لزوم مشارکت مردم در گام چهارم مقابله با بیماری کرونا

دکتر رشیدی نژاد با تاکید بر همکاری مردم در مقابله با بیماری کووید۱۹ گفت: با اینکه اوج بیماری فروکش کرده امّا با عادی انگاری؛ در بهمن و اسفند پیک سخت چهارم‌‌ کرونا در راه‌ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر حمیدرضا رشیدی نژاد دوشنبه شب (۲۹ دی ) در برنامه گفتگوی‌ ویژه خبری سیمای مرکز استان؛ حول محور گام‌ چهارم‌ مقابله با بیماری کرونا و مشارکت مردم توضیحاتی‌ داد.

 

 

 

رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمان گفت: شیوع بیماری کرونا از یک سال قبل در استان‌ پهناور کرمان‌ بروز کرد و پیک مختصر آن در ماه های فروردین‌ و اردیبهشت امسال بود و پیک دوّم  که نسبتاً شدید بود در ماه های تیر و مرداد رخ داد؛ همچنین پیک بسیار شدید این بیماری، از اواخر مهر ماه شروع شد و آبان و آذرماه را‌ هم‌ پوشاند و از اواسط آذر ماه به بعد تا کنون پیک این بیماری در حال کاهش است.

 

 

 

وی ‌افزود: در این پیک در شرایطی قرار داریم‌ که از موقع اجرای گام‌ چهارم‌ مبارزه با کرونا؛ بیش از ۷۰ درصد از بستری ها در بیمارستان‌ ها و بیش از ۸۰ درصد از مرگ و میرها کاهش‌ یافته است و در حال عبور از پیک و ورود به نزولی‌شدن‌ بیماری هستیم‌.

 

 

 

وی با اشاره به گذشت ۵۰ روز از  اجرای گام‌ چهارم‌ مبارزه با کرونا؛  ادامه داد: در این گام، طرح شهید سلیمانی بر پایه محله محور و خانه محور با هدف قطع زنجیره انتقال بیماری و کاهش مرگ و میر با کمک بسیج ملی در حال اجرا است و خوشبختانه به نتایج مطلوب  رسیدیم و این طرح بیش از ظرفیت‌ پیش بینی شده، موفقیت آمیز بود.

 

 

 

دکتر رشیدی نژاد با اشاره به حضور تیم های مراقبتی و رهگیری، نظارتی و حمایتی در این‌ طرح ادامه داد: هدف از اجرای طرح شهید سلیمانی شناسایی افراد بیمار و سپس اجرای راهکارهای موثر در جهت جلوگیری از  شیوع این‌ بیماری است.

 

 


وی تصریح کرد: همانطور که دو سال پیش طرح بسیج کنترل فشار خون را به صورت ملی اجرا کردیم و بیش از آنچه فکر می شد بیماران فشار خونی شناسایی و غربالگری شدند؛ در حال حاضر هم اگر مردم از طرح شهید حاج قاسم سلیمانی استقبال و با تیم های ترکیبی از بسیج، هلال احمر و نیروهای بهداشتی همکاری کنند تا مراقبت ها در منزل صورت گیرد، موفقیت‌ هایی حاصل می شود امّا اگر عادی انگاری شود قطعاً با موج چهارم‌ کووید۱۹ مواجه خواهیم شد.

 

 

 


رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: مردم تا به حال همکاری خوبی داشتند امّا باز هم‌ می خواهیم که جدّی بگیرند و این‌ بیماری را سبک نشمارند، درست است یک بیماری وقتی مزمن شد تحمل آن‌ برای مردم‌ سخت است و از یک جایی بی خیال می شوند امّا نباید نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی سهل انگاری کنند بلکه برای محافظت خود و دیگران در برابر این‌ بیماری ارکان شستشوی دست ها، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را انجام دهند.

 

 

 

وی در مورد واژه رهگیری و مراقبت هم‌ توضیح داد: تیم های مراقبت در این طرح وظیفه شناسایی بیماران مبتلا به کووید‌ ۱۹ و اطرافیان بیماران‌ را دارند، آن ها شناسایی بیماران را با انجام تست pcr (نمونه گیری از مخاط بینی و حلق) یا تست ژنتیک  و یا به لحاظ بالینی  انجام‌ می دهند؛ سپس قرنطینگی و مراقبت از بیماران‌ شناسایی شده و اطرافیان آن‌ ها در منزل یا بیمارستان‌ توسط این  تیم‌ ها صورت می گیرد.

 

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: افرادی هم هستند که در معرض خطر قرار دارند و هنوز به بیماری کرونا مبتلا نشدند مانند دیابتی ها، فشار خونی ها و سرطانی ها؛ که نوع قرنطینه این افراد هم قرنطینه معکوس نام دارد و تیم‌ مراقبت و رهگیری وظیفه مراقبت از آن ها را در منزل دارد تا به بیماری مبتلا نشوند.

 

 

 

وی افزود: انجام تست های کرونا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد بنابراین افرادی که به تشخیص تیم رهگیری و مراقبت باید این تست را انجام دهند، با این تیم همکاری و از این طرح استقبال کنند؛ امکانات فراهم است مردم واهمه ای از انجام‌ تست نداشته باشند اگر می توانند به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند و اگر نمی توانند، با تیم رهگیری و مراقبت همکاری کنند تا در منزل از آن ها تست گیری شود.

 

 

 

وی تصریح کرد: شناسایی زودرس این‌ بیماری موجب جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹‌ می شود پس از شناسایی، فرد دو هفته در منزل تحت مراقبت‌ است و در اجتماع حضور نمی یابد؛ بیشتر افرادی که بی علامت هستند مستعد خطر هستند و می توانند جامعه ای را مبتلا کنند بنابراین اگر شخصی با علامت خفیف مانند تب، کاهش حس بویایی و چشایی، سرگیجه، درد عضلانی، علائم سرماخوردگی و .... مواجه شد یا با‌ رعایت پروتکل های بهداشتی به پزشک مراجعه کند یا با تیم های مراقبت همکاری کند تا در خانه قرنطینگی دو هفته ای انجام و بهبود یابد که در این صورت جامعه عاری‌ از کووید ۱۹ خواهد شد.

 

 

 


دکتر رشیدی نژاد توصیه کرد: مردم مرتب دست‌ های خود را شستشو دهند، از ماسک استفاده کنند، فاصله ۱.۵ تا ۲ متر از دیگران را رعایت کنند، اگر مجبور شدند در محیط بسته حضور یابند حتماً درب و پنجره ها باز و بسته شود تا چرخش مناسب هوا صورت گیرد.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: تیم های نظارتی هم با کمک بسیجیان و داوطلبان هلال احمر از اصناف، کسبه ها و شغل های مختلف نظارت ها را انجام می دهند تا پروتکل های بهداشتی رعایت شود و خطری مردم‌ را تهدید نکند؛ تیم های حمایتی هم از بیماران در بیمارستان‌ ها و منازل مراقبت می کنند و این حمایت ها صرفاً مادی و مالی نیست پرستاران و کادر درمانی هستند که در منزل برای بیمارانی که نمی توانند از منزل خارج شوند و دوره قرنطینگی را طی می کنند این مراقبت ها را انجام می دهند.

 

 


دکتر رشیدی نژاد گفت: از یک هفته قبل آمار مثبت تست های کرونا رو به افزایش است که ما را نگران کرده است؛ قبلاً در ابتدای پیک، ۷۰ درصد از تست ها مثبت اعلام‌ می شد در حالی که الان مثبت شدن این تست ها در حال افزایش است؛ همچنین بیمارانی که زیر دستگاه اکسیژن هستند ۸۰ درصد آن ها فوت می کنند بنابراین هرچه شناسایی بیشتر شود مراقبت ها بیشتر و مرگ و میر و بستری ها کاهش می یابد لذا از هفته قبل نگرانی ها افزایش یافته و پیش بینی می کنیم چنانچه مردم با تیم های مراقبت در طرح شهید سلیمانی همکاری نکنند و این سیر ادامه داشته باشد در بهمن و اسفند ماه با پیک سنگین و سخت بیماری کرونا روبرو خواهیم شد.

 

 

 


وی ادامه داد: نباید عادی انگاری شود؛ برخی نمی خواهند از نظر بیماری کرونا شناخته شوند و ممکن است در خانه و یا اجتماع افراد زیادی اعم‌ از بچه ها، بزرگان و سالمندان را مبتلا کنند بنابراین این افراد برای حفظ سلامتی خود و دیگران حتماً از خود مراقبت کنند  و برای تشخیص زودهنگام و درمان به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند و اگر نمی توانند، تیم های مراقبت آن ها را حمایت می کنند تا بر این بیماری غلبه کنند و جمعی هم از این بیماری در امان بمانند و مبتلا نشوند.

 

 


وی تعداد تیم های مراقبتی در کل استان کرمان را ۳ هزار تیم برشمرد و گفت: هر تیم مشکل از دو نفر است؛ سرانه تخت های بیمارستانی در کشور به ازای هر یک هزار نفر ۱.۷ تخت و در استان کرمان این سرانه به ازای هر یک هزار نفر ۱.۶ تخت است که اگر تعداد بیماران زیاد شود با کمبود تخت مواجه خواهیم بود.

 

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در پیک اخیر در آبان ماه  که اوج شدّت بیماری بود ۱۴۰۰ بیمار در کل بیمارستان‌ های استان بستری شدند و در حال حاضر در کل بیمارستان های استان ۴۲۰ بیمار بستری اند که ۳۰۰ نفر از آنان به طور قطعی تشخیص داده شده که به این بیماری مبتلا هستند و ۴۰ نفر هم تحت درمان با ونتیلاتور‌ بستری هستند؛ ما حداکثر ظرفیت را ایجاد کردیم تا با این بیماری مبارزه کنیم اینجا همت و همکاری مردم را می طلبیم تا از موج سنگین پیش بینی شده آینده به خوبی عبور کنیم.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: مواردی مصوبه از ستاد ملی مبارزه با کرونا ابلاغ می شود لذا اگر رنگ شهری قرمز است باید یک سوم کارکنان در محل کار حاضر شوند و این یک نمونه ابلاغیه مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است و انتظارمان‌ این است که اگر ۳ تا ۴ نفر کارمند در یک اتاق هستند و خدمات ارائه می دهند این تعداد تقلیل یابد؛ همه دستگاه های اجرایی باید تابع مقررات و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا باشند.

 

 

وی گفت: هیچ دارویی ثابت نشده که اثر کاملاً مثبتی بر روی بیماری داشته باشد؛ برخی داروها در فازهایی‌ از بیماری تاثیرات مثبتی روی ویروس کرونا داشتند و مردم در رابطه با داروهای اثربخش این بیماری مانند مسکن، رمدسیور، اینترفون و ... نگران نباشند کمبودی از لحاظ دارویی در استان نداریم.

 

 

کد خبر 1016968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha