مراتب همه انبیاء الهی بر مبنای زهد بوده است

آیت‌الله ری‌شهری گفت: تمام مراتبی که انبیا یافتند بر مبنای زهد بوده است، بسیار کم هستند کسانی که به این مرتبه از کمال انسانی برسند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمد محمدی ری‌شهری» پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به صورت مجازی برگزار شد، گفت: اگر انسان بداند آنچه در زندگی او پیش می‌آید مقدر الهی است دچار غم و اندوه نمی‌شود.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، افزود: هیچ مصیبتی در زمین پیش نمی‌آید مگر اینکه در لوح محفوظ قرار دارد، بلاهایی همچون زلزله، طوفان یا مشکلاتی مثل بیماری و از دست دادن عزیزان همه در لوح محفوظ است.

آیت‌الله ری شهری با تاکید بر اینکه قبل از خلقت زمین تقدیر الهی در لوح محفوظ علم الهی بوده است. عنوان کرد: مقدرات الهی برای آن است که بر آنچه از دست دادید غمگین نشوید و بر چیزی که به دست آوردید مغرور و خوشحال نشوید.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به فرمایشی از امیرمومنان امام علی(ع)، اظهار کرد: زهد در دو جمله خلاصه می شود اینکه بر آنچه از دست دادید غصه و افسوس نخورید و بر چیزی که به دست آوردید شاد نباشید، این زهد است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زهد بسیار مهم و ارزشمند است، ابراز کرد: تمام مراتبی که انبیا یافتند بر مبنای زهد بوده است، بسیار کم هستند کسانی که به این مرتبه از کمال انسانی برسند.

وی افزود: همه زهد را دوست دارند اما کسی که زاهد در دنیا و راغب در آخرت باشد بسیار کم هستند. اگر کسی به جایگاه زهد رسید دیگر غصه نمی خورد، اگر انسان به تقدیر الهی اعتقاد داشته باشد غم و غصه از دل او می رود.

 

 

کد خبر 1014796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha