رابطه دین و روان در دیدگاه آیت الله مصباح یزدی/تعریف انسان کامل در اسلام فراتر از مکاتب روانشناختی

دکتر کلانتری ضمن تشریح رابطه دین و روان در دیدگاه آیت الله مصباح یزدی گفت: در مبانی نظری آیت الله مصباح یزدی انسان کامل در اسلام فراتر از مکاتب روانشناختی و مبانی غربی است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی به مناسبت پاسداشت منزلت مقام علمی و عملی عالم ربانی حکیم والا مقام آیت الله علامه محمد تقی مصباح یزدی جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان و شاگردان این استاد فقید پیرامون شخصیت قرآنی اخلاقی مدیریتی سیاسی ایشان به ایراد سخنرانی پرداختند.

 دکتر بهزاد کلانتری، استاد دانشگاه اصفهان در خصوص اندیشه و مبانی روانشناختی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی گفت: نخستین وصال این حقیر با ایت الله مصباح یزدی به حدود سال ۱۳۶۱ برمی‌گردد زمانی که دفتر همکاری حوزه و دانشگاه مرجع مناسبی برای طرح مباحث مشترک میانه علوم دانشگاهی و اسلامی بود آن زمان تازه در رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده بودم و برای کسی که تحصیل در دانشگاه پیش از انقلاب را تجربه کرده بود اشتیاق و میل بسیاری  برای چشیدن مبانی اسلامی و انقلابی داشت. وقتی با مبانی نظریه آیت‌الله مصباح یزدی آشنا شدم در واقع رویکرد ایشان را منحصر به فرد و در آزاد اندیشی شبیه به رویکرد شهید مطهری در دانشگاه تهران دیدم.

 وی افزود: بر همین اساس استاد شهید مطهری زمانی که می خواستند  از اندیشه های مارکسیسم انتقاد کنند ابتدا اساتید این حوزه را دعوت و با آنها به نقد و بررسی می پرداختند. آشنایی با آیت الله مصباح ادامه داشت تا سال ۱۳۷۲ وقتی سخنرانی ایشان در همایش انسان کامل را شنیده ام بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و متوجه شدم که انسان کامل در اسلام فراتر از مکاتب روانشناختی و مبانی غربی است.

این استاد برجسته دانشگاه تأکید کرد: یکی از مهمترین اقدامات آیت الله مصباح یزدی در حوزه روانشناختی تربیت طلاب علوم دینی در این حوزه بود به صورتی که ایشان ۴۰ سال قبل طلاب علوم دینی را به دانشگاههای معتبر خارجی همچون آمریکا و کانادا اعزام کردند تا موفق به کسب مدرک دکترای روانشناسی شوند تا همین طلاب اصول و مبانی اولیه روانشناسی اسلامی را بنا کنند.

 وی خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح یزدی همه را به این نکته توجه دادند که پیش هر نکته روانشناختی، فلسفه اسلامی وجود دارد و مکاتب مختلف از جمله فروید تعاریف و مبانی دارند که می‌تواند با بنیان های اسلامی در تعارض باشد در این اواخر از سال ۱۳۹۲ با همکاری کنگره بین المللی علوم اسلامی و ایرانی رهنمودهای آیت‌الله مصباح یزدی مقالات و پژوهش های مختلفی در مجلات آی اس آی چاپ و منتشر شد که نشان از پیشرفت قابل توجهی در روانشناسی اسلامی در رابطه دین و روان و همچنین نقش اعتقاد به مبدا و معاد و تاثیرات بسزایی آن در حالت روانی انسان داشت.

کد خبر 1015174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha