صنایع دستی کلیدی برای توسعه گردشگری گلستان

ثبت ملی صنایع دستی پنج شهر و روستای گلستان بیانگر جایگاه صنایع دستی در بین اقوام استان است که می توان از آن به عنوان کلیدی برای توسعه گردشگری یاد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، زندگی بدون رایحه دستان هنرمند عطر دل انگیز نشاط را از زندگی اجتماعی ما خواهد گرفت از این رو است که در هر منزلی یکی از صنایع دستی اعم از سوزن دوزی، سفالگری، جاجیم بافی و غیره یافت می شود.

 

هنرمند ذوق و استعداد خود را بر سر سوزن می گذارد و در دل پارچه آن را گره می زند و به همین دلیل است که وقتی یک لباس با زیبایی هنرمندان صنایع دستی به دست ما می رسد فاخر و ارزشمند می شود.

 

ثبت ملی صنایع دستی پنج شهر و روستای استان گلستان بیانگر جایگاه صنایع دستی در بین اقوام استان است که می توان آن را به عنوان کلیدی برای توسعه گردشگری برشمرد.

 

در استان گلستان بالغ بر 30 هزار هنرمند صنایع دستی فعالیت می کنند که قطعاً توجه به این هنرمندان می تواند زمینه پایداری اشتغال در حوزه هنرهای صنایع دستی را فراهم کند، البته این هنرمندان دغدغه هایی نیز از مشکلات بیمه ای، بازاریابی و تامین مواد اولیه دارند که حل آنها باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

 

«احمد تجری»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان در این باره می گوید: در هفته گذشته پنج شهر و روستای ما در استان گلستان ثبت ملی صنایع دستی شد و این اتفاق نتیجه حضور و پیگیری استاندار، مجمع نمایندگان گلستان و فرمانداران و دهیاران است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان افزود: روستای زیارت به عنوان «جاجیم بافی»، شاهکو در «سیاه دوزی»، سیاه رودبار در «دهکده صنایع دستی»، تنگلی در «سوزن دوزی ترکمن» گنبدکاووس و  علی آبادکتول به عنوان شهر ملی البسه کتول و ترکمن انتخاب شدند.

 

تجری متذکر شد: در حوزه گردشگری و صنایع دستی تجاری سازی و بازاریابی رمز بقاء و موفقیت هنرمندان صنایع دستی به شمار می رود و نیاز است که در استان به این دو مهم توجه شود.

 

وی بیان کرد: گلستان با پیشانی تاریخی که دارد در طول دوره های مختلف محصولات متنوعی از صنایع دستی ایجاد می کند و از سویی وجود اقوام مختلف در استان موجب شده هر قومی یک صنایع دستی منحصر به فرد داشته باشد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان خاطرنشان کرد: 85 رشته صنایع دستی در استان تولید و 30 هزار هنرمند در استان گلستان فعالیت می کنند.

 

تجری از راه اندازی هفت فروشگاه مجازی صنایع دستی در استان خبر داد و گفت: تجاری سازی و بازاریابی صنایع دستی را باید در استان رونق دهیم و این مهم موجب می شود فروش بهتری داشته باشیم.

 

«محمد حمیدی» نیز در خصوص جایگاه صنایع دستی در روستای زیارت و شاهکوه می گوید: تلاش زیادی شد که در  روستای زیارت جاجیم و در روستای شاهکوه سوزن دوزی ثبت ملی شود و باید از این فرصت برای توسعه صنایع دستی در شهرستان بهره ببریم.

 

فرماندار گرگان ادامه داد: این دو روستا ظرفیت زیادی در حوزه گردشگری دارند و روستای زیارت با توجه به اینکه در مجاورت شهر گرگان قرار دارد، می تواند به راحتی صنایع دستی خود را عرضه کند.

 

حمیدی یادآور شد: با ثبت ملی این دو روستا از این پس وظیفه ما سنگین شد و باید در نگاه مردم این روستاها تغییر به وجود بیاوریم و با آموزش صنایع دستی این روستاها را گسترش دهیم.

 

وی افزود: از ثبت این دو اثر باید منفعت برای ساکنان این روستا به وجود بیاید و در این زمینه برنامه ریزی خواهیم کرد.

 

«محسن سوخته سرایی» سرپرست فرمانداری علی آبادکتول نیز در این باره می گوید: اتفاق خوبی در هفته گذشته رخ داد و زحمت چند هفته مسئولان استانی و شهرستان و نماینده مجلس در علی آبادکتول و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان به ثمر نشست و شهر علی آبادکتول و سیاه رودبار به عنوان شهر ملی و دهکده صنایع دستی در کشور ثبت شد.

 

سرپرست فرمانداری علی آبادکتول متذکر شد: شهرستان در حوزه گردشگری و صنایع دستی ظرفیت های خوبی دارد و با توجه به آیین سنت کتولی که داریم باید به حوزه صنایع دستی و شناسایی صنایع دستی شهرستان کمک کنیم.

 

سوخته سرایی گفت: دو هزار و 100 هنرمند در بخش صنایع دستی در حوزه های مختلف در حال فعالیت هستند و امیدواریم با هنرمندانی که در این حوزه فعال هستند شاهد رشد صنایع دستی در این روستا و شهر علی آبادکتول باشیم.

 

وی تصریح کرد: برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی در روستای سیاه رودبار از منابع اعتباری استان کمک ویژه ای خواهیم کرد.

 

سرپرست فرمانداری علی آبادکتول افزود: ظرفیت متنوعی در بحث صنایع دستی  در روستاهای علی آبادکتول وجود دارد و امیدواریم با ایجاد زیرساخت ها شاهد پیشرفت صنایع دستی در استان و کل شهرستان باشیم.

 

کد خبر 1015412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha