ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکاست که دوبار استیضاح می شود

ایزدی با اشاره بهه اینکه ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکاست که دوبار استیضاح می شود، گفت: اگر فردی استیضاح شود دیگر نمی تواند رئیس جمهور شود و حقوق بازنشستگی ریاست جمهوری دریافت نمی کند و محافظ هم نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و بین الملل در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه آقای ترامپ مولود یک جریان اعتراضی در آمریکاست، گفت: تاریخچه استعمار آمریکایی و اروپایی‌ها فقط مربوط به خارج از آمریکا نیست بلکه مردم داخل آمریکا هم سال هاست که استعمار می‌شوند و آن‌ها نخستین قربانیان سیستم حاکمیتی آمریکا هستند.


وی افزود: زمانی پول و بودجه دولت آمریکا خوب بود و در نتیجه به امورات مردم نیز تا حدی رسیدگی می‌شد، اما در دو دهه اخیر وضعیت اقتصادی آمریکا دچار چالش شده است و کسری بودجه زیادی دارند و بدهی آمریکا حدود ۳۰ تریلیون دلار و بدهی مردم آمریکا هم بیش از ۶۰ تریلیون دلار است. آقای ایزدی اضافه کرد:​ بنابر این آمریکا کشور رو به افول و دچار چالش است.

 

کارشناس مسائل آمریکا و بین الملل گفت: ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا است که در چهار سال دو بار استیضاح شده است. دموکرات ها و نخبگان حزب جمهوری خواه با ترامپ مشکل داشتند.


وی ادامه داد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از نخبگان حزب جمهوری خواه (نمایندگان کنگره آمریکا) پای ترامپ ایستادند و در رای استیضاح ترامپ به 17 رای سناتورهای جمهوری خواه نیاز است که در حال حاضر دو تا سه نفر تمایل نشان داده اند.


این کارشناس مسائل آمریکا و بین الملل تصریح کرد:​ استیضاح در آمریکا دو مرحله ای است که یک بخش آن مجلس نمایندگان است که رای گیری شده و استیضاح رای آورده است ولی سنا هم باید پرونده را بررسی کند و به دو سوم رای نمایندگان برای استیضاح نیاز است.


ایزدی گفت: ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا است که در چهار سال دو بار استیضاح شده است. یکی از دلایلی که نمایندگان حزب جمهوری خواه به استیضاح ترامپ رای ندادند ترس از اوست به جزء 10 نفر از نمایندگان جمهوری خواه مابقی حدود 197 نفر از نمایندگان به استیضاح ترامپ رای ندادند چون ترامپ هنوز هم یک محبوبیتی در بین جمهوری خواهان دارد.


این کارشناس مسائل آمریکا و بین الملل ادامه داد: ترامپ فقط تا چهارشنبه رئیس جمهور آمریکاست و از کاخ سفید خارج خواهد شد و محدودیت های گسترده ای در بخش های توییتر، مالی و سیاسی دارد.


وی افزود: ترامپ، کارهایی را که در سال 2024 به آن نیاز دارد انجام خواهد داد.


ایزدی گفت: اگر فردی استیضاح شود دیگر نمی تواند رئیس جمهور شود و حقوق بازنشستگی ریاست جمهوری دریافت نمی کند و محافظ هم نخواهد داشت.


وی ادامه داد: برخی از سناتورها گفتند اگر استیضاح ترامپ انجام نشود رای گیری خواهیم کرد تا ترامپ برای دوره بعدی نامزد نشود.


این کارشناس مسائل آمریکا و بین الملل افزود: ترامپ سعی دارد رهبری جنبش را ادامه دهد و به سمت اپوزیسیون شدن پیش می رود.


وی گفت:​ ساختمان کنگره یکی از مخوف ترین محیط های حفاظتی در کل دنیاست و در حال حاضر دو نفر از مسئولین حفاظت کنگره دستگیر شده اند البته برخی افراد که وارد کنگره شدند دقیقا از کاری که می کنند مطلع بودند.


ایزدی ادامه داد: خانم اشلی بابیت که در حمله به کنگره کشته شد سابقه حضور در نیروی هوایی آمریکا را داشت.


وی با بیان اینکه موضوع اعتراضات در آمریکا جدی است گفت: جریان راست که خودنمایی می کند و جریان چپ هم در تابستان و پاییز تظاهرات گسترده داشت و مشکلاتی که آمریکا با آن مواجه شده ریشه ای است.


این کارشناس مسائل آمریکا و بین الملل افزود:​ با روی کار آمدن بایدن حتماً جریان راست بایدن را رها نخواهد کرد و فشار روی بایدن زیاد خواهد بود و انسداد سیاسی و دو قطبی شدن ادامه دارد و جریان چپ هم به خاطر اینکه بایدن نمی تواند مشکلات آنها را حل کند سرخورده می شوند و به جریان اعتراضی خودشان ادامه می دهند.

 

کد خبر 1015712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha