۱۸دي گواه دلدادگي ساروي ها براي پيروزي انقلاب

هجدهم دي ماه ۵۷مردم ساري هم صدا با برادران و خواهران ديني خويش با لبيك به دعوت امام راحل با به راه انداختن تظاهرات از خیابان شاه عباس به سمت دروازه گرگان با ارتش درگير شدند و با تقديم شهيدان توفيقي وعابدين پور درخت انقلاب را تنومند.

خبرگزاري شبستان- مازندران؛ ساروي هاي مومن و نااميد از حكومت شاهنشاهي، از روزهاي آغازين انقلاب اسلامي گوش به فرامین امام خميني(رحمت الله عليه) دوشادوش هموطنان خويش علیه رژیم منحوس پهلوي با تقديم شهیدان چمنی، رهنما، عابدین پور، گلمائی، علامه، گلوگاهی، عسگری توفیقی، ثمربخش درخت نوپا انقلاب اسلامي ايران را تنومند نمودند.

كتاب دو جلدي روزشمار استان مازندران(ساري) به روايت اسناد ساواك  برگرفته از خاطرات خانواده هاي معظم شهدا و شاهدان عيني حوادث دوران انقلاب اسلامي گواهي براين مدعا است.

 امام خميني(رحمت الله عليه) بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي 18دي ماه 57مردم را دعوت كردند تا براي بزرگداشت ياد و خاطره شهدای مردم قزوین، مشهد، کرمانشاه با به راه انداختن تظاهرات مردمي عزاداري نمايند كه مردم شريف ساري نيز هم صدا با برادران و خواهران ديني خويش در سراسر كشور تظاهراتي از خیابان شاه عباس(۱۸ دی کنونی) به سمت دروازه گرگان(میدان شهدا کنونی) به راه انداختن وحين راه با ارتش درگير شدند.

 

در اين روز نيروهاي رژيم، از ترس به پائين كشيده شدن مجسمه شاه، مردم بي گناه را به گلوله بستند و اين درگيري به شهادت عسگري توفيقي و سيد اسماعيل عابدين پور ختم شد كه امروز به پاس مجاهدت آن روز ساروي ها، خيابان شاه عباس ساري به خيابان 18دي تغيير نام يافت. البته بايستي گفت نامگذاری خیابان ها و ميادين در شهرها و روستاها به نام مبارك شهدا خيلي به معرفي و شناساندن اين مردان خدايي در بين نسل هاي بعد انقلاب كمك نمي كند و مي طلبد اين روحيه انقلابي جوانان ديروز براي نسل امروز تبيين شود.

شهيد عسگري توفيقي، در سال 1319 در خانواده اي مستضعف و محروم در شهرستان ساري متولد شد. به علت تنگي معيشت نتوانست بعد از دوم ابتدايي به ادامه تحصيل بپردازد و ناگزير شد به منظور كمك به اقتصاد خانواده به اشتغال روي آورد و به عنوان شاگرد درودگر مشغول به كار شد. زماني كه 19سال از عمرش سپري شد، جهت انجام خدمت سربازي روانه ي ارتش گرديد، اما روح سركش و فطرت آگاهش توان تحمل خدمت در آن محيط نامطلوب و ستم زده را نداشت و بارها و بارها از خدمت سربازي متواري شد.

 

 در سال 1349 به دور از هر گونه اسراف و تجمل گرايي تاهل اختيار نمود. در سال 1356با استماع نوارهاي حضرت امام خميني(رحمت الله عليه) شيفته حضرتش گرديد و از همان زمان به بعد زندگي سياسي و اجتماعي جديدي براي آن مجاهد نستوه رقم خورد و تهيه و تكثير و توزيع نوارهاي سخنراني حضرت امام را از آن روز به بعد شروع نمود.

 

 در بيست و يكم ماه رمضان سال 1357 با آن كه اختناق شديدي در جامعه آن روز حاكم بود، به خاطر صلوات فرستادن بعد از شنيدن نام حضرت امام توسط ساواك دستگير و پس از سه روز حبس و شكنجه و پرداخت جريمه نقدي و دادن تعهد آزاد گرديد.

 

شهيد توفيقي، روز دوشنبه 18دي ماه سال پنجاه و هفت در تظاهراتي كه در ساعت 10صبح از مسجد جامع ساري شروع شده بود به همراه خيل جمعيت به طرف ميدان شهدا(دروازه گرگان) حركت نمود و در سن 38سالگي با حضور در تظاهرات 18دي سال57 بر اثر اصابت تير مستقيم از اسلحه ي كلت، دعوت حق را لبيك گفت.

شهيد سيد اسماعيل عابدين پور در سال 1340در خانواده اي مومن متولد شد. وضعيت مالي خانواده اش متوسط بود. مادرش از زنان متدين و فرهيخته ساري محسوب مي شد كه كلاس درس قرآن اين مادر بزرگوار هم پس از ساليان سال در فاطميه ساري فعال است.

 

 شهيد دوران ابتدايي را در دبستان بقايي گذراند و پس از سپري نمودن دوره راهنمايي جهت ادامه تحصيلات در دبيرستان پانزده خرداد در رشته علوم تجربي مشغول به تحصيل شد. عابدين پور در ساعات فراغت از راهپيمايي به پخش اعلاميه و نوشتن شعار در معابر عمومي و ديوارها مبادرت مي ورزيد.

 

 راهپيمايي هجدهم دي ماه 57 مردم انقلابي ساري، آخرين تظاهراتي كه شهيد افتخار مشاركت در آن را داشت و با اصابت تير مستقيم به حلقومش پيكر مطهرش با خاك هم آغوش شد.

گزارش:سودابه احمدپورملكشاه

کد خبر 1013096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha