دنیادوستی و دنیا‌طلبی سرنوشت نیک انسان را از بین می‌برد

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: دنیادوستی و دنیا‌طلبی سرنوشت نیک انسان را از بین می‌برد، شیطان همواره انسان را به دنیاطلبی دعوت می‌کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» شامگاه چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه به مناسبت ایام فاطمیه در مراسم سوگواری که در مسجد جامع نظام مافی برگزار شد، گفت: علاقه‌ها و تعلقات دنیوی از جمله عواملی هستند که سبب می‌شوند انسان از خدا جدا شده و تنها بماند.

وی افزود: انسان به صورت فطری به خانواده و فرزند و ... علاقه و تعلق خاطر دارد، بنابراین منظور از تعلقات این است که این علاقه ها نسبت به علاقه بر خداوند و ولی او مقدم نشود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار کرد: خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرمایند که «به مردم بگو اگر پدر، فرزندان، اموال و تجارت شما محبوب تر از خدا و رسول شود منتظر عذاب باشید»؛ بر همین اساس انسان باید در شبانه روز طوری زندگی کند که بر اثر تعلقات و دوست‌داشتنی‌های خود یاد الهی را فراموش نکند.

استاد حوزه علمیه با استناد به آیاتی دیگر از قرآن مجید مبنی بر اینکه مراقب خطوات شیطان باشید، ابراز کرد: دنیادوستی و دنیا‌طلبی سرنوشت نیک انسان را از بین می‌برد، شیطان همواره انسان را به دنیاطلبی دعوت می‌کند و در این زمینه بسیار صبور به مرور و پنهانی در وجود انسان نفوذ کرده و او را گمراه می‌کند.

وی با اشاره به داستانی از اصحاب رسول گرامی اسلام(ص) درباره گمراهی توسط شیطان، گفت: شیطان به مرور در انسان نفوذ می‌کند که آنها از هدف خلقتی که خداوند برای او قرار داده دور کند، بسیاری از ظالمان و جنایتکاران تاریخ همچون شمر و یزید از همان لحظه تولد پلید و جنایتکار نبود بلکه در اثر تبعیت از گمراهی شیطان در زمره جنایتکاران قرار گرفتند و گمراه شدند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی افزود: شیطان شش هزار سال در عالم بالا به عبادت پروردگار مشغول بود و به اسرار عالم غیب آگاهی دارد؛ همچنین ساختار و زوایای وجودی انسان را به خوبی می‌شناسد بنابراین مراقب باشیم که از او غفلت نکنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شیطان هرگز نمی‌تواند بر ائمه معصومین(ع) مسلط شود، عنوان کرد: شیطان در کار معصومین(ع) و اولیاء الهی خلل ایجاد می‌کند اما نمی‌تواند بر آنها نفوذ یا تسلط پیدا کند.

وی با بیان اینکه طبق آیات قرآن کریم مکر و فریب شیطان ضعیف است، ابراز کرد: انسان برای اینکه فریب شیطان و نفس خود را نخورد باید همواره محاسبه نفس داشته باشد و در این زمینه نسبت به خود خوش ‌گمان نباشد.

حجت الاسلام عالی  ادامه داد: طبق روایات رسیده از ائمه معصومین(ع) و آیات قرآن انسان نباید نسبت به مومنان سوء‌ظن داشته باشد و اگر دیگران نسبت به او سوءظن پیدا کردند آن را برطرف کند.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: هیچ گاه گناه خود را کوچک نشمارید و آن را توجیه نکنید که این خود گناه بزرگی است، مراقب باشید بر گناه پافشاری نکنید که برای شما عادی شود.

کد خبر 1015447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha