مجلس مصوبه ای در مورد حذف غربالگری زنان باردار نداشته است

سخنگوی هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس مصوبه ای در مورد حذف غربالگری زنان باردار نداشته است، گفت: این موضوع در یکی از فراکسیون مطرح شده است و در مورد آن تصمیم گیری نشده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمد حسین فرهنگی در نشست خبری امروز شنبه 27 دی با عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه گفت: بحث غربالگری بانوان باردار نه در کمیسیون های تخصصی مجلس مطرح شده است و نه در خود مجلس چنین بحثی مطرح است. نظری در یکی از فراکسیون ها مطرح شده است ولی در این رابطه تصمیم گیری ای نشده است. اینکه مصوبه ای در این رابطه داشته باشیم، این گونه نبوده است.

 

سخنگوی هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گاهی موضوعی به عنوان پیشنهاد در یکی از فراکسیون های غیر سیاسی مطرح می شود که ممکن است دیدگاه شخصی یک نماینده باشد و به عنوان نظر مجلس نباید منعکس شود. در خواست ما از رسانه ها این است که نظرات نمایندگان را به عنوان نظرات خودشان و نه نظر کلیت مجلس منعکس کنند چرا که نظرات مجلس در قالب مصوبات صحن و کمیسیون ها منعکس می شود البته باید توجه داشت که همین مصوبات نیز باید به تایید شورای نگهبان و یا بعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد تا برای اجرا نهایی شود.

 

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه این ایراد به نمایندگانی برمی گردد که موضوع را پیش از نهایی شدن مطرح می کنند و نباید آن را به گردن رسانه ها انداخت، گفت: این ایراد وارد نیست بنده نخواستم این ایراد را به گردن کسی بیندازم بحث این است که وقتی نظر نماینده ای منعکس می شود نباید به عنوان نظر مجلس شورای اسلامی تلقی شود. نمایندگان را نیز طبق قانون اساسی نمی توان محدود کرد. بر اساس اصل 84 قانون اساسی نمایندگان اختیار دارند در همه زمینه ها اظهار نظر کنند. 

 

وی همچنین با اشاره به نهایی شدن طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی رسانه ها مطالبی خلاف واقع منتشر شد. آنچه در مجلس تصویب شد باعث ایجاد محدودیت برای داوطلبان واجد شرایط نمی شود بلکه ما 4 سال سابقه کار در سطح ملی و مدرک کارشناسی ارشد و همچنین ضابطه مند کردن ثبت نام و تکمیل پرسش نامه را در نظر گرفتیم. اصلاح این قانون مطالبه ملی بود و مجلس در این رابطه قدم برداشت.

 

وی خاطرنشان کرد: معلوم نیست تحلیل های ناصحیح در برخی رسانه ها در رابطه با این طرح به چه معنا و با کدام منظور سیاسی و غیر سیاسی مطرح می شود.

 

 فرهنگی عنوان کرد: این طرح برای بررسی به کمیسیون شوراها مجددا ارجاع شده است.

 

سخنگوی هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با بررسی بودجه سال 1400 در کمیسیون تلفیق گفت: نهایتا آنچه در تصمیم گیری خواهد شد، جمع بندی کمیسیون تلفیق است. از رسانه ها و صاحب نظران هم می خواهیم قبل از مشخص شدن نظر نهایی دولت و کمیسیون تلفیق موضوع را در حد اظهار نظر کارشناسی بگذارند تا ببینیمم بعد از جمع بندی مجلس چه اتفاقی می افتد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهمی که از ادوار گذشته پیگیری شد و چندین بار بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت موضوع جرم انگاری به ادیان و مذاهب اسلامی بود. در گذشته چند وقت یک بار موضوعی مطرح می شد و بخشی را ملتهب می کرد در حالی که موضوع جرم انگاری نشد مگر این ضد امنیت ملی تلقی می شد ما برای اولین بار این موضوع را جرم انگاری کردیم و این مصوبه با رفع ایراد شورای نگهبان مجددا به این شورا ارجاع شد که امیدواریم با نهایی شدن این قانون یکی از نیازهای بخش کیفری قانون مجازات تکمیل شود و بتواند جلوی التهابات را بگیرد البته طبق این مصوبه بحث های علمی تحقیقاتی و آموزشی شامل اهانت نمی شود.

 

سخنگوی هیئت رییسه مجلس با اشاره به طرح شورای حل اختلاف گفت: اختلاف دیدگاه هایی بین قوه قضاییه و مجلس وجود دارد که باید منتظر بمانیم ببینیم کمیسیون قضایی در مورد جزییات چه تصمیمی می گیرد.

 

کد خبر 1016094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha