فرش ابریشم تولیدی ایران در جهان حرف اول را می زند

رافع با اشاره به اینکه کیفیت فرش دستباف ایرانی برای حفظ بازارهای بین المللی، مهم است، گفت: فرش ابریشم تولیدی ایران در جهان حرف اول را می زند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: ۸۰ درصد از ابریشم مصرفی کشور وارد می‌شود که بیشتر آن از چین است. ۲۰ درصد ابریشم در داخل کشور تولید و در حوزه فرش دستباف استفاده می‌شود.

 

وی گفت: در سطح کشور فقط یک کارخانه کار نخ ریسی ابرایشم را انجام می دهد و همین کارخانه نیز فقط با 10 درصد ظرفیت خود در حال کار است و میزان تولیدی آن پاسخگوی نیاز کشور نیست.

 

رافع افزود: برای هر میزان از تولید تولیدکنندگان داخلی نخ ابریشم, در کشور خریدار وجود دارد.

 

رئیس مرکز ملی فرش اضافه کرد: به علت مشکلات ارزی و مسائل مختلف، از ابتدای امسال تا کنون فقط حدود 161 تن ابریشم وارد کردیم .

 

رافع با اشاره به اینکه کیفیت فرش دستباف ایرانی برای حفظ بازارهای بین المللی، مهم است، گفت: فرش ابریشم تولیدی ایران در جهان حرف اول را می زند.

 

وی افزود: بر اساس سند چشم انداز مرکز ملی فرش، باید با همکاری تولیدکنندگان و صادرکنندگان و دست اندرکاران حوزه فرش برای رونق و حمایت از تولید داخل کشور, زنجیره تولید مواد اولیه را راه اندازی کنیم.

 

رئیس مرکز ملی فرش گفت: به ازای 4 هزار و 450 مجتمع قالیبافی و کارگاه های متمرکز و غیر متمرکز فقط یک کارخانه تولید نخ ابریشم در کشور فعال است.

 

رافع تاکید کرد: اگر نخ ابریشم با کیفیت و با قیمت مناسبی در داخل کشور تولید شود حتماً از آن حمایت می کنیم.

 

رئیس مرکز ملی فرش گفت: نخ نوغان که در تربت حیدریه تولید می شود به صورت سنتی است البته مورد استفاده ان برای گلهای ابریشم فرش های اصفهان، کاشان، یزد است و جایگاهی در تولید فرش قم ندارد.

 

وی ادامه داد: در هندوستان که تولید کننده ابریشم است نرخ تعرفه صفر است. فعالان بخش فرش از تولید داخل استقبال می کنند و خواهان تأمین مواد اولیه از داخل هستند ولی باید زیرساخت ها را مهیا کنیم.

کد خبر 1012470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha