اضطرار به حجت خدا را با  فاطمیه درک می‌کنیم/ این ایام ظرفیت بالایی در زمینه‌سازی ظهور دارد

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان اینکه عصر غیبت و زمانه زندگی ما منتظران بسیار با زمان حیات حضرت صدیقه کبری(ع) شباهت دارد، گفت: اضطرار به حجت را از فرهنگ فاطمیه درک می‌کنیم، این ایام ظرفیت بالایی در زمینه‌سازی برای ظهور دارد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) و به منظور بررسی ظرفیت های مهدوی سیره آن حضرت(ع) و ایام فاطمیه با حجت الاسلام «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام فوادیان درباره ظرفیت های مهدوی و منتظرانه ایام فاطمیه اظهار کرد: ام سلمه از حضرت زهرا(س) پرسید: چگونه شب را به صبح رساندید؟ حضرت(س) در پاسخ فرمودند: بین گرفتاری ها شب را به صبح و روز را به شب می رسانم، در زمانی زندگی می کنم که با فقدان نبی(ص) و ظلم بر وصی(ع) مواجه هستیم.

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: ما منتظران امام زمان(عج) نیز در دعای افتتاح می خوانیم: «اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا؛ خدایا ما به تو شکایت کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهاى تو بر او و آلش باد و از غیبت مولایمان ...». از این رو، عصر غیبت و زمانه زندگی ما منتظران بسیار با زمان حیات حضرت صدیقه کبری(ع) مشابهت دارد.

 

وی تصریح کرد: آنجا فقدان نبود چنان که ما نیز از این فقدان در رنج هستیم، آنجا ظلم بر وصی بود و اینجا غیبت ولی(عج)، به عبارت بهتر، در سقیفه ظلمی بر امیرالمومنین(ع) شد که نهایتا به غیبت فرزندش حضرت مهدی(عج) انجامید.

 

حجت الاسلام فوادیان در ادامه بیان کرد: از این رو، حضرت زهرا(س) با گریه ها و خطبه های خود گام به گام مردم را به ولایت دعوت می کرد و به آنها می فهماند مضطر به ولی خدا هستند که منصوب خدا است و اگر از ولایت جدا شوید، بدبخت خواهید شد.

 

وی تاکید کرد: اضطرار به حجت را از فرهنگ فاطمیه درک می کنیم از این جهت فاطمیه درس هایی مهم و ضروری دارد. علاوه بر این، امام زمان(عج) در یکی از توقیعات شریف خود گویی می خواهند ما منتظران را به فرهنگ فاطمی(س) ارجاع دهند و می فرمایند: مادرم فاطمه زهرا(س) برای من الگوی تمام و کمال است ... وقتی امام مهدی(عج) چنین الگویی دارند ما نیز به عنوان منتظران ایشان باید از حضرت زهرا(س) الگوبرداری کنیم.

 

حجت الاسلام فوادیان با اشاره به هشت خواسته منتظران در دعای عهد، بیان کرد: در این دعا از خدا می خواهیم: «اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ، وَالذَّابِّينَ عَنْهُ، والْمُسارِعِينَ إِلَيْهِ فِي قَضاءِ حَوَائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلِينَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامِينَ عَنْهُ، وَالسَّابِقِينَ إِلىٰ إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ» و این همان مسیری است که حضرت زهرا(س) در مواجهه با امام زمان خود پیمودند هم ولی خدا را یاری کردند و هم جان مبارکشان را در این یاری و دفاع ایثار نموده و به شهادت رسیدند. که این الگویی کامل برای منتظران در یاری و همراهی امام زمان(عج) است.

 

این کارشناس مهدوی تاکید کرد: توجه به فرهنگ فاطمیه از بهترین زمینه سازی ها برای ظهور ولی خدا است، یکی از جنبه هایی که می توان زمینه را برای ظهور حجت خدا مهیا کرد توجه به فرهنگ فاطمیه است.

 

وی با اشاره به تبیین اقدامات حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت در کتاب «چشمه در بستر»، تالیف مسعود پورسیدآقایی، ابراز کرد: از مهمترین این فعالیت های یاری ولی خدا است، باید توجه داشت «نصرت» و «عون» با هم فرق دارند، نصرت، مطلق کمک کردن است اما عون به معنای کمک کردن در مقابله با دشمن خارجی است، زمانی کسی کمک می خواهد و ما به او نصرت می رسانیم چنان که امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند: «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» سپس در ادامه برای مقابله با دشمن درخواست کردند: «هل من معین یعیننی».

 

حجت الاسلام فوادیان تاکید کرد: حضرت زهرا(س) در حمله به خانه امیرمومنان(ع)، امام زمان شان را کمک کردند، دست حسنین علیهماالسلام را گرفته و به در خانه انصار و مهاجر رفته و برای امیرمومنان(ع) طلب کمک و همراهی کردند. وقتی از ایشان درباره چرایی این حمایت ها پرسیدند، فرمودند: آیا غدیر خم را فراموش کردید؟ وقتی به ایشان عرضه شد که اگر غدیر خم هست پس چرا علی(ع) خانه نشین شده؟ ایشان در پاسخ بیان کردند: «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ «امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند، نه این که او به جانب مردم رود».

 

وی اضافه کرد: حضرت زهرا(س) ولی خدا را دارای انتظاراتی یافت و در پاسخ به آنها در خانه ننشست و دست روی دست نگذاشت بلکه به نصرت و یاری او برخاست و حتی وصیتنامه سیاسی ایشان نشان می دهد دشمن شناس بودند و دشمنان امیرالمومنین امام علی(ع) را برای همه تاریخ منکوب کردند چون هیچ توجیهی برای ظلم هایی که به دختر پیامبر(ص) رفته، وجود ندارد اینکه چرا به خانه اش حمله کردند و مجروحش ساختند؟! «بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ». از این رو، فرهنگ فاطمیه ظرفیت بی نظیری در معرفی امام دارد.

 

وی با اشاره به فراز «علی النساء بالحیاء والعفّة» در دعای «اللّٰهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ ...» امام زمان(عج)، گفت: این فراز نشان می دهد که زنان آخرالزمان در معرض آسیب بی عفتی و بی حیایی قرار دارند البته این بدان معنا نیست که مردان به این صفت مبتلا نشوند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت حجت(عج) در این دعا برای همه اقشار دعا کرده اند اعم از جونان، قضات دانشجویان و ... و آفات آخرالزمانی برای هر یک از این اقشار و اصناف را برشمرده اند؛ 25 فراز این دعا درس های مهمی دارد که می تواند به تنظیم سبک زندگی مهدوی و همراهی فاطمی با امام زمان(عج) به ما کمک کند.

 

کد خبر 1015039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha