برنامه‌های فرهنگی برون‌مرزی ایران در نخستين سالگرد شهادت سردار سلیمانی

معاون همکاری‌های علمی ـ فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اهم فعاليت‌ها و اقدامات صف و ستاد این سازمان به مناسبت بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت سردار ‌سپهبد ‌شهید ‌حاج‌ قاسم‌ سلیمانی در خارج از کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور»، معاون همکاری‌های علمی ـ فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به فرارسیدن نخستین سالگرد شهادت سردار‌ سپهبد ‌شهید ‌حاج ‌قاسم‌ سلیمانی و همزمان با چهلمين سالگرد دفاع مقدس، از تشکیل ستاد بزرگداشت این ایام در حوزه بین‌الملل خبر داد.

 

وی تأکید کرد: اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور نيز ضمن ارسال بخشنامه‌اي براي كليه نمایندگی‌هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور، از آنان خواست برنامه‌های پیشنهادی خود با موضوع بزرگداشت مکتب سلیمانی را اعلام کنند. نمايندگي‌هاي فرهنگي كشورمان در عرصه بين‌الملل نيز با استقبال شايان توجهي از اين پيشنهاد استقبال کرده، طيف وسيعي از برنامه‌ها را به اين مناسبت طراحي و پيشنهاد كردند.

 

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور به تأمین آثار فرهنگي با هم‌افزایی با مؤسسات و نهادهایی مانند «بنیاد ترویج مکتب سردار شهید سلیمانی»، «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» و «مؤسسه فرهنگی انوار رسول اعظم(ص)» اشاره کرد.

 

وی همچنین، افزود: ارسال آثاری همچون فایل الکترونیک کتاب مکتب حاج قاسم (جهانمَرد)، مجموعه مستند تلویزیونی «جهانمرد»، موشن‌گرافی «نبرد با طوفان سیاه»، مستندهايی در حوزه مقاومت، مجموعه 25 قطعه مستند و نماهنگ شامل مصاحبه‌های دختر شهید ابومهدی، نماهنگ با موضوع پاسداشت رشادت‌های شهید ابومهدی، مستند تلویزیونی سلفی با ابومهدی، جدیدترین مجموعه عکس و پوستر بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و مجموعه جامع رضوان ویژه بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی از جمله مواردی بود كه اداره‌كل همكاري‌هاي فرهنگي و امور ايرانيان خارج از كشور با همكاري نهادها و مؤسسات فرهنگي مختلف نسبت به آماده سازي و ارسال آن اقدام کرده است.

 

معاون همکاری‌های علمی ـ فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: برگزاري نشست مجازی «تبیین اقدامات جبهه مقاومت در آزادسازی زنان و کودکان در مناطق تحت اشغال» با همکاری رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت و بغداد به همت اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و ارسال فراخوان اولين يادواره بين‌المللي سرداران مقاومت حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس و فراخوان همایش بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی، براي اطلاع رساني در خارج از کشور نیز یکی دیگر از اقدامات اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایراینان خارج از کشور در ترویج مکتب شهید سلیمانی بوده است.

 

معرفی ابعاد شخصیت حاج قاسم در اقصي نقاط جهان

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در ادامه سخنانش، گفت: برنامه‌ريزي و انجام نزديك به 200 عنوان برنامه در اقصي نقاط جهان در موضوعاتي همچون برگزاري وبينار، انتشار مقاله در روزنامه، فضاي مجازي و فعاليت رسانه‌اي، برگزاري مسابقه، برگزاري مراسم بزرگداشت به صورت آنلاين، برگزاري نمایشگاه عكس مجازي، انتشار فیلم کوتاه و كليپ با ترجمه و زیرنویس، انتشار كتاب و ويژه‌نامه و برگزاري شب شعر و خاطره از دیگر اقدامات فرهنگی در حوزه بین‌الملل برشمرده می‌شود.

 

وی مطرح کرد: از جمله كشورهاي برگزار كننده اين برنامه‌ها مي‌توان به كشورهايي مانند اتریش، اتیوپی، ارمنستان، اسپانیا، افغانستان، اندونزی، اوگاندا، ایتالیا، آفریقای جنوبی، بنگلادش، پاکستان، تایلند، ترکیه، تونس، الجزایر، جمهوری آذربایجان، چین، روسیه، زیمبابوه، ژاپن، سریلانکا، سوریه، صربستان، عراق، غنا، فیلیپین، قرقیزستان، گرجستان، لبنان، هندوستان و یونان اشاره كرد.

 

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور افزود: مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی نیز برای ترجمه کتاب «رفیق خوشبخت ما» اقدام کرد و این کتاب با هم‌افزایی صورت گرفته بین نهادهای مختلف همچون مدیریت فرهنگی آستان قدس رضوی به ده زبان ترجمه شد.

 

وی ادامه داد: مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی نیز، انتشار ویژه‌نامه‌هایی را به زبان‌های عربی و انگلیسی به این مناسبت، منتشر کرد. مقالات متنوعی درباره حاج قاسم و رفیق راه و هم رزم او ابومهدی المهندس در این ویژه‌نامه‌ها وجود دارد که بسیاری از آن ها برای اولین بار مطرح شده و برای خوانندگان حاوی نکات ارزشمندی خواهد بود.

 

معاون همکاری‌های علمی ـ فرهنگی بیان کرد: اداره‌کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی با ارسال دستورالعمل نحوه فعالیت و نشر محتوا، بسته محتوایی در قالب‌های متن، عکس، پوستر و ویدیو به تفکیک زبانی (فارسی، عربی و انگلیسی) با مفهوم «نه به ترور» به جهت انجام اقدام یکپارچه توسط نمایندگی‌های فرهنگی براي كليه نمايندگي‌هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور ارسال کرد.

 

وی یادآور شد: برگزاري اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با محوریت «سرداران مقاومت؛ حافظان امنیت اربعین» نیز یکی دیگر از برنامه‌های این اداره‌کل بود که در در تاریخ 8 دی‌ماه انجام شد. ششمین جايزه جهاني اربعين، با برگزاري آيين اختتاميه و اعلام نفرات برگزيده در پنج بخش عکس، فیلم حرفه‌ای، فیلم مردمی، سفرنامه و فعالان مجازی اربعین به كار خود پايان داد.

 

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در پایان سخنانش، تأکید کرد: مصاحبه با شخصیت‌های تأثیرگذار در خصوص سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، دریافت مقالات و اشعار و دلنوشته‌های اندیشمندان و شعرای خارجی و ارسال برای همایش‌های داخلی، برگزاری محافل ادبی و شب شعر، برگزاری بزرگداشت‌ها، نشست‌ها و وبینارها، انجام مصاحبه، ترجمه کتاب و مقاله، تهیه مستند، برگزاری جشنواره هنری، برگزاری نمایشگاه عکس، انتشار نماهنگ‌ها در فضای مجازی، سخنرانی در مراسمی مانند نماز جمعه، گویا سازی و تولید کتاب صوتی، برگزاری مسابقه کتابخوانی و دلنوشته، معرفی آثار تولیدی مانند بازی رایانه‌ای ژنرال در سایه و انتشار ویژه‌نامه و برخی دیگر از فعالیت‌های رسانه‌ای از جمله عناوین فعالیت‌های نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور بوده است.

علی شاه نوری

کد خبر 1013345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha