاکنون ۱۰۵ اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس شهرستان خواف در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است همچنین ۳۵ جاذبه گردشگری و ۱۶ تأسیسات گردشگری هم در سطح شهرستان خواف وجود دارد. 

کد خبر 1012346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha