ضرورت اقدام سریع برای محافظت از محوطه تاریخی دشت مشداخ

در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرستان سوسنگرد و در نزدیکی منطقه چذابه محوطه تاریخی دشت مشداخ یافت شده که بر اساس کاوش‌های اولیه قدمت بسیار زیادی را برای آن تصور می‌شود لذا انتظار می‌رود برای محافظت از این محوطه اقدام شود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، استان خوزستان همواره یکی از پر آوازه ترین منطقه های تاریخی جهان است و در جای جای آن می توان یافته های تاریخی جدیدی را کشف کرد. در فاصله 55 کیلومتری شهرستان سوسنگرد و 15 کیلومتری شهر بستان در نزدیکی منطقه چذابه دشت مشداخ واقع شده که بر اساس بازدید میدانی برخی فعالان و کاوشگران فرهنگی و تاریخی، تپه ها و آب انبارهایی یافت می شود که احتمال می رود قدمت تاریخی بسیار داشته باشند.

 

مشداخ نام تپه‌هایی در شهرستان دشت آزادگان است، این تپه‌ها دارای جاذبه گردشگری و آهوهای مشداخ در این منطقه دارای شهرت هستند، مشداخ در لغت به معنای ابزاری است که با آن سر جنین را فشار می دهند.

 

مشداخ یکی از مناطق کویری منحصر به فرد با وسعت ۶۰ هزار هکتار در غرب خوزستان بین شهرهای بستان و عبدالخان قرار دارد و آهوهای این منطقه تنها آهوی کشور هستند که به طور طبیعی در زیستگاه خود زندگی می کنند، این محوطه تاریخی تحت حفاظت اداره محیط زیست قرار دارد.

 

روزبه روز شاهد تلف شدن آثار تاریخی این استان هستیم

معاون عمارنی فرماندار دشت آزادگان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز در این باره می گوید: با توجه به استعلامی که از اداره محیط زیست انجام شد، نزدیک به سه الی چهار هکتار محوطه تاریخی بسیار بزرگ در اطراف سوسنگرد مشاهده شده که به نظر می آید از بزرگترین محوطه های تاریخی کشور و با قدمتی بسیار باشد.

 

«سعید عوده زاده» با بیان اینکه این محوطه در منطقه مشداخ سوسنگرد قرار دارد می افزاید: در بازدید از این منطقه تاریخی شاهد آثار و تپه های تاریخی بودیم که تاکنون از سوی میراث فرهنگی مورد رصد نبوده و متاسفانه حفاری غیرمجاز به وفور در این منطقه دیده می شود.

 

وی با بیان اینکه حفاری غیرمجاز در مناطق تاریخی به دلیل عدم شناخت و شناساندن فرهنگ و پیشینه بسیار غنی منطقه مرتبط است اضافه می کند: عدم شناساندن تاریخ شهرها و استان ظلم بسیار عظیمی در حق استان خوزستان است که روزبه روز شاهد تلف شدن آثار تاریخی این استان هستیم.

 

عوده زاده ادامه می دهد: در بازدید از منطه مشداخ شاهد دو محوطه به پیوسته دشتی با مساحت بیش از سه هکتار بودیم که وقتی به سمت کوه ها برویم سنگ سازه ها بسیار بزرگی که شباهت بسیاری به آبخیزداری یا آب انبارها بزرگ دارند که این سازه ها در نوع خود بی نظیر هستند، به گونه ای که در گفت وگو با دامداران اطراف این منطقه گفته شد که دامداران از آب این چاه ها استفاده می کردند.

 

معاون عمرانی فرماندار دشت آزادگان در پایان تاکید می کند: از مسئولان میراث فرهنگی انتظار می رود که هرچه سریع تر برای محافظت از این محوطه اقدام به راه اندازی پایگاه ملی و فرستادن تجهیزات و امکانات لازم مبادرت ورزند و زمینه ثبت ملی این محوطه تاریخی را فراهم آورند.

 

برای ثبت دشت مشداخ نیازمند اعتبارات لازم هستیم

رئیس اداره میراث فرهنگی دشت آزادگان نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می کند: یک باستان شناس خبره برای شناسایی میزان دقیق قدمت این سازه های آبی وجود دارد که می تواند قدمت تاریخی دشت مشداخ را حدس بزند اما برای ثبت چنین محوطه های بزرگی باید اعتبارات لازم تامین شود.

 

«علی عبیاوی» با بیان اینکه اقدام برای شناسایی این گونه محوطه ها باید برون سپاری شود عنوان می کند: با توجه به عدم وجود امکانات، ماشین و تجهیزات لازم و صعب العبور بودن منطقه دشت آزادگان امکان بازدیدهای مکرر نیز به سختی انجام می شود.

 

سهل انگاری مسئولان در بررسی مناطق تاریخی دشت آزادگان

یک فعال اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار حبرگزاری شبستان در اهواز ابراز می کند: شهرستان دشت آزادگان سرشار از مناطق تاریخی با قدمت چندهزار ساله است اما متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی نسبت به بررسی و کاوش در این مناطق سهل انگاری می کند.

 

نبی نیسی تصریح می کند: تاکنون هیچ یک از مسئولان و مدیران میراث فرهنگی به این قسمت از شهرستان دشت آزادگان نرفته است علاوه بر این بازدیدها اولیه نشان از آن دارد که قدمت این محوطه تاریخی بسیار فراوان است و لازم هرچه سریع تر کاوش های لازم صورت گیرد.

 

وی در پایان یاد آور می شود: انتظار می رود که اداره کل میراث فرهنگی امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص برای محافظت، پایش و ثبت ملی این محوطه باستانی را در اختیار این شهرستان قرار دهند تا این محوطه تاریخی بیش از این آسیب نبیند.

 

کد خبر 1015538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha