نظردهی ۳۰۰ استاد قرآنی در تدوین آیین نامه مسابقات قرآن/ارزیابی عادلانه قاریان با شیوه نامه نوین

یکی از ویژگی های آیین نامه جدید مسابقات سراسری قرآن کریم منظم شدن آیتم های کسر نمره و نمره دهی ضابطه مند به شرکت کنندگان است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مسابقات سراسری حفظ و قرائت و مفاهیم کشور هر سال به همت سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف نشر فرهنگ قرآنی  و تشویق و ترغیب هرچه بیشتر اقشار مختلف جامعه در سطوح سنی مختلف برگزار می شود مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در سطوح شهرستان استان و کشوری میزبان علاقمندان و قاریان و حافظان قرآن است. پس از برگزاری مرحله کشوری همه ساله نفرات برگزیده برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌شوند.

 

 هر سال با برگزاری این کنگره بزرگ حواشی و مسائل مختلفی مطرح می‌شود که امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا شرایط خاصی بر برگزاری این رقابت ها حاکم است به گونه‌ای که در ابتدا قرار شد  مسابقات کشوری قرآن کریم به صورت حضوری و پس از اوج گیری این بیماری به صورت مجازی برگزار شود.

 

 

همین اختلاف نظر در شیوه نامه مسابقات سراسری قرآن کریم لزوم تدوین آیین نامه جدید و متقن را دوچندان کرد. در این بین آیین نامه مسابقات قرآن کریم به عنوان یک شیوه نامه مرجع برای تمام رقابت‌های قرانی کشور می‌تواند در ارتقای کیفی سطح شرکت کنندگان و همچنین ارزیابی عادلانه آنها نقش بسزایی داشته باشد. از این رو همواره مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در قالب پژوهش‌ها و بررسی‌های متعدد سعی دارد تا بهترین شیوه نامه را برای ارزیابی مسابقات قرآن کریم تدوین نمایند.

 

 همچنین بررسی نقاط ضعف و قوت آیین نامه مسابقات قرآن به صورت مستمر موجب می‌شود تا پویایی بهتری به این رقابت ها ببخشد. ترکیب فعلی امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با توجه به برگزاری مسابقات قرآن از شیوه نامه قبلی به مدت ۶ سال بر آن شد تا با کارشناسی دقیق نقاط ضعف آن را احصا کرده و آیین نامه و شیوه نامه مسابقات قرآن را به صورت پویا و دقیقتری تدوین نماید.

 

بنابراین گزارش، مجید مجیدی مهر، معاون مسابقات و تبلیغ ترویج امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به لزوم تغییرات آیین نامه مسابقات قرآنی این سازمان و رونمایی از آیین نامه جدید گفت: یکی از  ویژگی های آیین نامه جدید مسابقات سراسری قرآن کریم منظم شدن آیتم های کسر نمره و نمره دهی ضابطه مند به شرکت کنندگان است. همچنین بخش های اجرایی آیین نامه از شیوه نامه این رقابت ها جدا شده و در مجلد دیگری ارایه می شود.

 

گفتنی است، امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه سعی دارد تا ضمن پاسخگویی به تمام شبهات شرکت کنندگان مسابقات قرآنی سوالات متداول را در بخش معاونت آموزش بر روی سایت بارگزاری کند و به آنها پاسخ دهد. همچنین پیش بینی می شود که آیین نامه جدید مسابقات قرآن در نسخه جدید خود بسیاری از سوالات و شبهات شرکت کنندگان را برطرف کند.

 

معاون مسابقات و تبلیغ ترویج امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این مطلب که برای ارزیابی آیین نامه جدید مسابقات قرآن آن را در طرح ساماندهی و ارتقای داوران قرآن کریم محک خواهیم زد، تصریح کرد: همان طور که می دانید در 24 دی ماه ثبت نام طرح ساماندهی و ارتقای داوران مسابقات قرآن کریم آغاز می شود که بهترین فرصت برای محک زدن آیین نامه جدید مسابقات قرآن و احصای نقاط ضعف آن برای قوی تر شدن این شیوه نامه است.

 

 

گفتنی است، آیین نامه جدید مسابقات قرآن به سمع و نظر بیش از 300 نفر از اساتید برجسته قرآن کریم از اقصی نقاط کشور در رشته های مختلف رسیده است. همچنین در مرحله ابتدایی طرح ساماندهی مسابقات قرآن بکارگیری این شیوه نامه فرصتی را فراهم می کند تا نقاط ضعف آن احصا شود لذا از همه علاقه مندان به حوزه داوری مسابقات قرآن کریم از جمله اساتید، قاریان و داوران فعلی دعوت می شود تا با مطالعه آیین نامه طرح ارتقای داوران قرآن کریم در این آزمون شرکت کنند.

 

وی افزود: طرح ارتقای داوران قرآن کریم در چشم انداز زمانی خود در نظر دارد تا داورانی را معرفی و تربیت کند که در تمام مسابقات قرآنی دستگاه های اجرایی حضور یابند. علاقه مندان از 24 دی ماه می توانند با مراجعه به سایت سازمان اوقاف و امور خیریه به آدرس اینترنتی my.oghaf.ir‌ مراجعه کرده و شرکت کنند.

در مجموع می توان به این نتیجه دست یافت که سازمان اوقاف و امور خیریه با برگزاری جلسات تخصصی در قالب کارگاه‌های توانسته است تا آیین نامه ای را به مسابقات قرآن کریم و معرفی کند که از کمترین این چالش نسبت به شیوه نامه های گذشته  برخوردار است ضوابط و قوانین موجود در آیین نامه مسابقات و به صورت تخصصی در بخش‌های صوت  و ذهن می تواند بر غنای تلاوت شرکت کنندگان و قاریان در رقابت ها بیافزاید.همچنین تایید کارشناسان و اساتید مجرب قرآنی و صحه گذاشتن بر آیین‌نامه جدید می تواند فتح بابی در ارزیابی هرچه بهتر شرکت کنندگان مسابقات قرآن باشد.

 

 

کد خبر 1014505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha