آبادان ظرفیت تبدیل به پایلوت دانشگاه های مختلف کشور را دارد

موسوی با بیان اینکه آبادان ظرفیت تبدیل به پایلوت دانشگاه های مختلف کشور را دارد گفت: این از افتخارات ما است که در دوران دفاع مقدس پیشانی جنگ باشیم اما آنچه که در آبادان پس از جنگ هشت ساله ماند همچنان باقی مانده و هنوز ترمیم نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سید زین العابدین موسوی» عصر امروز (پنج شنبه ۱۸ دی) در آئین راه اندازی پردیس دانشگاه بین المللی مشترک (واحد کامپوس) دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده علوم پزشگی آبادان و نشست بررسی ظرفیت های منطقه آزاد اروند برای تغییر وضعیت دانشکده علوم پزشکی آبادان به دانشگاه که با حضور دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی کشور در محل معاونت آموزشی دانشکده علوم پزشکی آبادان برگزار شد اظهار کرد: این از افتخارات ما است که در دوران دفاع مقدس پیشانی جنگ باشیم اما آنچه که در آبادان پس از جنگ هشت ساله ماند همچنان باقی مانده و هنوز ترمیم نشده است، ای کاش از تمام اقدامات فرهنگی که در سطح کشور انجام می شود ۱۰ درصدش در آبادان انجام می شد.

 

فرماندار ویژه آبادان تصریح کرد: اکنون حرکتی بزرگ و سترگی را انجام می دهید اما چه جایی از میهن اسلامی خصوصیات آبادانی را دارد که میان حوزه قفقاز و حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس تا اقیانوس ها از باب راه های ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی حتی ۳G، ۴G و G۵ در اینجا در حال استقرار است و آبادان دارد به یک شهر بی نظیری که مورد پذیرش همه کسانی است که به عنوان گردشگر چه در داخل و چه از خارج به اینجا می آیند تبدیل می شود.

 

وی با اشاره به اینکه آبادان در میان همگان دارای جایگاه ویژه ای است اضافه کرد: اینکه چرا اقدامات فرهنگی تاکنون در اینجا اجرایی نشده مسئله ای است که مورد سوال همگان واقع می شود.

 

موسوی آبادان را دارای ظرفیت های فراوان برای تبدیل به پایلوت دانشگاه های مختلف کشور خواند و ابراز کرد: حق این مردم و این سرزمین بالاتر از این ها است؛ ما اکنون می توانیم در این منطقه دانشگاه های خارجی در سطح بالایی جذب کنیم. 

 

وی تاکید کرد: انتظار داریم وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه بیشتر و بهتری به آبادان داشته باشند، آبادان در گذشته سبب کسب افتخارات بسیاری شده و اکنون نیز می تواند افتخارات بیشتری در مقایسه با دیگر شهرهای کشور برای این مملکت به ارمغان بیاورد، لذا نیاز است تا همه به این شهرستان توجه بیشتری داشته باشند.

 

فرماندار ویژه آبادان با بیان اینکه اولین ها در آبادان به وجود آمد یاد آور شد: تهران ۱۵ سینما داشت آبادان ۲۷ سینما، حرکت کشتی ها به خارج از کشور و دیگر موارد اما متاسفانه هیچ یک از آثار جنگ در بخش های مختلف جبران نشده است انتظار می رود وزارت بهداشت در برنامه هایی که دارد آبادان را ویژه و بیشتر ببیند.

 

«جلیل مختار» نیز با بیان اینکه دولت باید با تمام توان به دنبال جبران خسارت های ناشی از جنگ تحمیلی در شهرهای آبادان و خرمشهر باشد اظهار کرد: موضوع تبدیل دانشکده علوم پزشکی آبادان به دانشگاه از مطالبات اساسی و به حق مردم آبادان و خرمشهر و نمایندگان از دوره دهم مجلس تاکنون بوده و همواره پیگیر آن بوده و همچنان دنبال می کنیم.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار داریم وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی به این مطالبه پاسخ مثبت دهد لذا با توجه به تبصره شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد جمعیت به عنوان یک متغیر موثر در تبدیل وضعیت دانشکده به دانشگاه آن که پیش از جنگ آبادان دارای ۵۳۰ هزار نفر جمعیت بود و اگر ضریب رشد ۳ درصدی را برای آن در نظر بگیریم اکنون جمعیت آن به بیش از یک میلیون نفر می رسید اما به سبب بروز جنگ تحمیلی و مهاجرت معکوس این اتفاق رخ نداد.

 

وی با بیان اینکه مردم نباید تاوان این جنگ ناخواسته را دهند و به واسطه وجود یک تبصره تبدیل دانشکده به دانشگاه در این دو شهرستان انجام نشود تصریح کرد: به سبب ایستادگی، ایثارگری و مقاومت قهرمانانه مردم آبادان و خرمشهر در طول سال های دوران دفاع مقدس وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید خود را مقید به رفع برخی ایرادات از سند آمایشی کنند.

 

مختار عنوان کرد: انتظارمان این است که نگاه ویژه‌ای به آبادان و خرمشهر داشته باشید، در حال حاضر دانشکده علوم پزشکی با یک هزار و ۵۰۰ دانشجو و دارا بودن ۱۱۲ هیات علمی فعالیت خوب و چشمگیری را نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح کشور نیز داشته لذا شایسته نگاه ویژه مسئولان ذیربط در تبدیل وضعیت می باشد.

 

وی با اشاره به اینکه زیرساخت ها و پیشینه قبلی دانشگاه صنعت نفت گواه آن است که زیرساخت های آبادان برای تبدیل دانشکده به دانشگاه وجود دارد ابراز کرد: باید نگاه به آبادان و خرمشهر به حق و ویژه باشد، این دو شهر به گردن تمام نظام حق دارد؛ در بحث آمایش سرزمین متاسفانه مناطق آزاد به شکل ویژه دیده نشده اند البته پیشنهادات لازم در این باره از سوی وزارت بهداشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده که انتظار می رود مراتب از سوی این شورا دنبال و مجزوهای لازم صادر شود و وزارت خانه نیز اقدامات اجرایی را به سرعت به انجام برسانند.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بهره مندی دانشکده علوم پزشکی آبادان از نیروی انسانی توانمند، همجواری با کشورهای خارجی برای جذب دانشجویان و پرداختن به توریست درمانی را از جمله موارد قابل توجه و امتیزاتی برای این منطقه دانست و بیان کرد: متاسفانه این مسئله نادیده گرفته شده و تاکنون به آن پرداخته نشده است.

 

وی آبادان و خرمشهر را جزو شهرهای نمونه در قبل از جنگ تحمیلی خواند و خاطر نشان کرد: باید همه کمک کنند تا این دو شهر به حق قانونی خود برسند و خسارت های ناشی از جنگ در این شهرها جبران شود تا شاخص ها بالا رود.

 

مختار بر لزوم ارتقای زیرساخت های پزشکی در منطقه آزاد اروند تاکید کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد که حق مردم آبادان و خرمشهر در این میان داده نشده در حالی که مردم با گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان جنگ همچنان با مشکلات روزمره دست و پنجه نرم می کنند، لذا باید به هر شکل ممکن چه قانونی و چه فراقانونی ضمن گسترش رشته های مختلف، خسارات ناشی از جنگ تحمیلی را به نحوی در شهرهای آبادان و خرمشهر جبران کنیم.

 

وی خواستار نگاه های پدرانه دولت به شهرهای آبادان و خرمشهر شد و تاکید کرد: این نگاه ها باید به گونه ای باشد که بتواند ما را به استانداردهای دیگر شهرهای کشور برساند؛ عدم پیش بینی شرایط خاص برای مناطق آزاد در طرح آمایش سرزمینی در حقیقت اجحاف در حق این مناطق به ویژه منطقه آزاد اروند است. لذا از تلاش برای تبدیل دانشکده علوم پزشکی آبادان به دانشگاه دریغ نخواهیم کرد.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به ردیف بودجه سال ۱۴۰۰ برای توسعه فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: کار نشد در کشور نداریم و لذا اطمینان داریم با تعامل و نگاه ویژه وزیر به شهرهای آبادان و خرمشهر و همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبه به حق مردم آبادان و خرمشهر در تبدیل دانشکده به دانشگاه علوم‌ پزشکی محقق می شود.

 

کد خبر 1013159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha