اصل پذیرش ربوبیت تشریعی در قانون گذاری حکومت اسلامی/بهت مخاطبان از اسنتاج بیانی آیت الله مصباح(ره)

حجت الاسلام کلانتری گفت: آیت الله مصباح یزدی همواره در راستای نیاز محوری جامعه و با هدفمندی راهشان را پی می گرفتند به گونه‌ای که تاسیس مدرسه در راه حق ازجمله این اقدامات است.

 به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری شبستان همزمان با برگزاری مراسم نکوداشت منزلت علمی و عملی عالم بزرگ ربانی و حکیم والا مقام حضرت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رحمت الله علیه با حضور جمعی از اساتید و شاگردان ایشان که صبح امروز ۲۴ دی ماه در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد و مبانی فکری علمی و اندیشه های این عالمه بزرگ مورد بحث و بررسی قرار  گرفت.

 بنا بر این گزارش حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، استاد حوزه و دانشگاه به بررسی اندیشه قرآنی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در جایگاه اندیشه قرآنی ایشان پرداخت. بر همین اساس حجت الاسلام کلانتری با اشاره به شخصیت والای آیت الله مصباح یزدی و متانت و حضور ایشان در برابر حجم های گسترده دشمنان به عنوان یک نمونه عملی اخلاق قرآنی گفت: ود شخصیت‌هایی در دوران معاصر یافت می‌شوند که که مورد چنین هجمه‌های شدید از سوی افراد دیگر قرار بگیرند شاید در اصل انقلاب ما بتوان به نمونه هایی همچون شهید آیت الله بهشتی و یا مقام معظم رهبری اشاره کرد که مورد هجمه های مختلف فکری اندیشه و اعتقادی قرار گرفته اند در همین رابطه آیت الله مصباح نیز از جمله شخصیت هایی است که به انحای مختلف مورد هجمه قرار گرفت اما علی رغم وجود این همه مخالفت ذره‌ای در اقتدار اعتقادی و رفتاری ایشان و تزلزل در هدف و راهشان ایجاد نشد.

 این استاد برجسته حوزه با اشاره به دگر شاخص‌های  شخصیتی آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: این علامه بزرگ همواره در راستای نیاز محوری جامعه و با هدفمندی راهشان را پی میگرفتند به گونه‌ای که با تاسیس مدرسه در راه حق در زمانی که کمترین جزوه و یا مطالب قرآنی در دسترس علاقمندان قرار می گرفت  بر اساس نیاز محوری جامعه راه اندازی کرد.

 وی افزود: همچنین پس از راه‌اندازی مدرسه راه حق ایشان موسسه باقرالعلوم علیه السلام راه اندازی کردند که در ادامه آن منجر به تاسیس موسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی رحمت الله علیه شد. اکنون این موسسه یکی از مهمترین باقیات  الصالحاتی است که به همت استاد مصباح یزدی بر اساس نیاز محوری  عصر حاضر تاسیس و در نهایت هزاران کتاب و مجلد تولید و در اختیار اندیشمندان و دانشجویان و طلاب قرار گرفت.

حجت الاسلام  کلانتری با اشاره به نقش موثر آیت الله مصباح یزدی در ارتباط موثر با دانشجویان و راه اندازی طرح ولایت گفت: از دیگر برکات وجودی ایشان طرح ویژه ولایت برای دانشجویان بود که نقطه ی عطفی در پرورش انسانهای اندیشمند شد.به گونه ای که می توان  امتحان نمود آیت الله مصباح یزدی نقطه ی عطفی در حیات اندیشمندان اسلامی ایجاد کرد.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های بیانیه آیت الله مصباح یزدی گفت:این فیلسوف و اندیشمند ربانی از جمله افراد شاخصی بودند که در بیان و استنتاج دقیق مباحث انسان را مبهوت می‌کردند.شاید به ندرت بتوان اندیشمندانی را پیدا کرد که بتواننددانسته های خود را با قدرت بیان و استنتاج دقیقعرضه کنند اما این ویژگی مهم درآیت الله مصباح یزدی به وضوح مشاهده می شد.

حجت الاسلام کلانتری با اشاره بهدیگر ویژگی های آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد:وجود خلاقیت و ابتکار در آثار این فیلسوف و اندیشمند بزرگ مشاهده می شد به گونه ای که در دوره معاصر چند نفر از این ویژگی برخوردار بودند که از جمله آن می‌توان به مقام معظم رهبری و بیانات خلاقانه و مبتکرانه ایشان در تفسیر آیات قرآن اشاره کرد.شاید آیه‌ای که چندین باربه تفسیر آن نشسته باشیم اگر از زبان آیت‌الله مصباح می‌شنیدیم گویی مطالب تازه ای را ادراک می کردیم.

وی افزود آیت الله مصباح یزدی با تکیه بر تفسیر قرآن بر سه محور عقاید احکام و اخلاق ایشان از طرح دیگری همچون تفسیر آیات بر اساس محوریت و نیازهای انسان نیز بهره می برد.از همین منظر نیز ایشان ریشه های اصلی انحراف و انحطاط نظام غربی را ناشی از اومانیسم می‌دانست و همین اصل در اندیشه های قرآنی ایشان نیز مشهود بود.

همچنین اعتقاد به توحید واجب وجوب،توحید ربوبیت،توحید در خالقیت و توحید الوهیت که منتج به کلمه لا اله الا الله می شود در اندیشه قرآن ایشان وجود داشت و اگر یکی از این مبانی کاسته می شد انسان به توحید نمی رسید به گونه‌ای که از نظر آیت الله مصباح یزدی شیطان  انتقاد به توحید وجوب خالقیت داشت اما نقطه ی انحراف و شرکت او از توحید ربوبیت تشریعی نشات گرفت.با همین نگاه است که در اندیشه آیت الله مصباح یزدی قانون گذاری اسلامی بدون ادراک ربوبیت تشریعی میسر نیست و بشر نمی‌تواند بدون خدا قانونگذاری کند.

 

کد خبر 1015103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha