فاطمیه هویّتی برگرفته از پویایی، حق طلبی و ظلم ستیزی

نگاه شیعیان انقلابی به فاطمیه یک نگاه تشریفاتی و سمبلیک نیست، شیعیان پویایی، هویت، حق طلبی و ظلم ستیزی خود را مدیون حضرت زهرا سلام الله علیها می دانند.

خبرگزاری شبستان - البرز: نگاه شیعیان انقلابی به فاطمیه یک نگاه تشریفاتی و سمبلیک نیست، شیعیان پویایی، هویت، حق طلبی و ظلم ستیزی خود را مدیون حضرت زهرا سلام الله علیها می دانند. 

 

آنچنان که رهبرانقلاب اسلامی در این رابطه می فرمایند: « چون انقلاب شیعه از حضرت زهرا سلام الله علیها آغاز شد، اول انقلابی شیعه، فاطمه زهرا(س) دختر پیامبر (ص) است.» ۱۳۵۱/۱۱/۲۵ 

 

جریان سازی انقلاب در قالب تحول دائمی خود یکی از برکات نگاه شیعیان انقلابی به فاطمیه است و مصداق این مدعا، شکل گیری انقلاب مردمی ایران، غلبه و ایستادگی در برابر نظام غلط طاغوت و ایجاد یک نظام ارزشی و اسلامی است. 

 

بنای انقلاب اسلامی این است که ارزش ها را محقق کند و یک دولت اسلامی را به صورت ساختارمند پایه ریزی کند و در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت نماید. 

 

پیامبر اسلام (ص) در محیط منحط و تب آلود و در میان قبائلی ظهور کرد که زنده به گور کردن دختران، یکی از منش ها و افتخاراتشان بود؛ آرمان پیامبر اسلام تا آنجا بلند و مترفی بود که به زن منزلت ویژه ای داد و یگانه دختر خویش حضرت زهرا سلام الله علیها را تکریم و تعظیم کرد. 

 

جاده مدنتیی که آخرین فرستاده خدا، آن را طرح ریزی کرد پس از درگذشت او، به واسطه طمع ورزی، حسادت ها، بخل ها و ... به خاندان اهل بیت(ع) و اهل کساء پُر از حوادثی شد که تنها یکی از آن ها شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها است. 

 

مسلمانان گرفتار کبر و نخوت شدند و واقعه غدیر خم را از خاطر به صورت خودخواسته فراموش کردند، چرا که تصور می کردند رهبر و امام نقش و جایگاهی در روند ترقیات و پیشرفت آنان ندارد. بی خبر از آنکه رهبر هدایت کننده قطاری است که در جاده مدنیتی قرار گرفته است. 

 

آن زمان بود که یگانه دختر رسول خدا(ص) پا به میدان نهاد. شبانه همراه با مولا امیرالمومنین(ع) دست طفلان خویش را می گرفت و به در خانه مهاجران و انصار می رفت و یکبار دیگه واقعه غدیر خم و اتمام حجت نبی خدا(ص) را برای آنان یادآور می شد. 

 

چرخ عظیم اجتماع اسلامی به حرکت افتاد ولی همواره با سختی هایی چون فتنه، آشوب، ظلم و ... همراه بود. میان ثروتمندان و فقرا در جامعه اسلامی فاصله های عمیق افتاد. انحراف ها شکل گرفتند. تقویت شدند. زنگارها بر دل ها قوت گرفت و هر کس از ظن خود شد یار دین.

 

امپراطوری عربی به جای حکومت اسلامی

 

« حجت الاسلام خدری» در خصوص درک جایگاه رهبر از طرف مردم پس از رحلت نبی خدا(ص) به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: پس از رحلت حضرت زهرا (س) و با گذشت ۲۳ سال، مردم به اهمیت رهبر و امام پی بردند.

 

امام مسجد جامع دولت آباد کرج افزود: مردم تا اندازه ای به خودشان آمدند که با ازدحام به در خانه علی(ع) آمدند و با اصرار از او خواستند تا با او بیعت کنند. ولی حضرت علی(ع) نمی پذیرفت. مردم با صدای بلند فریاد زدند که ما کسی را شایسته تر از خلافت نمی دانیم و رسول اکرم(ص) فرمود که علی از من است و من از علی ، او پس از من ولی هر مومنی است. 

 

وی ادامه داد: این زمان بود امیرالمومنین(ع) پاسخ داد: من به شما می گویم مرا رها کنید غیر از من برای خلافت انتخاب کنید. آن ها در حالی که صبرشان به پایان رسیده بود از جا بلند شدند و نالان گفتند: شمار را به خدا به تقاضای ما ترتیب اثر بدهد مگر نمی بینید ما در چه حالی هستیم. آیا نمی بینید که مسلمانان چگونه در حال شورش به سر می برند. ( نهج البلاغه شریف، ابن ابی حدید. ج ۱۱. ص ۹)

 

حجت الاسلام خدری اظهار کرد: متأسفانه زمانی حضرت علی به مسند قدرت نشست و رهبر جامعه شد که اختلاف شدید طبقاتی و نظام فئودالی اجتماع اسلامی را تهدید به سقوط می کرد. 

 

امام مسجد جامع دولت آباد کرج خاطرنشان کرد: حضرت در نهج البلاغه شریف در خطابه خود در روزهای نخست رهبر می فرمایند: « حقوق از دست رفته عامه مسلمانان را از غارتگران می گیرم هرچند مهربه زنان خود قرار داده باشند». 

 

وی عنوان کرد: اجرای اصول و موازین اسلامی، زمینه ایجاد فتنه ها و شورش های بسیاری شد و امیرالمومنین(ع) با مشکلات فراوانی مواجه شد و در نهایت به دست یکی از خوارج در محراب مسجد شهید شد.

 

 

تبیین فاطمیه در مساجد با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد با توصیه و سفارش رهبرمعظم انقلاب اسلامی در کنار بسیج همواره پای کار فاطمیه است. آنچنان که سپاه پوش کردن مساجد آن هم با همت نوجوانان و جوانان مسجدی نمونه کوچکی از این همراهی و همکاری است.

 

مساجد استان البرز با محوریت کانون های فرهنگی هنری مساجد در ایام فاطمیه با رویکردی معرفتی و ایمانی سیاه پوش می شوند و پرچم های سیاه را برافراشتنه می کنند. 

 

این حرکت خودجوش با همراهی و هدایت امام مسجد محقق می شود و مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز در قالب برنامه ریزی های مدون و منسجم درصدد برپایی آئین سخنرانی با هدف تبیین فاطمیه در مساجد با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد برمی آیند. 

 

شکل گیری سلطنت موروثی و کسرائی

 

مبتنی بر سخنان حجت الاسلام خدری، باید گرفت که بسیاری از افراد تاب و تحمل حکومتی که برمبنای عدالت اجتماعی و اقتصادی در سایه پرچم اسلام باشد را نداشتند، آنچنان که امروز نیز شاهد برپایی امپراطوری عربی به جای حکومت اسلامی هستیم.

 

در کتاب تاریخ سیاسی اسلام، جلد یک اینگونه آمده است که « پس از دوران خلافت حقه حضرت علی(ع) به کلی نقشه رهبری مسلمانان عوض شد و به صورت سلطنت قیصری و کسرائی درآمد و بدین ترتیب رژیم حکومت اسلامی به وسیله بنی امیه به سلطنت موروثی ضداسلامی تبدیل شد. خلافت موروثی بنی امیه نیز هیچ شباهتی با خلافت معنوی اسلامی و معنوی نداشت. 

 

ژوزف ماک کاپ درباره یزیدبن معاویه می نویسد: « یزید از مخربان اسلام و از کفار به شمار می رود، مادر او مسیحی بود ابدا با دین اسلام موافقتی نداشت، هر وقت فرصتی به دست می آورد، تحقیر فراون می کرد و به آزادی شراب می خورد. یزید اساس دارای جمیع رذائل اخلاقی بود و بی اندازه با تقدیس و پرهیزگاری دشمنی می ورزید. لشکریان خود را به سوی شهرهای مقدس مکه و مدینه برای تجاوز و قتل می فرستاد. مدینه را ویران و غارت کرد و طی ۹ ماه، ۹ هزار حرام زاده در مدینه به دنیا آمد. کعبه را که قدس الاقدس جهان اسلام بود آتش زد. ( عظمت مسلمین در اسپانیا، ژوزف ماک کاپ. ۴۱)

 

 

ارادت به مقام حضرت زهرا سلام الله علیها و شکل گیری انقلاب اسلامی

 

دهه ها گذشت. انقلاب اسلامی ایران در سال ۴۲ به رهبری حضرت امام خمینی(ع) جوانه زد و در ۲۲ بهمن ۵۷ به ثمر نشست. به عنوان نویسنده و پژوهشگر انقلاب اسلامی ایران در البرز با بررسی زندگی نامه شهدایی مانند شهید احمد آجرلو، شهید داوود آجرلو، شهید کیانپور و ... به خوبی عشق، ارادت و باور به حضرت زهرا سلام الله علیها را دیدم.

 

دلداگی شهداء به حضرت زهرا سلام الله علیها به واقع نشان داد که تا چه اندازه فاطمیه توانسته است جریان ساز یک انقلاب آن هم در اوج وارونگی عالم باشد. انقلاب اسلامی ایران متبرک به نام و وجود عالی مرتبه حضرت زهرا سلام الله علیها است و صدق این مطلب در رمز عملیات های دوران دفاع مقدس، در سخنان و اشارت های شهید حاج قاسم سلیمانی است.

 

شناخت مقام عرشی حضرت زهرا سلام الله علیها، تکلبف و حجت را بر اهل ایمان تمام می کند. روح انقلابی حضرت زهرا سلام الله علیها، سازماندهی لشکر آخرزمانی را پیوند می زند. آری! آنگونه که وقوع انقلاب اسلامی ایران، موجب تحیر امپریالیسم جهانی شد واقعه ظهور نیز در اوج تحیر و ناباوری عالم به وقوع خواهد پیوست. 

 

و امّا؛ انقلاب اسلامی ایران بنابر روایت های معتبر و تاریخی بنابر اراده الهی در تحقق اخبار مصحب فاطمه (س) ایران را به سمت سکان داری پرچم ظهور به پیش می برد. 

 

 

کد خبر 1014974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha