سرمایه تقوا برخی انسان‌ها را از نظر موقعیت معنوی بالا می‌برد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سرمایه تقوا برخی انسان‌ها را از نظر موقعیت معنوی بالا می‌برد، سعی کنید نسبت به آنها رعایت تواضع را داشته باشید.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محسن مجتهدی شبستری» پیش از آغاز درس خارج فقه حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی طی سخنانی با اشاره به خطبه ۱۹۱ نهج البلاغه، گفت: در نهج‌البلاغه امیرمومنان امام علی(ع) درباره تقوا بسیار صحبت شده است.

وی افزود: در این خطبه امیرمومنان امام علی(ع) می فرمایند آگاه باشید و در نگه داشتن تقوا بکوشید و خود را در سایه تقوا حفظ کنید.

آیت‌الله شبستری با بیان اینکه تقوا مانع لغزش و انحرافات انسان است، عنوان کرد: تقوا به معنای نگه داشتن است که انسان به گناه آلوده نشود و عوارض گناه دامن‌گیر او نشود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه خود و دیگران را از گناه حفظ کنید زیرا تقوا شما را از خطرات و مهلکات حفظ می‌کند، اظهار کرد: کاری کنید دنیا شما را آلوده نکند، شیفته آخرت باشید اما دنیا را هم فراموش نکنید. انسان باید دنیای حلال را کسب کرده واز دنیای حرام منزه باشد.

وی ادامه داد: سعی کنید افرادی را که تقوا به آنها شان داده را پایین نیاورید؛ سرمایه تقوا برخی انسان‌ها را از نظر موقعیت معنوی بالا می‌برد، سعی کنید نسبت به آنها رعایت تواضع را داشته باشید.

آیت‌الله شبستری بیان کرد: ضرورتی ندارد برخی افراد را که به وسیله مال دنیا و امور مادی بالا رفتند بالا ببرید، همان مقدار که دنیا آنها را بالا برده کافی است پس بیش از این به آنها رفعت شان ندهید؛ اما کسانی را که رفعت معنوی پیدا کردند از مقام و منزلت خود پایین نیاورید.

وی با اشاره به خبطه ۱۳۲ نهج‌البلاغه مبنی براینکه برای بهشت کار کنید زیرا دنیا برای اقامت دائمی شما آفریده نشده است دنیا گذرگاهی است که از آن توشه بگیرید، گفت: امیرمومنان امام علی(ع)‌ در فرمایشات خود دنیا را به پل تشبیه کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:  دنیا به منزله پلی برای رفتن به آخرت است، با خدا باشید و به دنیا دل نبندید، دنیا مسافرخانه و آخرت توقف‌گاه ابدی است پس باید به فکر آنجا بود. بهشت رفتن مقدماتی دارد که بهترین آن عمل صالح است.

 

کد خبر 1014597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha