​رشد ۵۵ درصدی کشف سلاح‌های غیرمجاز در گیلان

رسول‌زاده از رشد ۵۵ درصدی کشفیات سلاح‌های غیرمجاز در گیلان در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: عواقب استفاده از سلاح در درگیری‌های خانوادگی و کشمکش‌های فردی و گروهی بسیار سنگین بوده و متوجه صاحب پروانه است.

«مجید رسول‌زاده فرساد»در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با اشاره به افزایش کشفیات سلاح‌های غیرمجاز در گیلان اظهار داشت: عواقب استفاده از سلاح در درگیری‌های خانوادگی و کشمکش‌های فردی و گروهی مانند اتفاق اخیری که در بندرانزلی رخ داد، بسیار سنگین بوده و متوجه صاحب پروانه است.

 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان عنوان کرد: گیلان به دلیل داشتن طبیعت منحصر به فرد و مهیا بودن شرایط شکار مانند دریا، تالاب‌ها، جنگل‌های انبوه و زیست‌گاه‌های مختلف انواع پرندگان و حیوانات همواره این انگیزه را برای شکارچیان به وجود می‌آورد که در مناطق و فصول مختلف سال به شکار بپردازند.

 

رسول‌زاده فرساد تصریح کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از مردم گیلان که در مناطق جنگلی و کوهستانی زندگی می‌کردند برای دفاع از خودشان در برابر حیوانات وحشی مجبور بودند سلاح‌ داشته باشند و از آن برای کسب رزق و دفاع از خود در برابر تهدیدات احتمالی استفاده می‌کردند.

 

وی با بیان اینکه به مرور زمان و با تغییر سبک زندگی رفته رفته سلاح‌های شکاری نقش و کارکرد اصلی خود را از دست دادند افزود: افزایش این سلاح‌ها در دست مردم که بسیاری از آنان حتی شکارچی هم نیستند از طرفی به خاطر به خطر افتادن محیط زیست و گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان از جمله چالش‌هایی است که با آن مواجهیم.

 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان ابراز داشت: از آنجا که استفاده از سلاح‌های شکاری در نزاع‌های خشن عواقب ناگواری برای جامعه و خانواده‌ها به همراه دارد باعث شده تا زنگ خطر خرید و فروش، نگهداری و استفاده از این سلاح‌ها در جامعه به صدا در بیاید.

 

رسول‌زاده فرساد اظهار داشت: بررسی پرونده‌های قتل و نزاع‌های خشن و افزایش نگران کننده استفاده از سلاح‌های غیرمجاز از این امر حکایت دارد که ادامه این روند علاوه بر اینکه امنیت شهروندان ما را به خطر می‌اندازد بلکه باعث ایجاد فضای ناامنی و ترویج خشونت در جامعه می‌شود.

 

وی از رشد 55 درصدی کشفیات سلاح‌های غیرمجاز در 9 ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان گیلان خبر داد و یادآور شد: این امر مؤید لزوم توجه و مراقبت بیشتر شهروندان در این زمینه است از سویی افرادی که سلاح شکاری نگهداری می‌کنند کلا به دو دسته تقسیم می‌شوند.

 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان یک دسته از این افراد را کسانی که مجوز حمل، نگهداری، استفاده و حتی خرید و فروش سلاح را ندارند اعلام کرد و گفت: این افراد باید برای جلوگیری از تبعات قانونی که قانونگذار وضع کرده است نسبت به تحویل سلاح‌های خود به مراکز نظامی و انتظامی اقدام کنند.

 

رسول‌زاده فرساد دسته دوم را افرادی که مجوز حمل و استفاده از سلاح را دارند خواند و ضمن توصیه به آنان ابراز داشت: این دسته از دارندگان سلاح‌ باید به مدت زمانی پروانه حمل و نگهداری سلاح خود توجه داشته باشند زیرا استفاده از سلاح شکاری که مدت اعتباری آن منقضی شده برابر قانون ممنوع است.

 

وی با بیان اینکه هرگونه تبعات قانونی استفاده غیرمجاز از اینگونه سلاح‌ها بر عهده صاحب پروانه است اذعان کرد: برابر قانون تاکید شده که دارنده پروانه حمل سلاح مکلف است پس از انقضاء مدت نسبت به تمدید پروانه اقدام کند و اگر ظرف سه ماه پس از پایان تاریخ اعتبار اقدامی نکرد سلاحش غیرمجاز تلقی و متخلف به جزای نقدی 10 تا 20 میلیون تومان محکوم می‌شود.

 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان با اشاره به اینکه شرایط نگهداری از سلاح هم بسیار مهم است تصریح کرد: این شرایط در پروانه سلاح به صراحت قید شده است و باید دارندگان سلاح دقت داشته باشند که سلاح و مهمات به هیچ عنوان در دسترس فردی غیر از صاحب پروانه قرار نگیرد.

 

رسول‌زاده فرساد با بیان اینکه اگر خلاف این امر ثابت شود باز هم عواقل ناشی از استفاده از سلاح متوجه صاحب پروانه است ابراز داشت: متقاضیان خرید سلاح هم باید بدانند که در پروانه سلاح مشخصات مالک و مشخصات سلاح درج می‌شود و اینطور نیست که فردی برای اسلحه‌ای پروانه داشته باشد و از یک سلاح دیگر هم استفاده کند.

 

وی توجه به کاربرد سلاح شکاری را لازم و ضروری دانست و اذعان کرد: استفاده از سلاح در درگیری‌های خانوادگی، مناقشات فامیلی، کشمکش‌های فردی و گروهی مطلقا ممنوع است و عواقب بسیار سنگینی برای فرد متخلف به همراه دارد.

 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان خاطرنشان کرد: پرونده‌های بسیار زیادی داریم که در آن یک شهروند به دلیل یک لحظه خشم، غضب و یا ناتوانی در کنترل رفتار، از اسلحه استفاده کرده و متعاقب آن هم با تیراندازی مرتکب قتل عمد شده است.


 

کد خبر 1015428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha