داس مرگ بر گردن رانندگان محور آق قلا –بندرترکمن/ سال آینده؛ وعده مسئولان برای تعریض

بنا به گفته رئیس پلیس راه استان گلستان در سال گذشته ۱۶ نفر براثر سوانح رانندگی در محور آق قلا-بندرترکمن جان باختند.

خبرگزاری شبستان، گرگان- داود خاندوزی؛ براساس آمار سال گذشته نزدیک به 6 درصد مرگ و میر در استان گلستان ناشی از تصادفات گزارش شده است، گرچه کرونا نیز باعث شده که میزان تصادفات امسال نسبت به سال قبل نیز روند کاهشی داشته باشد اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تصادفات هزینه های سنگینی را به اجتماع و خانواده ها وارد می کند و گاهی جبران این خسارت ها امکان پذیر نیست.

 

گرچه عامل انسانی و بی دقتی در رعایت سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو و سبقت های غیرمجاز علل بسیاری از تصادفات به شمار می رود اما عرض کم جاده، نداشتن شانه خاکی، عبور ماشین آلات کشاورزی، عدم روشنایی مناسب در برخی از نقاط جاده ها و دوربرگردن های ناایمن باعث می شود که در هنگام بروز حادثه خسارت های مالی و جانی افزایش پیدا کند.

 

یکی از محورهای پرتردد استان گلستان که در سال گذشته 16 نفر در این محور جان باختند و به جاده مرگ معروف شده است محور بندرترکمن به آق قلا است.

 

*تردد ۱۰ هزار خودرو در محور بندرترکمن-آق قلا

«مهدی میقانی» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گلستان در خصوص عدم چهار بانده شدن این محور می گوید: این مسیر 35 کیلومتری یکی از محورهای مهم استان به شمار می رود و بیش از 9 هزار و 500 خودرو روزانه به صورت رفع و برگشت در این محور در تردد است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان ادامه داد: جز راه های روستایی که جدیدا قانون تکالیفی برای ما ایجاد کرده است ساخت راه ها در سطح استان برعهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان نیست.

 

میقانی بیان کرد: یکی از دغدغه های همه ما در پلیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گرگان و آق قلا و مجموعه حمل و نقل راهداری اصلاح این جاده به شمار می رود.

 

وی افزود: ساخت بخشی از جاده کردکوی-بندرترکمن-آق قلا به مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان واگذار شده است و بنا است 17 کیلومتر و 500 متر از مسیر آق قلا به بندرترکمن کار تعریض انجام دهیم و 17 کیلومتر و 500 متر بعدی نیز برعهده اداره کل راه و شهرسازی استان نهاده شده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان ابراز داشت: این پروژه را به صورت امانی به همت همکاران ما در شهرستان در دست گرفتیم و تقسیم کاری انجام دادیم و نیت ما بر این است که وقفه ای در کار نداشته باشیم و ان شاالله تا سال آینده تعهدی که برعهده داریم اجرا کنیم.

 

میقانی افزود: علت اصلی حجم زیادی از تصادفات سرعت غیرمجاز است و اگر به مسئله تصادفات سخت افزاری نگاه کنیم و به اصلاح رفتار توجه نداشته باشیم مشکلی حل نمی شود.

 

وی گفت: سرعتگیرها در این محور با مصوبات کمیسیون ایمنی در تقاطع و چهار راه ها نصب شده است که برای کاهش سرعت بسیار موثر بود.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان تاکید کرد: سبقت های غیرمجاز باعث تصادفات رخ به رخ در این مسیر می شود و باید این خطاهای انسانی را نیز در تصادفات در نظر بگیریم گرچه نباید اصلاح جاده ها نیز فراموش شود.

 

*جان باختن ۱۶ نفر در محوری ۳۵ کیلومتری بندرترکمن-آق قلا

«علی عبدی» رئیس پلیس راه گلستان نیز درباره این مسیر می گوید: 60 نفر معادل 23 درصد مرگ و میر براثر تصادفات جاده ای از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

 

رئیس پلیس راه گلستان ادامه داد: در 9 ماهه امسال هفت نفر و در سال گذشته 16 نفر در محور بندرترکمن به آق قلا براثر سوانح رانندگی جان باختند.

 

عبدی به عبور ادوات کشاورزی از این مسیر اشاره کرد و گفت: عبور ادوات کشاورزی در این مسیر به دلیل آنکه این محور شانه مناسبی ندارد باعث بروز تصادفات می شود.

 

وی با بیان اینکه مسئولان باید به فکر چهاربانده کردن این محور باشند، افزود: برای کاهش تصادفات در این محور نسبت به آموزش روستائیان از طریق همکاران اقدام کردیم و همچنین با نصب شب رنگ و توزیع کلاه ایمنی به راکبان موتورسیکلت در تلاش هستیم که میزان تصادفات را در این مسیر کاهش دهیم.

 

رئیس پلیس راه گلستان خاطرنشان کرد: تیم محسوس و نامحسوس پلیس راه همه روزه در این محور حضور دارند و خودروهای متخلف را اعمال قانون می کنند.

 

عبدی تاکید کرد: هفت هزار و 900 راننده که در این محور ضوابط را رعایت نکردند از ابتدای سال تاکنون اعمال قانون شدند و 200 مورد خودرو نیز توقیف شده است.

 

وی گفت: نباید انتظار داشته باشیم که در همه مسیر پلیس مراقب ما باشد و همه رانندگان برای حفظ سلامت خود باید ضوابط را رعایت کنند ولی با این وجود نسبت به نصب سه دستگاه ثبت تخلف سرعت در این محور اقدام شده است.

 

رئیس پلیس راه گلستان به رعایت سرعت مطمئنه در حین رانندگی تاکید کرد و افزود: در چنین مسیرهایی رانندگان باید با صبوری به مسیر خود ادامه دهند.

 

گرچه نمی توانیم از خطای انسانی در تصادفات چشم پوشی کنیم اما تحقیقات نیز نشان می دهد افزایش راندمان مجموعه های دخیل در ساخت جاده باعث کاهش بروز تصادفات منجر به مرگ می شود.

 

مسئولان شهرهای آق قلا و بندرترکمن و همچنین مردم این منطقه که هر ساله تعدادی از عزیزان خود را از دست می دهند خواهان اصلاح و تعریض این مسیر هستند و در این رابطه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری داشتند.

 

 

کد خبر 1014552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha