«راستگو» در آموزش دینی یک مکتب بود

حجت الاسلام خیری با بیان اینکه آقای راستگو یک فرد نیست بلکه یک تفکر، اندیشه و مکتب است، گفت: آقای راستگو روش خود در قصه های قرآنی را تبدیل به یک سیستم آموزشی کرد.

خبرگزای شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «حجت الاسلام محمد حسن راستگو » در سال 1322 در مشهد مقدس به دنیا آمد. این پژوهشگر مبتکر شیوه ای خاص از آموزش مباحث اخلاقی و دینی توام با تفریح برای کودکان بود.حجت الاسلام راستگو سالها مدیریت مرکز مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم را بر عهده داشت و 35 سال برنامه های مختلف تلویزیونی را اجرا کرد. وی که در بین بچه ها به عمو راستگو معروف بود به برگزاری کلاسهای ویژه کودکان و برپایی اردو پرداخت و در ده ها کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی برنامه اجرا کرد. شیوه اجرای این روحانی خوش اخلاق به گونه ای بود که کودکان و نوجوانان در فضایی شاد و صمیمی با آموزه های دینی و قصه های قرآنی آشنا می شدند. حجت الاسلام راستگو در دوم آذر بر اثر سکته مغزی در سن 67 سالگی درگذشت. پیکر وی سوم آذر در قم تشییع و در چهارم آذر در آرامگاه خواجه ربیع در مشهد مقدس به خاک سپرده شد. به مناسبت چهلمین روز از درگذشت حجت الاسلام راستگو گفتگویی با «حجت الاسلام محمود خیری» که از شاگردان و همکاران این مبلغ دینی است، ترتیب دادیم که قسمت نخست آن بدین شرح است:

 

چند سال با حجت الاسلام راستگو همکاری داشتید؟

از سال 67 خدمت آقای راستگو رفتم و دوره دیدم. 15 سال در مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی همکاری مستمر داشتیم و هر روز همدیگر را ملاقات می کردیم. ایشان کارهای اسباب بازی را به من سپرد، یک بخش در مرکز تربیت مربی سازمان تبلیغات اسلامی راه اندازی کرد و هزار اسباب بازی و وسایل کمک آموزشی تهیه کرد و بنده در این زمینه آموزش دیدم و کار کردم.

 

مهمترین ویژگی های اخلاقی حجت الاسلام راستگو چه بود؟

آقای راستگو تواضع و فروتنی خاصی داشت و در این زمینه سرآمد بود. ایشان یک معلم اخلاق بود، مناعت طبع داشت و بسیار خاکی بود. آقای راستگو بسیار کم توقع بود و اصلا نگاه از بالا به پایین نداشت. در بسیاری از مواقع حتی برای رفت و آمد به جای ماشین از موتور استفاده می کرد. با تمام افراد اعم از معاون و خادم نشست و برخاست می کرد.

 

حجت الاسلام راستگو در تبیین مفاهیم دینی در قالب های هنری برای کودکان چقدر پیشتاز و سرآمد بود؟

آقای راستگو در دهه 60 کار در تلویزیون را شروع کرد و با برنامه بکر و موفقی که اجرا کرد، بچه ها را جذب کرد، ایشان در زمینه کار برای کودک و نوجوان یک نابغه بود، پشت قصه ای که می گفت کلی کار و تلاش و تحقیق بود، فردی چند بعدی بود که به علوم مختلف مسلط بود، موسیقی و اصوات را می شناخت، خط خوبی داشت، تئاتر و روش های قصه گویی را بلد بود و بر روی محتوای دینی قصه ها کار می کرد، قصه هایی که می گفت محتوای قوی داشتند. حجت الاسلام راستگو هوش، استعداد و توانمندی های خاصی داشت. کمتر افرادی مثل آقای راستگو می توانند خط شکن باشند.

 

حجت الاسلام راستگو در تبیین قصه های قرآنی برای کودکان و نوجوانان چقدر راهگشا بودند؟

 قصه گویی تبحر می خواهد و ایشان در روش های مختلف قصه گویی تسلط داشت و آن را به شاگردان منتقل کرد. در واقع آقای راستگو روش خود را در قصه های قرآنی تبدیل به یک سیستم آموزشی کرد.حجت الاسلام راستگو هم بر مبانی و مفاهیم دینی تسلط داشت و هم بر قصه گویی و به همین دلیل در تببین قصه های قرآنی و مفاهیم دینی در قالب قصه برای کودکان و نوجوانان راهگشا و موفق بود. دوستان می گویند که باید بگوییم مکتب راستگو زیرا ایشان یک مکتب بوجود آورد. در حقیقت می توان گفت که راستگو یک فرد نیست بلکه یک تفکر، اندیشه و مکتب است.

 

مکتب راستگو چه مباحثی را شامل می شود؟

 مکتب راستگو بخش های مختلف از جمله احادیث نبوی و قصه های قرآنی را شامل می شود. این مکتب باید توسعه و ترویج داده شود. آقای راستگو برای تبیین مفاهیم دینی ابزارهای نوینی ابداع کرد. ایشان از هنرها و ابزارهای مختلف برای تبیین مفاهیم دینی و اخلاقی برای کودکان و نوجوانان استفاده می کرد. ایشان جدول هایی که داشت جدول رمزی نام گرفته بود و این ابداع ایشان بود. کلمه قرآنی و پیام قرآنی را در قالب جدول می گذاشت و در آخر یک رمز قرآنی از آن استخراج می شد. شایسته است که دوستان و شاگردان آقای راستگو تلاش کنند که مکتب راستگو حفظ شود و گسترش یابد. این مساله می تواند برکات بسیاری برای جامعه به ویژه برای کودکان و نوجوانان داشته باشد.

 

کد خبر 1012466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha