آیت‌الله مصباح یزدی بر اسلامی سازی علوم انسانی بسیار تاکید داشتند

فرزند مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی گفت: عناصری که آیت‌الله مصباح بسیار بر آن تکیه کردند بحث اسلامی سازی علوم انسانی بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام «علی مصباح یزدی» امروز در مراسم بزرگداشت و تجلیل از خدمات و برکات حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره)، که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار شد، گفت: عناصری که آیت‌الله مصباح بسیار بر آن تکیه کردند بحث اسلامی سازی علوم انسانی بود.

وی افزود: از نظر ایشان آنچه در دانشگاه ها مطرح است و ملاک تصمیم گیری مسئولان قرار می‌گیرد عمدتا مبتنی بر مبنای فلسفی و فکری است که بسیاری از آنها با مبانی عقلی، فلسفی اسلامی و وحیانی زاویه دارد.

فرزند مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد:  اگر بخواهیم انقلاب اسلامی بماند و به سمت اهداف بلند خود حرکت کند باید این مبانی را نقد کنیم به این معنا آنچه با عقل و وحی سازگار است بپذیریم و آنچه که با این مبانی ناسازگاری دارد اصلاح کنیم.

حجت‌الاسلام مصباح یزدی ادامه داد: بر اساس آن مبانی مسائل این علوم را تحلیل و بررسی کنیم و و بعد نوبت به دستورالعمل‌ها که می‌رسد مبنای خود را همین مبانی صحیح اسلامی قرار دهیم تنها در این صورت است که ما می توانیم روی پای خود ایستاده از اندیشه و عمل فردی و اجتماعی خود دفاع کنیم.

وی با بییان اینکه از نظر آیت‌الله مصباح یزدی مبانی علوم علوم انسانی باید عقلانی و با مبانی شرعی سازگار باشد، عنوان کرد: این یکی از مهمترین اهداف و فعالیت هایی بود که ایشان دنبال می کردند که مبانی علوم انسانی  این بر یک نگاه جامع دینی مبتنی باشد، ایشان در این نظر نگاه خود را تنها به یک قلمرو دینی همچون مسائل اخروی خلاصه نمی کردند.

فرزند مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی افزود: دیدگاهی که امام راحل آن را در جامعه بسط دادند و منشا انقلاب اسلامی شد برای همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسان حرف و برنامه دارد و علوم انسانی هم که هدف آن برنامه برای زندگی انسان است جدای از این تعالیم نمی‌توانند حرکت کنند؛ آیت الله مصباح یزدی هم همین برنامه را دنبال می‌کردند.

حجت‌الاسلام مصباح یزدی در پایان خاطرنشان کرد: امید که خداوند به ما توفیق دهد و دعاهای ایشان پشتوانه همه کسانی باشند که این راه را ادامه می‌دهند؛ امید که یاران خوبی برای نائب امام زمان(عج) و دولت جهانی ولی عصر(عج) باشیم.

کد خبر 1014052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha