دولت در راستای سیاست‌های ارزی تعیین شده عمل نمی‌کند

شهبازی با تصریح بر اینکه نمی‌توان برای تعیین قیمت ارز در بودجه سال آینده عدد خاصی را مطرح کرد، عنوان کرد: دولت متاسفانه در راستای سیاست‌های ارزی تعیین شده عمل نکرده است و شاهد تناقض در این زمینه هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بررسی رویکرد ارزی دولت در سال آینده با مهندس علیرضا شهبازی رئیس کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و دکتر محمد خوش چهره عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و اقتصاد دان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

علیرضا شهبازی با اشاره به چالش‌هایی که در خصوص تصویب کلیات بودجه در مجلس وجود داشت، گفت: در کمیسیون تلفیق کار بر روی جزئیات بودجه سال آینده در حال انجام است و امیدوار هستیم ظرف هفته آینده، نظرات نهایی درباره بودجه را به صحن اصلی بکشاند و لایحه بودجه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری بسته شود.

وی با بیان اینکه دولت ارز 4200 تومانی و 11 هزار و 500 تومانی را پیش بینی کرده بود، اظهار کرد: دولت این ارز را با فروش بیش از میلیون بشکه نفت در بودجه گنجانده بود اما مجلس نظرات دیگری دارد و معتقد است اجرای این موارد در بودجه امکان پذیر نیست.

رئیس کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تصریح بر اینکه نمی‌توان برای تعیین قیمت ارز در بودجه سال آینده عدد خاصی را مطرح کرد، عنوان کرد: دولت متاسفانه در راستای سیاست‌های ارزی تعیین شده عمل نکرده است و شاهد تناقض در این زمینه هستیم.

وی تصریح کرد: مجلس در این دوره اعتقاد دارد می‌تواند با اعمال سیاست‌های کلی و برنامه ریزی صحیح، دولت را کمک کند تا از پول ملی و ارزش آن صیانت شود و قدرت خرید مردم نیز حفظ شود و امیدوار هستیم در این جهت حرکت کنیم تا شاهد افزایش نرخ ارز نباشیم.

شهبازی ضمن اشاره به رو به پایان بودن مهلت دولت دوازدهم در چند ماه آینده، گفت: امیدوار هستیم دولت در سال آینده و در مدتی که از زمان مسئولیت دولت فعلی باقی مانده است، ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم حفظ شود.

در ادامه محمد خوش چهره با تصریح بر اینکه تجربه نشان داده است رویکرد دولت در زمینه‌های اقتصادی عموما با آنچه در عمل انجام می‌دهد تطبیق ندارد، بیان کرد: عموما دولت‌ها در لایحه بودجه یک حرف و رویکرد ارائه داده‌اند اما در عمل، رویکرد دیگری را اجرا کردند.

وی بودجه را یک برنامه عملیاتی سالانه عنوان کرد و افزود: بودجه برشی از برنامه بالادستی یعنی برنامه سالانه پنج ساله است و در واقع با بودجه باید یک پنجم از برنامه‌های پنج سال توسعه محقق شود که کاهش بیکاری و افزایش سطح رفاه این جمله آنها است. البته متاسفانه درصد کمی از این برنامه‌های تاکنون محقق شده است و به همین دلیل شاهد تحقق اندکی از اهداف برنامه 1404 در طول این سال‌ها بوده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس عملکرد دولت در هفت سال گذشته در حوزه ارزی را نامناسب توصیف و اظهار کرد: در حالی که ارز یک ابزار سیاستی برای سیاست گذاری در حوزه تجارت محسوب می‌شود اما در ایران دولت‌ها از این ابزار به عنوان یک کالای انحصاری برای جبران کسری بودجه استفاده می‌کنند و به همین جهت شاهد افزایش قیمت ارز در این سال‌ها بوده‌ایم.

این اقتصاد دان اظهار کرد: توجیه دولت این است که چون هزینه‌ها ریالی است، افزایش قیمت ارز می‌تواند در بودجه تعادل ایجاد کند و این سبب افزایش قیمت ارز می‌شود؛ هر چند گاها به دلیل فشار سازمان‌های نظارتی مانند مجلس، افزایش نرخ ارز به سرعت صورت نمی‌گیرد.

کد خبر 1016385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha