۸۰ درصد از مرگ و میرهای گلستان مربوط به بیماری های غیرواگیر است

جعفری گفت: ۸۰ درصد از مرگ و میرهای استان گلستان مربوط به بیماری های غیرواگیر است.

به گزارش خبرنگار شبستان از گرگان، «ناهید جعفری» ظهر امروز (پنجشنبه 18 دی) در کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان گلستان اظهار کرد:  سالانه 38 میلیون مرگ در جهان به دلیل بیماری های غیرواگیر اتفاق می افتد و در ایران 65 درصد مرگ و میر برای بیماری های غیر واگیر است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان بابیان اینکه 80 درصد از مرگ و میرهای استان گلستان مربوط به بیماری های غیرواگیر است، ادامه داد:  در سال گذشته 13.4  درصد مرگ و میر برای  بیماری های غیرواگیر حول تولد، بارداری و زایمان در استان گلستان اتفاق افتاد که این آمار در کشور 10 درصد گزارش شده است.

 

جعفری بیان کرد: در حالی که در کشور 10 درصد مرگ و میر های سال گذشته به دلیل حوادث است اما در استان گلستان  6.6 درصد مرگ و میر ناشی از حوادث را شاهد هستیم.

 

وی به شیوع عوامل خطر در کشور و استان اشاره کرد و  افزود: در استان گلستان 60 درصد مردان و 70 درصد بانوان دچار اضافه وزن و چاقی هستند که درصد چاقی گلستان از میانگین کشوری بالاتر است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: در استان گلستان 11 درصد مردان و 16  درصد زنان از بیماری دیابت رنج می برند.

 

جعفری افزود: همچنین 30 درصد مردان و 32 درصد زنان استان گلستان با فشار خون بالا رو به رو هستند.

 

وی به اجرای  سند ملی پیشگیری، کنترل بیماری غیرواگیر و عوامل خطر در استان گلستان تاکید کرد و افزود: از سال 97 پیش نویس این طرح آماده شده است ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

 

 

کد خبر 1013031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha