لزوم تنظیم سند توسعه شهرها بر مبنای حفاظت از محیط زیست

یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر با آن مواجه بودیم ناسالم بودن هوای کلانشهرها است که آسیب های جبران ناپذیری بر سلامت انسان ها دارد از این رو سند توسعه شهرهای کشور باید بر مبنای حفاظت از محیط زیست تنظیم و طراحی شود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: باید قبول کرد که محیط زیست سالم یکی از مهمترین نعمت های الهی است که همواره خداوند به انسان ها ارزانی داشته است؛ بر اساس حدیث پیامبر (ص) دو نعمت سلامتی و امنیت مهمترین نعمات الهی هستند اما اگر محیط پاک وسالم وجود نداشته باشد قطعا سلامتی نخواهد بود.

 

یکی از دغدغه هایی که در چند سال اخیر همواره فعالان محیط زیست را به اعتراض وا داشته، عدم لحاظ حفظ میحط زیست در توسعه پایدار شهرها بوده است که همین امر باعث می شود روز به روز شهرها آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد آورند.

 

آموزش مهمترین عامل کاهش آسیب به محیط زیست است

رئیس اداره محیط زیست اهواز در گفت وگو خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می گوید: هنگامی که مشاهده می کنیم مدیران و مسئولان شهری و استانی با مقوله محیط زیست ناآشنا هستند یا این موضوع دغدغه اصلی برای آنها نیست با پدیده توسعه غیرمتوازن رو به رو می شویم.

 

«علی بنی عگبه» با بیان اینکه توسعه غیرمتوازن مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد می افزاید: به طور مثال اگر به موضوع ترافیک و نوع بافت خیابان ها دقت کنیم مشخص می شود که آلایندگی هوا، آلودگی صوتی و ... را در پشت چراغ های قرمز یا ترافیک های سنگین خواهیم داشت که به مرور زمان آسیب های جبران ناپذیری را به محیط زییست وارد می آورد.

 

وی عدم داشتن چشم انداز و منظر مناسب برای طراحی شهری سازگار با محیط زیست را از دیگر عوامل افزایش آلایندگی ها می داند و عنوان می کند: عدم بهره مندی از طرح های سازگار با محیط زیست و استفاده از معماری های قدیمی حتی در موضوع فضای سبز باعث بروز مشکلات مختلفی می شود؛ اگر ایجاد فضای سبز بر اساس رعایت مسائل محیط زیستی نباشد قطعا در توسعه سازگار با محیط زیست با مشکل مواجه می شویم.

 

رئیس اداره محیط زیست اهواز ابراز می کند: امروزه با مقوله ایجاد تراکم نامناسب در گردش هوا مواجه هستیم که اگر با اصول مهندسی و محیط زیستی در بحث گردش هوا و همچنین جلوگیری ایستایی طراحی نشود مشکلات مختلفی را پدید می آورد که لازم است در این موضوع بیشتر فکر شود.

 

وی آموزش در بحث مسائل محیط زیستی را مهمترین عامل برای کاهش آسیب ها می داند و تاکید می کند: شایسته است که خود سازمان محیط زیست دوره ها و آموزش های ضمن خدمت محیط زیستی را برای مدیران ارشد استانی برگزار کند تا میران آشنایی مدیران با نحوه برخورد با محیط زیست بیشتر شود.

 

بنی عگبه ادامه می دهد: باید ضوابطی برای خاطیان در امر محیط زیست به وجود آید و در مقابل طرح های تشویقی برای حافظان محیط زیست نیز ارائه شود، متاسفانه موضوع محیط زیست آنچنان که باید و شاید میان ادارات و ارگان ها از اهمیت بالایی برخوردار نیست و این مهم را می توان از میزان مصرف کاغذ، پلاستیک و ... مشاهده کرد.

 

حفظ محیط زیست مانعی برای توسعه نیست

یک فعال محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می کند: موضوع توسعه پایدار یک موضوع چند وجهی است که در آن توسعه به معنای ایجاد رفاه با استفاده از منابع برای انسان ها و اکوسیستم ها برای زمان حال و آینده  تعریف می شود، بدین معنی که شما رفاه انسان ها و اکوسیستم را از منابع طبیعی موجود تامین و تضمین کنید.

 

«شبنم قنواتی» با بیان اینکه توسعه پایدار در حوزه های مختلفی قابل بررسی است می افزاید: توسعه پایدار در موضوع شهری به دلیل اینکه جمعیت ساکن در شهرها روبه افزایش هستند و فعالیت های بشری در حوزه شهری متمرکز است این مسئله بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به ساخت بازار و شهر کاملا محیط زیستی در کشور امارات اذعان می کند: ساخت این شهر و بازار با رویکرد کاملا محیط زیستی اتفاق می افتد اما متاسفانه در کشور ما مفهوم توسعه پایدار را به شکل دیگری جا انداخته اند و محیط زیست را مانعی برای توسعه قلمداد می کنند.

 

این فعال محیط زیست تصریح می کند: مسئولان می پندارند که اعتراضات فعالان محیط زیست برای ساخت یک پتروشیمی یا احداث کارخانه با سوخت فسیلی عامل بازدارنده توسعه  در کشور هستند در صورتی که توسعه پایدار بر اساس مفهوم آکادمیک خو مبتنی بر حفظ اکوسیستم ها است.

 

قنواتی اضافه می کند: در توسعه پایدار توجه به ارتقای سطح زندگی، رفاه همراه با مفاهیمی همچون مشارکت شهروندان، عدالت اجتماعی، اتحاد، افزایش کارآمدی سازمان های مردم نهاد، ارتقای فرهنگ شهروندی و همچنین کارآمدی سیاست های سیاستگذاران و برنامه های آنها در حوزه شهری باعث می شود که زندگی ها کیفیت مطلوبی را پیدا کنند.

 

وی با بیان اینکه مواردی همچون ترافیک، آلودگی صوتی، آلودگی هوا، آب ناسالم و ... توسعه پایدار شهری را تحت الشعاع خود قرار می دهند ابراز می کند: لازم است که سیاستگذاران به منظور تامین رفاه انسان ها در حوزه هوای پاک، تغذیه سالم، آب سالم که در نهایت به افزایش طول عمر انسان می انجامد برنامه ریزی های اصولی تری  داشته باشند.

 

این فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه توجه به مسائل محیط زیستی باعث می شود که شهرها در آینده قابل سکونت و قابل زیست خواهند ماند گفت: با توجه به اینکه ما امروزه موضوع گرم شدن هوا را در پیش داریم که این مهم باعث می شود ما به سمت مصرف انرژی های مختلف روی آوریم؛ استفاده انسان از سوخت های فسیلی باعث می شود که انسان رفته رفته طبیعت خود را از بین ببرد.

 

وی در پایان یاد آور می شود: حفظ محیط زیست و رعایت آن در توسعه پایدار شهرها نه تنها مانعی برای توسعه نیست بلکه باعث پایداری توسعه شهری در زمان های بیشتری خواهد بود.

 

یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر با آن مواجه بودیم ناسالم بودن هوای کلانشهرها بوده است که آسیب های جبران ناپذیری را به سلامت بسیاری از انسان ها وارد ساخته که باید مدیران تصمیمات جدی تری نسبت به این مهم اتخاذ کنند، علاوه بر این یکی از آسیب هایی که همواره در طول سالیان با آن مواجه هستیم تخریب محیط زیست برای ساختن شرکت ها یا بناهای مختلفی است که این مهم نیز در آینده هزینه های جبران ناپذیری را به کشور تحمیل خواهد کرد.

 

بنابراین اکنون و در حالی که چیزی به آغاز سال 1400 نمانده، لازم است سند توسعه شهرهای کشور بر مبنای حفاظت از محیط زیست تنظیم و طراحی شود زیرا آیندگان نیز حق استفاده از هوای پاک و آب سالم دارند.

 

کد خبر 1014083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha