ضرورت معرفی شهدا با فیلم های اکشن و جذاب/ کمیت و کیفیت کتابها درباره شهدای هسته ای پایین است

حجت الاسلام ابوالحسنی لازمه معرفی شهدای هسته ای را همکاری صمیمی هنرمندان و مسئولان دانست و گفت: زندگی خانوادگی و علمی این عزیزان باید در قالب رمان و فیلم های جذاب برای جوانان تبیین شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «محسن فخری زاده» رییس سازمان پژوهش و نو آوری وزارت دفاع عصر جمعه، هفتم آذر مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به درجه والای شهادت نائل شد. فخری زاده  از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی و یکی از چهره‌های تاثیرگذار علم موشکی ایران بود. نام محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده است. این متخصص برجسته در صحنه مبارزه با کرونا از پیشگامان بود و کیت تشخیص کرونا به دست مجموعه تحت مدیریت ایشان در وزارت دفاع ساخته شد. به مناسبت چهلمین روز شهادت این دانشمند برجسته گفتگویی با «حجت الاسلام حامد ابوالحسنی» پژوهشگر و رییس اداره تولید محتوای فضای مجازی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ترتیب دادیم که قسمت نخست آن بدین شرح است:

 

چقدر توانسته ایم شهدای هسته ای را به جامعه معرفی کنیم؟

متاسفانه ما در مورد معرفی تمام شهدا ضعف داریم، حتی نتوانستیم به خوبی شهدای انقلاب و دفاع مقدس را به نسل جوان معرفی کنیم. در مورد معرفی شهدای علمی و هسته ای بسیار کم کاری شده است در صورتی که ابعاد مختلف زندگی این شهدا باید به نسل جوان معرفی شود. کتاب در مورد این شهدا بسیار اندک نوشته شده است، به عنوان مثال کتابی در مورد شهید محمدی ندیدم. در این زمینه نیاز داریم برخی از سازمان ها و ارگان ها که کارشان معرفی شهدا و اسطوره های مملکت است، ورود پیدا کنند. متاسفانه بودجه های کلان تصویب می شود اما به جای تولید، صرف حقوق می شود.

 

کدام یک از قالب های هنری در معرفی شهدای هسته ای موفق بودند؟

متاسفانه هیچ کدام از قالب های هنری نتوانسته اند این عزیزان را معرفی کنند. ما در این زمینه از غرب عقب ماندیم. در غرب با قالب سازی در زمینه شخصیت سازی اسطوره ای در تولید فیلم و عکس فعالیت زیادی می شود. شخصیت هایی در قالب بتمن و سوپرمن ارایه کردند و در قالب های فیلم، انیمیشن و کتاب به جامعه عرضه کردند در حالی که ما نتوانستیم داستان رئال شهدا را به فیلم و انیمیشن تبدیل کنیم تا نسل جوان ما الگویی داشته باشد.

 

برای معرفی شهدای هسته ای چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

لازمه معرفی شهدای هسته ای این است که یک ارتباط عمیق و همبستگی بین جامعه هنری و مسئولان صورت گیرد. جامعه هنری ما اغلب در فضای غربی و تقلیدی است و مسئولان ما نیز در فضای دیگر هستند. یک همکاری خوب و صمیمی باید بین مسئولان و هنرمندان به منظور معرفی شهدای هسته ای صورت گیرد. باید هنرمندان انقلابی و متعهد شناسایی شود و در زمینه معرفی شهدا در قالب فیلم، سریال، انیمیشن، بازی و کتاب ورود پیدا کنند. بر این اساس باید یک برنامه ریزی خوب، دقیق و جامع صورت گیرد.

 

لازمه اینکه معرفی شهدا در قالب های هنری جذاب باشد، چیست؟  

 لازم نیست که همیشه رئال و مستقیم نگاه کنیم و تنها به زندگی نامه شهدا بپردازیم؛ می توانیم به طور ظریف ابعاد مختلف زندگی شهدا را در قالب های متنوع نمایش دهیم. به عنوان مثال می توانیم زندگی خانوادگی و عاطفی شهدا و دستاورد علمی آنها را در قالب های مختلف عرضه کنیم. می توان در قالب یک فیلم اکشن و جذاب، شهدا را معرفی کرد تا برای جوانان الگوسازی شود. غرب در مورد شخصیت های دانشمندان و شخصیت های نظامی خود از قالب های مختلف همچون فیلم، کتاب، انیمیشن و بازی کمک می گیرد.

 

کمیت و کیفیت کتاب های منتشر شده در مورد شهدای هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

کتاب های کمی در مورد شهدای هسته ای نوشته شده است که از کیفیت خوبی برخوردار نیست. باید با قالب زیباتر زندگی و ابعاد شخصیتی شهدای هسته ای معرفی شود. این بزرگواران باید در قالب رمان و داستان به نسل جوان معرفی شوند. عوامل موفقیت شهدای هسته ای و دستاوردهای این عزیزان باید تبیین شود و به تصویر کشیده شود. نویسندگان باید برای مخاطب عام تر بنویسند. باید از قشر هنری و حرفه ای دعوت به عمل آید تا تولیدات فاخر داشته باشیم. جامعه ما، کتابخوان نیست و بر این اساس نویسندگان باید بر کیفیت آثار تمرکز بیشتری داشته باشند.باید کتابهایی در مورد شهدا از جمله شهدای هسته ای نوشته شود که مخاطب به خصوص نسل جوان را جذب کند. این امر می تواند ضما افزایش علاقه جوانان به مطالعه، آنها را با زندگی فردی و اجتماعی شهدا و دستاوردهای آنها آشنا کند.

 

کد خبر 1014183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha