افزایش دانش عمومی با محوریت کانون های مساجد

آگاهی بخشی و افزایش دانش عمومی جامعه یکی از کارکردهای مساجد محسوب می شود که کانون های فرهنگی و هنری نقش بسزایی در تحقق این امر دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آموزش عمومی مردم یکی از دغدغه های مهم جامعه برای کاهش آسیب، معضلات، رشد اجتماعی و بهبود وضعیت جامعه دارد و مساجد، صدا وسیما، رسانه ها، شبکه های اجتماعی و نهادهای فرهنگی در این خصوص نقش دارند.

 

مساجد به عنوان شبکه های به هم پیوسته و با توزیع در مناطق مختلف کشور و دور ترین نقاط، دسترسی را برای آگاهی بخشی بیش از سایر نهادها فراهم می کند که البته در این خصوص تعامل با فعالان فرهنگی این مراکز دینی از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد با توجه به ظرفیت های فرهنگی، هنری، امکانات تبلیغی و ارتباطی ظرفیت خوبی برای انجام این امر مهم به شمار می روند و باید این رسالت با دغدغه مندی و همکاری نهادهای ادارای، کارشناسان و مسئولان حوزه های مختلف به مرحله اجرا درآید.

البته ابتکار عمل مدیران کانون های فرهنگی و هنری مساجد در این حوزه نقش مهم و اساسی دارد، پس باید با نگاه خلاقانه، پژوهش و آینده نگری به این موضوع پرداخته شود که برگزاری روزهای مشخص، سلسله جلسات و برنامه هایی از این قبیل در این راستا اهمیت دارد.

 

*آموزش مردم در مساجد لازم است

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با اشاره به کارکردهای گسترده مساجد و لزوم احیا آن ها گفت: آموزش مردم و افزایش دانش عمومی پیرامون موضوعات مختلف جامعه از طریق این مراکز دینی کارگشا و مهم است.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» پیرامون تعامل بین کانون های مساجد، امام جماعت، متولیان مساجد و ادارات و نهادهای اداری و خدماتی در خصوص افزایش دانش عمومی افزود: مدیران این مراکز فرهنگی بسترسازی مناسبی برای این حوزه انجام دهند.

 

وی ادامه داد: در دوران کرونا نیز ظرفیت رسانه ای کانون های مساجد در فضای مجازی قادر به تداوم این جریان باشد و همواره در امر اطلاع رسانی با انجام فعالیت های فرهنگی، هنری، رسانه ای و آموزشی فعالیت جذاب و موثری داشته باشند.

 

*فراموشی کارکرد تعلیم و تربیت مساجد

 

کارشناس مسائل دینی و مذهبی، با اشاره به کارگردهای آموزشی و تربیت مساجد گفت: در گذشته چنین اقداماتی در این مراکز دینی صورت می گرفته که این روزها تقویت و توسعه آن لازم است.

 

حجت الاسلام «محمدقطبی» با بیان اینکه تعامل بین مراکز فرهنگی و آموزشی مجاور مساجد با نهادهای فرهنگی این مراکز دینی لازم و دستاوردهای زیادی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: همکاری و تعاملات بین دانشگاه، آموزشگاه، فرهنگسراها و نهادهای اداری و خدماتی و مساجد به رونق فعالیت ها منجر خواهد شد.

 

وی ارائه الگوی علمی و منطقی برای معماری مساجد و شکل گیری فعالیت های آموزشی و دیگر کارکردهای این مراکز دینی را مهم بیان کرد و یادآورشد: چنین اقدامی زیرساخت های انجام این کار را فراهم می کند و با ایجاد تعاملات بین بخشی فرصت خوبی فراهم شد.

 

*ویژه برنامه پرسمان فرصتی برای آگاهی بخشی

 

ویژه برنامه هفتگی پرسمان، کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(علیه السلام) تیران اقدامی راهبردی در آموزش همگانی، پرسش و پاسخ با مسئولان و تقویت ارتباط بین مردم و کارگزاران بوده که این موضوع به افزایش آگاهی مردم نقش داشته است.

 

مسئولان، کارشناسان و متخصصان بر اساس برنامه هفتگی در مسجد حاضر شده و متناسب با نیازهای جامعه برای مردم صحبت و به سوالات آن ها پاسخ می دهند.

علاوه بر این برنامه کارگاه های آموزشی، کلاس های مهارتی، مشاوره و آموزش عمومی برای مردم و گروه نوجوان و جوان و همچنین خانواده اعضا انجام می شود که فرصت ها را برای پیشبرد کار یعنی آگاهی بخشی فراهم می کند.

کد خبر 1012907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha