توبه بهترین راه حل برگشت به حیات ایمانی/ همه افراد پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشند

آیت الله عبادی با بیان اینکه توبه معنای صحیح آن بهترین راه حل برگشت به زندگی و تجدید حیات ایمانی و انسانی است، گفت: همه افراد باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشند، در انسان وجدان، در جامعه بشری قوه قضائیه و در نظام هستی قیامت مصداق آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» امروز (۲۹ دی) در جلسه درس اخلاق مدیران دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار کرد: نفس لوامه یا همان وجدان سرمایه ای است که توسط خدای متعال در وجود همه انسان ها تعبیه شده است که همواره در مواقع گناه انسان را سرزنش می کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به آیه ۱۰ سوره روم، بیان کرد: نفس لوامه سرمایه ای است که فرد و اعمال او را توسط خودش زیر سئوال می برد و در اثر تکرار گناهان پی در پی وجدان انسانی  تضعیف و از بین می رود و انسان تبدیل به حیوان درنده و گزنده می شود.

 

وی به وجود قوه قضائیه در در طول تاریخ و عرف جامعه بشری در تشکیلات بین المللی و کشورها برای همه افراد اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس برای افراد همانگونه که تشویق باید باشد، تنبیه نیز باید وجود داشته باشد و اگر جامعه بشر در آن قوه قضائیه نباشد ناقص است در غیر این صورت جامعه فسیل می‌شود.

 

آیت الله عبادی گفت: به همان میزانی که یک جامعه بشری ایجاب می‌کند قوه قضاییه داشته باشد، در نظام کل هستی نیز همینطور است که ایجاب می‌کند افراد پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشند و خدای متعال نظام خلقت را بر اساس قیامت قرار داده و بهشت، دوزخ، تشویق و تنبیه نعمت های خدا هستند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در تبیین آیه ۱ و ۲ سوره قیامت، عنوان کرد: این آیات کریمه به زیبایی بین  قیامت و نفس لوامه ارتباط ایجاد نموده است و طبق آن در نظام خلقت یک نظام و سازکاری وجود دارد که هر کسی باید پاسخگوی اعمال خود باشد، در انسان وجدان، در جامعه بشری قوه قضائیه و در نظام هستی قیامت مصداق آن است.

 

وی اظهار داشت: خدایی که این هستی را برافراشته است میزان هم برای سنجش گفتار و اعمال انسان قرار داده است.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: علم منطق نیز یک اسم دیگر دارد که به آن علم میزان گفته می شود و سنجش سخن را در منطق می شود مشخص کرد که سخن فرد چقدر ارزش دارد، افرادی همچون علامه مصباح، شهید مطهری و…. در گفتارشان منطق دارند و سنجیده حرف می‌زنند و افرادی که قدر و منزلت این بزرگان را ندانستند روزی پشیمان خواهند شد.

 

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه میزان عمل انسان؛ عقل، فطرت و پیشوا است، افزود: در روز قیامت که میزان ها آماده است پشیمان خواهیم شد.

 

وی با اشاره به اینکه قرآن، پیامبراسلام(ص) و حضرت علی(ع) میزان و ترازوی اعمال هستند و انسان باید پیش از قیامت از خودش حساب بکشد و ببیند که اعمال و رفتارش به چه میزان با اعمال نبی مکرم اسلام(ص) و امام علی (ع) شباهت داشته است، گفت: کسی که ظلمی و گناهی کرده و یا حق کسی را ضایع می کند، وجدان او را آزاد نمی گذارد و یک مرتبه اقرار به گناه می کنند. جنایتکاران غربی در سوریه، عراق، افغانستان و یمن چه کردند؟ در گزارشات چقدر مسئله خودکشی و بیماری های روانی سراغ این ستمگران(بهتراست بگوییم حیوانات دو پا درنده) آمده است؟ چون وجدان درونی انسان که در واقع خودش یک قیامت است از درون آنها را آزار داده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله توبه در دین اسلام اشاره کرد و افزود: توبه معنای صحیح آن بهترین راه حل برگشت به زندگی و تجدید حیات ایمانی و انسانی است و مجدد راه کمال را پیش روی انسان می گذارد، اسلام همانطور که اصل طرح را به صورت علمی و زیبا تبیین می کند راه خروجش را هم مشخص می کند.

 

وی در پایان با اشاره به دعای (اللَّهُمَّ ارْزُقنى التَّجافِىَ عَنْ دارِ الغُرُورِ، وَالإِنابَةَ إِلَىٰ دارِ الْخُلُودِ، وَالاسْتِعدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوتِ)، عنوان کرد: خدا کند پیش از آن که اجل ما برسد خودمان را درست کنیم و برای آن حساب، میزان، صراط و قیامت آماده باشیم و پیش از آنکه فرصت از دست برود آمادگی برای این سفر داشته باشم.

 

 

کد خبر 1016691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha